העימות הדמוקרטי: איראן כמו קובה; צריך לשאוף לנרמול היחסים

הילארי קלינטון וברני סאנדרס: מי מהם יותר אנטי וול סטריט? ■ סאנדרס: בממשלי, לגולדמן זקס לא יהיה שר אוצר

הילרי קלינטון / צלם רויטרס
הילרי קלינטון / צלם רויטרס

מלחמת גלדיאטורים וקרבות מגע לא היו בעימות הדמוקרטי שנערך לפנות בוקר (ב', שעון ישראל) בצ'רלסטון, קרוליינה הדרומית. דם לא נשפך שם ואף אגו לא נותר רמוס. את התגרות הפרועות והעלבונות האישיים מותירים הדמוקרטים לעימותי המתמודדים הרפובליקנים. במקום זאת, אופיין העימות, כמו קודמיו, בהתנצחויות ענייניות על הנושאים בראש האג'נדה בארה"ב: אי השוויון בחלוקת העוגה הלאומית; היחסים בין וושינגטון לוול סטריט; המלחמה בדאעש; הנגשת שירותי הבריאות לאלה שידם אינם משגת להשתמש בהם; והצורך להגביר את הפיקוח על רכישות כלי-נשק.

ובכל זאת, העימות הזה, ששודר ברשת NBC, היה רחוק מלהיות שיחה אקדמאית רגועה. שלושת המתמודדים - הילארי קלינטון, שרת-החוץ לשעבר; הסנטור ברני סאנדרס, שמגדיר עצמו דמוקרט-סוציאליסט; ומושל מרילנד לשעבר, מרטין אומאלי - תקפו בלהט אלה את עמדותיהם של אלה. אבל אומאלי היה שחקן משנה; ברור שאין לו סיכוי לזכות במינוי מפלגתו לנשיאות. הוויכוחים העזים ביותר התנהלו בין קלינטון לסאנדרס, כוכבי המירוץ הדמוקרטי.

קלינטון, שבעימותים הקודמים התמקדה בעיקר בהתקפות על הרפובליקנים, הרבתה הפעם לנגח את סאנדרס, כנראה מפני שהתחרות בינה לבינו שוב אינה נחשבת נומינלית בלבד וקלינטון שוב אינה נראית כמועמדת הדמוקרטית הוודאית. הסקרים מראים, שבעוד שהיא מגדילה את הפער בינה לבין סאנדרס ברמה הארצית (25%) המירוץ בשני הסבבים הראשונים של הפריימריז - באייווה ובניו-המפשיר - צמוד מאוד, ולא מן הנמנע שסאנדרס יגבר עליה בשתי המדינות. התפתחות כזו עלולה להכביד על קלינטון בסבבים הבאים. יש שצופים אפשרות של שידור חוזר של הפריימריז במפלגה הדמוקרטית ב-2008, שגם בהן נחשבה קלינטון כמועמדת הוודאית - עד שברק אובמה הגיח מאי שם.

וכך, לנוכח המצב הנזיל החדש בזירה הדמוקרטית, ניסתה קלינטון להציג את עצמה כמנהיגה מנוסה, מתונה, שמוכנה להיכנס לתפקיד בריצה. סאנדרס ביקש להצטייר כמנהיג של מהפכה. הוא הזכיר את המילה "מהפכה" חמש פעמים. למשל: "הקמפיין הזה הוא קמפיין של מהפכה פוליטית - לא רק כדי לבחור נשיא אלא כדי לשנות את ארה"ב מהיסוד".

ובשום סוגיה, לא הצטייר ההבדל הזה כמו בוויכוח על היחס הראוי לוול סטריט. סאנדרס נשאל: בשבוע שעבר הישקת תשדיר שירות שבו אתה מדבר על שני חזונות דמוקרטיים להטלת רגולציות על וול סטריט. לפי חזון אחד, זה בסדר גמור לקחת מיליון דולר או שניים (כתרומות) מהבנקים הגדולים, ואחר כך לומר להם מה לעשות. החזון שלך, לעומת זאת, קורא לפרק את הבנקים הגדולים, לסתום את הפרצות בחוקי המס ולאלץ עשירים לשלם (מסים) הוגנים. מה ההבדל בינך לבין קלינטון בסוגיה זו?

סאנדרס: "ההבדל הראשון הוא, שאינני לוקח כספים מהבנקים הגדולים. (ברמז לקלינטון) אינני מקבל שכר בעד הרצאה לפני גולדמן זקס... כאשר ששת המוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר מחזיקים בנכסים ששוויים 60% מהתמ"ג של ארה"ב כולה - ברור לי מאוד מה צריך לעשות... צריך להחיות את חוק גלאס סטיגל (חוק מ-1933 להגבלת פעילותם של הבנקים המסחריים - ר.ד.). צריך לפרק את המוסדות הפיננסיים העצומים האלה. יש להם יותר מדי כוח כלכלי ויותר מדי עוצמה פיננסית".

קלינטון: "אינני חושבת שיש ביננו הבדל בהנחות הבסיס בסוגיה זו". היא נמנעה בעקביות מהעלאת רעיונות לריסוק וול סטריט.

ובהמשך הוויכוח אמר סאנדרס: "תרשו לי לתת לכם דוגמה עד כמה מושחתת המערכת האמריקאית. על גולדמן זקס הוטל באחרונה קנס בסך 5 מיליארד דולר (בגין מעורבותה במשכנתאות סאב פריים - ר.ד.). גולדמן זקס נתנה לארץ הזו שני שרי-אוצר - האחד בממשל רפובליקני, האחר בממשל דמוקרטי. בראש גולדמן זקס עומד מיליארדר, שבא לקונגרס וקורא לקצץ בביטוח לאומי, במדיקייר (תכנית ביטוח רפואי לבני 65 ומעלה) ומדיקייד (תכנית ביטח רפואי לעניים)".

בפנותו לקלינטון אמר סאנדרס: "אני יודע שאת לא יחידה, אך את קיבלת יותר מ-600 אלף דולר תמורת הרצאות לפני גולדמן זקס... נראה לי משונה מאוד שמוסד פיננסי חשוב כזה נקנס ב-5 מיליארד דולר לאחר שעבר על החוק, אך אף אחד מהמנהלים שם לא הלך לבית-הכלא, בעוד שאיזה נער שעישן מריחאונה מיד נשלח למאסר".

"הנה הבטחה - אם אבחר לנשיא, לגולדמן זקס לא יהיה שר-אוצר בממשלי", אמר סאנדרס.

דברי סאנדרס על איראן היו גורמים לשערם של פוליטיקאים רפובליקנים להסתמר: "אני חושב שאנו צריכים לנוע באגרסיביות לנורמליזציה של היחסים עם איראן... האם אני אומר לכם שצריך לפתוח שגרירות בטהראן כבר מחר? לא... אך אנו צריכים לנהוג עם איראן כמו עם קובה, לנוע לקראת חימום היחסים עם מדינה חשובה וחזקה זו".

קלינטון: "אני גאה בהסכם הגרעיני עם איראן... אך אנו עדיין צריכים לעקוב בקפידה אחרי האיראנים.... היה לנו יום טוב אחד ב-36 השנים האחרונות (הכוונה לשלשום, היום שבו הוסרו הסנקציות מעל איראן) אך אנו זקוקים לימים טובים נוספים לפני שננוע במהירות רבה יותר לקראת נורמליזציה. ואנו צריכים לוודא שההסכם (הגרעיני) אכן ייושם כלשונו".

 

על סוריה אמר סנדרס: "חלום הבלהות הוא, שרבים מהמחוקקים הרפובליקנים לא למדו את לקח עיראק. משלוח גברים ונשים צעירים למלחמה נצחית בביצה הסורית ובמזה"ת יהיה אסון מוחלט. כנשיא, אעשה כל מה שביכולתי למנוע אסון כזה".

קלינטון מצדה תקפה את התנגדותו של סאנדרס להידוק הרגולציות על רכישות נשק ועל כוונתו לפרק במחי יד את הרפורמות בשירותי הבריאות, בבת עינו של ברק אובמה, יחד עם מדיקייר ומדיקאייד, כדי להקים מערכת אוניברסלית לביטוח בריאות, כמו במדינות מערב אירופה. "השגנו כבר הרבה", אמרה קלינטון. "לא הייתי רוצה לראות שהרפובליקנים יהרסו זאת". סאנדרס: "שטויות, זה לגמרי לא מדויק שאני שואף לבטל את הרפורמות של אובמה... אני רוצה רק שלכל גבר אשה וילד בארה"ב יהיה ביטוח רפואי, וכיום, למרות הרפורמות, יש עדיין 29 מיליון שעדיין אין להם ביטוח".