34 חברות ובעלי הון ישראליים מחזיקים במטוסי מנהלים

שנת 2015 סימנה התאוששות בביקוש למטוסי מנהלים לאחר השפל הגדול והקיפאון בענף שבאו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ■ תע"א: "בשנתיים הקרובות תמשיך מגמת ההתאוששות בענף"

אינטל / צילום: בלומברג
אינטל / צילום: בלומברג

פעילי שוק התעופה הפרטית מעודדים מהנתונים העולמיים: שנת 2015 סימנה התאוששות בביקוש למטוסי מנהלים לאחר השפל הגדול והקיפאון בענף שבאו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב-2008.

מנתונים של חברת Jetsetter שעוסקת בניהול, מכירה ורכישה של כלי טייס עסקיים וארגוניים, עולה כי 34 בעלי הון וחברות בישראל מחזיקים במטוסי מנהלים. מנכ"ל החברה, גל פלג, העריך בשיחה עם "גלובס" כי על רקע ההתאוששות המסתמנת ברוב שוקי העולם בתחום התעופה הפרטית, במהלך השנה הקרובה מספר הישראלים שירשו לעצמם לרכוש מטוס מנהלים יגדל. "מי שרוצה לרכוש לעצמו מטוס פרטי עובר תהליך כמעט קבוע: בהתחלה הוא שוכר מטוס, לאחר מכן הוא חוכר אותו ובשלב מאוחר יותר - רוכש. מדובר ב-4-5 ישראלים שנמצאים בתחילתו או בעיצומו של תהליך כזה. מדובר במטוסים פונקציונאליים שמיועדים לשמש את בעליהם למשימות עבודה - לאפשר גישה מהירה ליעדים רחוקים, לעבוד תוך כדי טיסה או לנוח בין לבין. במקרים האלה אנחנו לא מדברים על מטוסים מנקרי עיניים, אין ברזים מזהב וקוויאר. זאת לא ספרטניות מוחלטת, אבל אלה מטוסים שבפירוש מאפשרים בעיקר עבודה. הם מאובזרים במערכות תקשורת שמאפשרות אינטרנט במהירות סבירה. בעבר היו בהם גם מכשירי פקס", אמר.

המשבר הכלכלי בשנת 2008 אילץ את הטייקונים בעולם להדק חגורות גם כשהם מחוץ למטוס ועל קרקע בטוחה. רבים מאלה שהחזיקו במטוסי מנהלים מכרו אותם, אחרים שהרשו לעצמם לרכוש כאלה העדיפו מטוסים משומשים, והיצרניות נאנקו מירידה חדה ומתמשכת בביקושים. אחת היצרניות הללו היא התעשייה האווירית שמייצרת בין השאר מטוסי מנהלים או מסבה כלי טיס לכאלה, ומשווקת אותם בעולם באמצעות חברת "גאלפסטרים אירוס פייס" האמריקאית מקבוצת ג'נרל דיינמיקס.

בעקבות הירידה בביקושים למטוסי מנהלים חוותה החטיבה האזרחית של תע"א הפסדים של עשרות מיליוני שקלים ובאופן שהשפיע מהותית על הביצועים העסקיים של החברה. במסגרת השותפות של תע"א עם גאלפסטרים, היא מייצרת את מטוסי המנהלים G-150 ו-G-280. "התאוששות הענף בשוקי העולם יכולה בהחלט להשפיע לטובה בשנתיים הקרובות גם על התעשייה האווירית. למטוסי ה-G-280 יש פלח שוק משמעותי, ומולו מתחרה מטוס המנהלים צ'לנג'ר 350 של חברת בומברדייה. המחירים של מטוסים אלה נאמדים בכ-24 מיליון דולר ליחידה", אומר פלג.

70 מיליון דולר למטוס

היום (א') קיימה Jetsetter כנס מיוחד ויוקרתי המיועד ללקוחות פוטנציאליים, כמו גם לעוסקים בענף בישראל, ולפי פלג "יש עניין רב מסביב לאירוע, מאות מתעניינים בתחום נרשמו". הכנס נערך ביפו והיה סגור לעיתונאים, כשברקע ציפיותיהם של לקוחות אפשריים ששאיפותיהם לשדרג את עצמם במטוס מנהלים משלהם יישמרו בדיסקרטיות המתבקשת. "אני ער לחששות של בעלי הון בארץ מסביב לנושא הזה. מדובר בנקודה רגישה, ואף אחד לא ירוץ לנופף בעובדה שהוא הבעלים של מטוס פרטי כי זה יכול להתפרש כגחמה או כניסיון להשיג סמל סטטוס. חשוב מאוד להפנים שמטוס פרטי הוא כבר לא סמל סטטוס: מי שקונה כזה מנסה להרחיב את התפוקה שלו ולהיות יעיל יותר בעבודה", אומר פלג. "הכלכלה פה טובה. יותר ויותר אנשים יכולים להרשות לעצמם לפרוץ את המחסום הפסיכולוגי ומתחילים להכיר בצורך שלהם במטוס פרטי כדי לעבוד. מגיעים אלי אנשים שאומרים ברגע של כנות שהם לא חלמו שתגיע הפעם שבה הם יגידו לעצמם שהם זקוקים למטוס פרטי. הם מקיימים הרבה פגישות עסקיות בעולם, ומשתלם להם יותר, בכסף ובזמן, להחזיק מטוס מאשר לטוס כל הזמן באמצעות חברות תעופה מסחריות".

מנתונים שגיבשה Jetsetter לקראת הכנס עולה כי ברחבי העולם פועלים כ-20,000 מטוסי מנהלים, 700 מהם נוספו במהלך 2015.

לפי התחזיות של Jetsetter, החופפות גם לתחזיות של יצרניות מובילות בתחום מטוסי המנהלים בעולם, עד שנת 2025 יהיה ביקוש ליותר מ-9,000 מטוסי מנהלים חדשים בעלות כוללת של לא פחות מ-270 מיליארד דולר.

לפי נתוני החברה, במהלך שנת 2015 התקרב שוק התעופה הפרטית בעולם אל ההיקפים שידע בשנת 2007 שקדמה למשבר הכלכלי בעולם, ואם המגמה תימשך - בשנים 2016 ו-2017 פעילות השוק תשוב אל ההיקף שהיה ערב המשבר. "ההתאוששות העיקרית בשנה שעברה הייתה במדינות צפון אמריקה, קנדה וארה"ב, והיקף הפעילות בתחום הסתכם באותן מדינות בכ-2.5 מיליארד דולר. באותה שנה אירופה דשדשה. במדינות שמוגדרות ככלכלות מתעוררות כמו ברזיל, הודו וסין חלה בשנה שעברה ירידה בפעילות העסקית, וכך גם ברכש של מטוסי מנהלים. ירידה כזאת חלה ב-2015 גם ברוסיה", מנתח פלג את מגמות הביקוש בעולם למטוסי המנהלים ומוסיף כי "עיקר הביקוש בשנה שעברה היה של מטוסי מנהלים מהדגמים הגדולים שמחירם כ-70 מיליון דולר. הביקוש למטוסים אלה בא על חשבון המטוסים הקטנים יותר, ששווים הממוצע הוא כ-20 מיליון דולר ומטה".

פלג, בעברו טייס קרב בחיל האוויר, עורך דין וקברניט במטוסי בואינג, ייסד את Jetsetter כדי להעניק שירותים מגוונים לבעלים ולמפעילים של מטוסי סילון פרטיים או מסוקים. השירותים כוללים ייעוץ טרם הרכישה, הערכת שווי לכלי הטיס, ניהול תפעולי וגיוס של אנשי צוות אוויר, ליווי בתהליכי הרכישה הכוללים ייעוץ משפטי והפניה לגופי מימון.

מדבריו של פלג עולה כי בעל הון ישראלי שיבקש לרכוש לעצמו מטוס פרטי יתקשה למצוא את חבילה אטרקטיבית מבנקים ישראלים: "אפשר להגיד שהבנקים הישראלים לא נמצאים בתמונה בכל הקשור לפעילות בשוק זה. הבנקים העיקריים שמעורבים בעסקאות כאלה הם בנקים זרים, כמו UBS ובנק אוף אמריקה. בנקים רבים נחרדים מהמחשבה על מימון של מטוס שהיום נמצא כאן ומחר נמצא באפריקה".

 

תע"א: "בשנתיים הקרובות תמשיך מגמת ההתאוששות בענף"

הנתונים של Jetsetter אודות שוק מטוסי המנהלים בעולם לא הפתיעו את מנהל חטיבת כלי הטיס האזרחיים בתעשייה האווירית, גדי כהן. בשיחה עם "גלובס" מאשר כהן כי "ניכרת התאוששות בענף, אם כי היא איטית יותר מזו שציפינו. הציפיות שלנו היו שכבר בשנת 2014 נוכל לחזור לממדי הפעילות של השנים 2007 ו-2008, טרם המשבר הכלכלי בעולם, אבל זה לא קרה. אני מעריך שבשנתיים הקרובות נראה המשך של מגמת ההתאוששות בענף", אמר.

לדברי כהן, במהלך 2015 ייצרה התעשייה האווירית "כמה עשרות" מטוסי מנהלים שנמסרו לחברת גאלפסטרים אירוספייס האמריקאית מתוקף שיתוף הפעולה העסקי ההדוק בין שתי החברות. "יש לזכור שאחרי כל משבר כלכלי, הראשון להיפגע הוא שוק מטוסי המנהלים - וזה גם השוק האחרון שיתאושש ממנו. הלקוחות שרוצים מטוסים כאלה לא ירכשו אותם אם לא יוודאו מעבר לכל ספק שההתאוששות הכלכלית יציבה ולא פיק נקודתי", אמר.