בורסות אירופה צנחו עד כ-5%: "יהיה גרוע יותר"

מנהלי השקעות וסוחרים בעולם נשמעים פסימיים: "זה יום רביעי השחור" ■ "אני יושב על מזומן, לא קונה מניות עכשיו. אני חושב שהמצב יהיה רע יותר"

ירידות בבורסה / צילום: רויטרס
ירידות בבורסה / צילום: רויטרס

נמשכת המפולת בשוקי העולם: המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים חדות, בעוד מדד סטוקס 600 יורד 3.3% לשפל של 13 חודשים. הצניחה בנפט גוררת מטה מטבעות של המדינות החשופות לנפט, כמו למשל הדולר הקנדי או הרובל הרוסי שצונח לשפל היסטורי מול הדולר - 80 רובל לדולר, ירידה של כ-2% היום.

 

מדד הסטוקס 600 צנח בכ-3.3%, כאשר מדד הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי ירדו יותר מ-3%.

הנפילות במחירי הנפט, שרק הולכות ומחמירות, מעלות את החשש לבריאות הכלכלה הגלובלית ולאפשרות לפשיטת רגל של חברות אנרגיה גדולות, ובוודאי שמוציאות למשקיעים את התיאבון לסיכון, קרי מניות. הברנט נופל היום ביותר מ-2% ונסחר סביב 28.8 דולר לחבית בעוד ה-WTI צונח בכ-3.3% ונסחר סביב 27.5 דולר לחבית.

"הנפט הוא זה שמניע את הנפילות עכשיו", אמר לסוכנות בלומברג מייקל וושנק (Michael Woischneck), מנהל השקעות ב- Lampe Asset Management. "השוק מתמחר את הנפט נמוך יותר וזה אומר ביקושים נמוכים יותר והאטה בצמיחה העולמית. אני יושב על מזומן, לא קונה מניות עכשיו. אני חושב שהמצב יהיה רע יותר. השווקים בדרך לרדת בעוד 10% לפחות".

בבלומברג מציגים גרף המתאר את הקורלציה הגבוהה בין מחיר הנפט לבורסות אירופה:

מדד סטוקס 600 מול מחיר הנפט
 מדד סטוקס 600 מול מחיר הנפט

קרן המטבע הבינלאומית חתכה אתמול את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית לרמה של 3.4%, לעומת תחזית קודמת שצפתה קצב צמיחה גבוה מעט יותר בשיעור של 3.6%. כלכלני הקרן ציינו כי בין הגורמים להחלטה היו החשש מפני האטה בשווקים המתעוררים ובמיוחד בסין, קריסת מחירי הנפט והצפי להעלאת הריביות בארה"ב. 

בשווקים המתעוררים מדממים גם כן; מדד  MSCI Emerging Markets נופל היום לשפל שלא נראה מאז מאי 2009 והמטבעות שלהם בשפל היסטורי. 

"זהו יום רביעי השחור", אמר לבלומברג אסטרטג השווקים המתעוררים של סוסייטה ז'נרל. "הנפילות בשווקים המתעוררים יימשכו". מנהלת בחברת המחקר Project Asia Research & Consulting הוסיפה: "על המשקיעים להימנע מסיכון. הפסימיות באשר לצמיחה העולמית גדלה".

הדובים השתלטו על אסיה

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה שלילית בצל המשך הנפילות במחירי הנפט, שנופל כאמור לשפל חדש מתחת לרף ה-28 דולר לחבית. מדד MSCI Asia Pacific להוציא את יפן נפל לרמות הנמוכות ביותר מאז סוף 2011.

 

 

רוב האנליסטים מעריכים שמחיר הנפט ימשיך לרדת כאשר ההערכות הפופולריות מדברות על 20-25 דולר לחבית אולם חלק מהגופים נוקטים בתחזיות אגרסיביות יותר של 10-15 דולר לחבית.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה פרסמה אתמול דוח, במסגרתו היא מעריכה כי איראן, לאחר הסרת הסנקציות הכלכליות, תוכל לייצא 300 אלף חביות נפט ביום עד סוף הרבעון הראשון, ומספר זה יגיע ל-600 אלף חביות ביום עד סוף הרבעון השני של השנה.

בהתאם למגמה במחירי הזהב השחור, ענקיות אנרגיה כגון PertoChina  ו-CNOOC  רושמות ירידות שערים ניכרות.

ב-RBC ציינו היום כי סקרים שנערכו בקרב משקיעים מראים כי הם דוביים יותר בנוגע לוול סטריט יותר מכל תקופה אחרת מאז אמצע 1987. "ההיסטוריה מוכיחה כי הסנטימנט היה הכהה ביותר לפני עלות השחר", ציינו שם.

הבנק המרכזי הסיני חשף אתמול כי יזריק יותר מ-600 מיליארד יואן (כ-91.22 מיליארד דולר) לתוך המערכת הבנקאית על מנת לספק נזילות ולאושש את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

אתמול דווח בסין כי הכלכלה צמחה ב-6.9% ב-2015, בהתאם לתחזיות אך מתחת לרמת הצמיחה של 7.3% שהושגה ב-2014. זהו קצב צמיחה התמ"ג הנמוך ביותר בסין מאז 1990.

במקביל, קרן המטבע צופה כי כלכלת סין תוסיף להתכווץ: מ-6.9% ב-2015 ל-6.3% השנה ול-6% ב-2017.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]