תנודתיות חדה במחירי הנפט; נסחר סביב 28 דולר לחבית

(עדכון) קרטל אופ"ק הודיע כי הוא צופה שהמחירים יתייצבו בקרוב ■ בסוף השבוע מעצמות המערב הסירו את הסנקציות על איראן ■ אתמול הודיעה איראן כי תגדיל את התפוקה ב-500 א' חביות ביום

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מחירי הנפט ירדו היום (ב') אל מתחת ל-28 דולר. מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד ל-27.67 דולר וחבית WTI ירדה למחיר של 28.94 דולר. מוקדם יותר  קרטל הנפט אופ"ק הודיע (שוב) כי הוא צופה שהמחירים יתייצבו בקרוב, הודעה שהקפיצה את הנפט בכ-2%, אך לאחר מכן המחיר חזר לרדת. זאת ברקע ההחלטה של מעצמות המערב בסוף השבוע להסיר את הסנקציות על איראן, בעוד האחרונה הודיעה אתמול כי תגדיל את יצוא הנפט.

קרטל הנפט אופ"ק הודיע כאמור כי הוא מעריך שמחירי הנפט יתייצבו בקרוב. בהודעה שפרסם הארגון הוא ציין בנוסף כי תפוקת הנפט של סעודיה ירדה ב-60 אלף חביות ביום בדצמבר. 

ארה"ב והאו"ם הודיעו ביום שבת על הסרת חלק גדול מהסנקציות על איראן בעקבות אישור של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבב"א) לפיו האיראנים אכן מילאו את חלקם בהסכם הגרעיני עם חמש המעצמות החברות במועצת הביטחון ועם גרמניה, ומימשו את כל התחייבויותיהם לכיווץ היכולות הגרעיניות של טהראן, לרבות משלוח של 98% מהאוראניום המועשר שבידיה לרוסיה, פירוק יותר מ-12 אלף צנטריפוגות ויציקת בטון לליבת הכור בעיראק שנועד לייצר פלוטוניום.

"הסרת הסנקציות מעל איראן תיצור לחץ נוסף על הנפט בטווח הקצר", מציינים בבנק ANZ, ומוסיפים כי איראן תציע ללקוחות נפט בהנחה, ולכן מחירי הזהב השחור עלולים לרדת עוד.  

"איראן מוכנה להעלות את יצוא הנפט שלה ב-500 אלף חביות ביום, כמובן בהתחשב בתנאי השוק הגלובלי וההיצעים הגבוהים", כך אמר אתמול בראיון לתקשורת המקומית שר הנפט האיראני אמיר חוסיין זאמניניה.

"איראן יכולה כעת למכור נפט כמה שהיא רוצה, למי שהיא רוצה ובאיזה מחיר שהיא רוצה", מציין ריצ'ארד נפיו, כלכלן בכיר באוניברסיטת קולומביה. 

בתוך כך ע"פ נתוני המסחר, פוזיציות השורט על הנפט בארה"ב העפילו לשיא חדש, עניין שעשוי להוביל לזינוק זמני במחירי הנפט ברגע שהסוחרים יתחילו לסגור את הפוזיציות.

החוזים מסוג WTI יורדים כעת בכ-1% ונסחרים סביב 29.2 דולר לחבית, שפל שלא נראה מאז 2003. הנפט מסוג ברנט יורד בכ-0.4% לרמה של כ-29.8 דולר לחבית.