ועדת המכרזים של האוצר: להמשיך בהפרטת תעש

הדיונים בוועדת המכרזים זומנו בעקבות בדיקה שבה פתח מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא סביב דיווחים שהגיעו אליו על הטיות לכאורה במכרז למכירת תעש - תוך העדפה של אלביט מערכות

תע"ש / צילום: תמר מצפי
תע"ש / צילום: תמר מצפי

ועדת המכרזים של משרד האוצר הגישה למנכ"ל המשרד שי באב"ד את המלצותיה על המשך הליכי ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש) - וממליצה להמשיך בהפרטה. אמש (א') קיימה הוועדה דיון נוסף בניסיון לגבש המלצה בנושא, וזאת בהמשך לדיון שהתקיים באמצע השבוע שעבר.

הדיונים בוועדת המכרזים - שבהם השתתפו היועץ המשפטי של האוצר עו"ד יואל בריס, נציגת החשבת הכללית ויו"ר רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב - זומנו בעקבות בדיקה שבה פתח מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא סביב דיווחים שהגיעו אליו על הטיות לכאורה במכרז למכירת תעש - תוך העדפה של אלביט מערכות. בעקבות הטענות, פנה המבקר לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון ולשר האוצר משה כחלון, בבקשה לקבל הבהרות על אודות תקינות ההליך.

ההחלטה להמשיך בתוכנית ההפרטה מגיעה לאחר שלא נמצא דופי בתהליך. עם קבלת המלצות הוועדה, באב"ד עתיד לבחון את הנושא וכנראה עוד השבוע הוא והשר כחלון יכריעו על אופן הימשכות ההליך.

כבר בשבוע שעבר הבהיר שר הביטחון למבקר המדינה כי לא נפל פגם בעבודת אנשי משרדו במסגרת הליכי ההפרטה של התעשייה הצבאית. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים גם יוגב הבהיר למבקר המדינה כי למשרד הביטחון אין כל השפעה על תהליך המכירה של תעש, ואף שיגר אליו מכתב המפרט את עמדתו בנושא, וזאת על רקע פרשנות שניתנה לדברים שאמר בעבר בהתייחס להפרטת תעש ומעמדה של אלביט מערכות במכרז: "טענתי הייתה 'שיש הטוענים' שמשרד הביטחון מעוניין באלביט מערכות. בוודאי שלא הייתה כל כוונה מצדי לטעון שמשרד הביטחון מעוניין באלביט ופועל בדרך כלשהי בעניין זה. ההיפך הוא הנכון - ציינתי מפורשות כי אין למשרד הביטחון כל השפעה על ההליך כדי להראות כי הטענה (על העדפת אלביט מערכות בידי מערכת הביטחון - י.א) מופרכת. אלו סתם טענות ללא כל בסיס".

במכתבו של יוגב למבקר, שהגיע לידי "גלובס", נכתב עוד: "אני דוחה מכל וכל את הטענות שנטענו במסגרת הפגישה כלפי רשות החברות הממשלתיות ומשרד הביטחון וזאת, כמי שמעורב באופן אישי בהליך ההפרטה של תעש ומהיכרות אישית של המעורבים בהליך זה. נראה שקיימים גורמים אינטרסנטיים שמנסים לחבל בהליך משיקולים זרים". אם הליכי ההפרטה של תעש יימשכו על פי לוחות הזמנים שנקבעו, הרי שאלביט מערכות שבבעלות מיקי פדרמן היא מועמדת יחידה לרכישת החברה: בצעד דרמטי הודיעה ביום ה' שעבר פלקסטרוניקס האמריקאית על פרישתה מהמרוץ לרכישת תעש. פלקסטרוניקס ואלביט מערכות הגיעו אל הישורת האחרונה בתהליך, לאחר שמוקדם יותר הודיעו אנשי העסקים שמי קצב ומאיר שמיר על פרישתם מהמכרז.

מקורבים לתהליך אמרו ל"גלובס" כי בעובדה שאלביט מערכות היא מועמדת יחידה לרכישת תעש אין הכרח כדי להשפיע על מערך השיקולים של שר האוצר ומנכ"ל משרדו על גורל התהליך. "זאת לא הפעם הראשונה שמתקיים הליך מכרזי מול מציע יחיד ואפשר להתמקח עם אלביט מערכות. גם מי שמוכר נעליים מוכר אותן ללקוח יחיד שרוצה אותן. גם המוכר שרוצה למכור וגם הקונה שרוצה לקנות מתמקחים ומתפשרים", אמר אחד הגורמים. גורם אחר אמר כי עדיין קיים סיכוי שאחת החברות שפרשה מתהליך הרכישה של תעש - עוד תחזור לתמונה.