פאניקה בת"א: המעו"ף ירד 2.1%, מדד הביומד צנח 7.1%

פתיחת השנה הגרועה ביותר בהיסטוריה המתועדת נמשכת: ירידות חדות בשווקים; הנפט נופל מתחת לרף 28 דולר לחבית ■ אל על ריכזה עניין על רקע הירידות במחירי הנפט

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה המקומית ירדה היום (ד') בחדות, בתגובה לסערה בשוקי העולם, והמדדים המובילים בתל-אביב ירדו מעל 2%, תוך שהמעו"ף מגיע לשפל של שנה. הבורסות ברחבי העולם יורדות בחדות והנפט נופל מתחת לרף ה-28 דולר לחבית.

 

פתיחת השנה הגרועה ביותר בהיסטוריה המתועדת נמשכת, כשהנפילות במחירי הנפט מוציאות למשקיעים את התיאבון לסיכון ומעלות חששות כבדים לבריאות הכלכלה הגלובלית. אתמול, נזכיר, דווח בסין כי הכלכלה צמחה ב-6.9% ב-2015, בהתאם לתחזיות אך מתחת לרמת הצמיחה של 7.3% שהושגה ב-2014. זהו קצב צמיחה התמ"ג הנמוך ביותר בסין מאז 1990.

במקביל, קרן המטבע העולמית פרסמה אתמול דוח חצי-שנתי, במסגרתו היא מעריכה כי כלכלת סין תוסיף להתכווץ: מ-6.9% ב-2015 ל-6.3% השנה ול-6% ב-2017.

"מחיר הנפט ממשיך אל עבר התהום בנפילה חופשית", אומר אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר-פישמן. "קשה לדעת היכן זה ייעצר ומתי, ומה שהתחיל כניסיון סעודי לפגוע ביצרניות הנפט האמריקאיות, הפך להיות קרב פוליטי מול איראן ונכנס להיסטריה חסרת כל היגיון כללי.

"בטווח הארוך השקעה באנרגיה במחירים האלו היא עסקה מעולה. יצרניות הנפט לא ימשיכו לגרור גירעונות ענקיים לאורך זמן (ראו את מאזן התשלומים של ערב הסעודית), והביקוש העולמי ממשיך לגדול, חברות אחרות בקרטל מדממות, רוסיה במשבר ורק הצרכן הסופי נהנה. אז לא - העולם הקפיטליסטי לא שינה את עורו. זה מאבק בין ענקים שכרגע דומה לזירת אגרוף בסיבוב המאה כולם מדממים, עייפים וסובלים. לטעמי אני קרובים יותר להכרעה או ויתור".

 

מלאנוקס הודיעה אמש כי ההצעה שהגישה למיזוג עם איזיצ'יפ  , לפי שווי של 811 מיליון דולר, קיבלה את הרוב הנדרש באסיפת בעלי המניות של איזיצ'יפ לאישור העסקה. מלאנוקס צפויה להשלים את העסקה במחצית השנייה של פברואר 2016 - ומניית איזיצ'יפ תימחק מהמסחר בתל-אביב (כמו גם בוול סטריט).

אל על  הוסיפה להגיב לשפל המחירים בנפט, כשהיא כמובן נהנית מהעובדה כי המחירים נמוכים.

בנק לאומי  השלים אמש הנפקת ענק בהיקף כולל של 4.25 מיליארד שקל בשלב המוסדי במסגרת הנפקת אג"ח CoCo אג"ח רגילות. אתמול נחשף ב"גלובס" כי גם בנק הפועלים  בוחן הנפקה דומה.

נמשך המירוץ לרכישת מניות השליטה ברבוע נדל"ן  מידי אלון רבוע כחול , כשעד כה אזורים  היא שהגישה את ההצעה הגבוהה ביותר - לפי שווי של 1.725 מיליארד שקל.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]