דוח: השוק "טובע" בנפט - המפולת במחירים תימשך

דוח הסוכנות מצביע על נפילה בביקוש העולמי לנפט כבר מסוף 2015 בגלל ההאטה בסין ■ איראן מככבת בדוח ■ הסוכנות: "מחירי הנפט עלולים להמשיך לרדת"

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוק הנפט  העולמי "טובע בהיצע" והמפולת במחירים תימשך בעוד איראן נערכת לחזור לשוק ותוכל להוסיף לתפוקה העולמית עוד 600 אלף חביות ביום עד אמצע השנה. כך מעריכה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה בדוח שפרסמה היום (ג').

הסוכנות הורידה את תחזית הביקוש העולמית לנפט לשנת 2016, על רקע ההאטה בסין. לפי הדוח, בעוד שתפוקת הנפט של המדינות שאינן חברות בקרטל אופ"ק תרד ב-600 אלף חביות ביום השנה, איראן תוסיף להיצע העולמי מספר דומה, כך שבסופו של דבר עודף היצע של 1.5 מיליון חביות נפט ביום יישאר לפחות במחצית הראשונה של השנה.

"אם שום דבר לא ישתנה, שוק הנפט העולמי יטבע בהיצע", נכתב בדוח. "המחירים עלולים להמשיך לרדת".

מחיר הנפט צנח בימים האחרונים לשפל של 12 שנה וקבע לפי שעה תחתית ב-28 דולר לחבית. היום מטפס המחיר, אך רוב האנליסטים מעריכים שהוא ימשיך לרדת כאשר ההערכות הפופולריות מדברות על 20-25 דולר לחבית אולם חלק מהגופים נוקטים בתחזיות אגרסיביות יותר של 10-15 דולר לחבית.

איראן מככבת בדוח של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה (IEA). הסנקציות על איראן הוסרו בסוף השבוע ולפי הערכת הסוכנות איראן תוכל לייצא 300 אלף חביות נפט ביום עד סוף הרבעון הראשון, כאשר כאמור מספר זה יגיע ל-600 אלף חביות ביום עד סוף הרבעון השני של השנה.

יש לציין כי באופן רשמי איראן מעריכה כי תוכל לייצא מיליון חביות נפט ביום עד אמצע השנה, כלומר התחזית של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה היא שמרנית.

בצד הביקוש, הדוח מראה כיצד הביקושים העולמיים לנפט ירדו בשל ההאטה הכלכלית בסין שמשפיעה על כלכלות העולם כולו. כך, ברבעון הרביעי של 2015 ירד הביקוש העולמי לנפט לשפל של שנה, לאחר שהגיע לשיא של 5 שנים רק רבעון אחד קודם לכן. לפי הערכת הסוכנות, הביקוש העולמי יירד השנה ל-95.7 מיליון חביות ביום בממוצע. הגידול בביקוש העולמי יירד ל-1.2 מיליון חביות ביום - ירידה של 1.3% לעומת 1.7 מיליון חביות ביום בשנת 2015.