בנק ישראל שוב מפספס: דפלציה של 1% בשנת 2015

המדד ירד ב-0.1% בדצמבר ■ בין הירידות הבולטות: ירקות ופירות טריים - 6.9%; בעליות הבולטות: ההלבשה וההנעלה - 6.2% ■ הלמן אלדובי: בנק ישראל לא יוריד הריבית בתקופה הקרובה ■ אפסילון: נמשיך לחזות באינפלציה נמוכה מאוד

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

אינפלציה שלילית, שנתיים ברציפות: מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2015 ירד ב-0.1% ל-99.1 נקודות, כך מדווחת היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). ב-2015 כולה ירד במדד ב-1%, שנה שסוגרת שנתיים רצופות של דפלציה בכלכלת ישראל.

המדד ללא דיור ירד בחודש החולף ב-0.3%, המדד ללא אנרגיה ירד ב-0.1% והמדד ללא ירקות ופירות נותר ללא שינוי.

ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד ללא דיור ירידה של 1.9% והמדד ללא ירקות ופירות ירד ב-1.3%. ללא אנרגיה, המדד השנתי נותר ללא שינוי.

נציין כי המדד לחודש נובמבר אשתקד הפתיע כשירד ב-0.4% ל-99.2 נקודות.

בין הירידות הבולטות ניתן למצוא ירקות ופירות טריים - 6.9%, תרבות ובידור - 1.5% ומזון - 0.4%, ובעליות הבולטות את ההלבשה וההנעלה - 6.2% ודיור - 0.4%.

"מגמת ההאצה במחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל"

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי, מציין בתגובה כי "בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בתקופה הקרובה. לנגידה ברור שאין בעיית אשראי במשק ואין תועלת בהורדת ריבית נוספת, אך עם זאת ברור כי ירידת מחירי הסחורות בעולם משפיעה ותמשיך להשפיע על כיוון האינפלציה במשק הישראלי.

"מדד דצמבר תואם לתחזיות המקודמות והוא הושפע כלפי מטה בעיקר מירידת מחירי הסחורות בעולם והשפעתם על מחירי המוצרים הנמכרים בארץ, מנגד, השפיעו לטובה בעיקר עליית מחירים עונתית בסעיפי ההלבשה והנעלה ויציבות במחיר הדלק וסעיף הדיור".

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות באפסילון מסר: "זהו מדד נוסף שמבטא את הסביבה הדפלציונית שמאפיינת את המשק בשנתיים האחרונות. נראה שעד שלא יחול שינוי במחירי הסחורות בעולם, בשיעורי הצמיחה הגלובלית הנמוכים ובמדיניות הפיסקלית האנמית של הממשלה המקומית, נמשיך לחזות באינפלציה נמוכה מאוד".

הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון יונתן כץ מציין כי "מדד חודש דצמבר לא ממש הפתיע אך בכל זאת היה ברף הנמוך של הציפיות המוקדמות בשוק. למרות סביבת האינפלציה המאוד נמוכה, מגמת ההאצה במחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל ולמנוע אפשרות להורדת ריבית בסוף החודש. בנוסף, מסתמן שיפור ביצוא התעשייתי ברבעון 4 והמשך גידול בצריכה הפרטית".