גם בנק הפועלים מתכנן הנפקת אג"ח CoCo

מדובר במכשירים הוניים לחיזוק האיתנות בבנקים שכוללים מנגנון לספיגת הפסדים ■ המזרחי טפחות כבר גייס אג"ח מסוג זה ולאומי גם מעוניין בכך

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

ימים מעטים לאחר שבנק המזרחי טפחות החל את הנפקות האג"ח CoCo של המערכת הבנקאית בישראל, ובעוד בנק לאומי מבצע היום את ההנפקה הראשונה שלו של אג"ח אלה לקהל המוסדי, ל"גלובס" נודע כי גם בבנק הפועלים, שבניהול ציון קינן, עמלים על בחינה ותכנון של הנפקת CoCo של הבנק.

דוברת בנק הפועלים מסרה בתגובה כי *הבנק מנהל את ההון שלו ברמה השוטפת ובהתאם לצרכי ההון והמאזן הוא יבחן זאת מעת לעת*.

איגרות החוב מסוג CoCo הינן מכשירים הוניים לחיזוק האיתנות של הבנקים, בדגש על ההון המשני. מדובר באג"ח שהינן לכאורה אג"ח רגילות, ואולם הן כוללות איום לא זניח על המשקיעים בהן. זאת משום שאג"ח אלה כוללות מנגנון לספיגת הפסדים אם וכאשר מתממש טריגר שהוגדר בהן מראש. מהצד השני, מדובר במכשיר הוני מועדף מבחינת הרגולציה שאחראית על יציבות הבנקים. כמו כן, מדובר באג"ח ששונות האחת מהשנייה, כשחלקן כוללות מנגנון של המרת החוב למניות בהתממשות תסריט בעייתי ומוגדר מראש באיתנות הבנק, או למשל מנגנונים של מחיקת קרן החוב, במלואה או בחלקה, ועוד.

עד כה רק שני בנקים מקומיים פעלו לגייס הון באמצעות מכשירים אלה: המזרחי טפחות ולאומי, כשהכתובת המרכזית לגיוס הינה המערכת המוסדית. בנק המזרחי טפחות גייס את המימון באמצעות הנפקה פרטית לכמה מוסדיים גדולים ועם מנגנון למחיקה של הקרן במקרה של התממשות הטריגר, ואילו לאומי הולך על אג"ח סחירות שכוללות מנגנון להמרת החוב במניות בעת התממשות הטריגר.

עניין רב ב-CoCo

מדובר בגיוסים גדולים: בנק המזרחי טפחות, שאושרה לו מסגרת גיוס באמצעות האג"ח הללו של כמיליארד שקל, גייס באמצעותן כ-417 מיליון שקל. גם בנק לאומי מתכוון לגייס מיליארד שקל באמצעות מכשיר זה. על פי הערכות בשוק ההון, בבנק הפועלים נוטים להעדיף את האופציה בה בחר בנק לאומי.

בכל אופן, הנפקות ה-CoCo יוצרות עניין רב בשוק ההון המקומי. במסגרת זו, אף מצד הפיקוח על הביטוח באוצר. המפקחת דורית סלינגר פנתה בימים האחרונים לגופים המוסדיים שהשתתפו בהנפקת ה-coco של בנק המזרחי טפחות, בבקשה שיעבירו לרשותה שורת פרטים בנוגע להשקעה זו: האופן בו נותחה והתקבלה ההחלטה, אופן חלוקת ההשקעה בין כספי הנוסטרו לכספי העמיתים והמבוטחים ועוד.

גורם בשוק ציין כי "מדובר בפניה של האוצר לקבל את כל הפרטים בעניין ההשקעה, כנראה מרצון של הפיקוח ללמוד את הנושא, ולקראת הנפקות נוספות מסוג זה".