בכיר ב-OECD על השווקים: "המצב יותר גרוע מ-2007"

הנתונים המפחידים עליהם מתבסס וויליאם ווייט: סך החוב הציבורי והפרטי במדינות ה-OECD מהווה היום 265% מהתוצר; בסין - 282% היום לעומת 158% לפני שמונה שנים, ערב פרוץ משבר האשראי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

ההאטה בסין, המפולת בנפט ובסחורות, הירידה ברווחי החברות בוול סטריט - לא חסרים חששות שמטרידים את המשקיעים בימים אלה, והשווקים רועדים. כעת, בנקאי בכיר בארה"ב טוען כי "המצב גרוע יותר מ-2007", ערב משבר הסאב-פריים שהתפתח למשבר האשראי שזרע הרס בשווקים הפיננסיים והפיל את מדדי המניות בוול סטריט בכ-60%.

למרות שבורסות אירופה, סין ויפן נכנסו רשמית ל"שוק דובי" המוגדר כירידה של 20% מהשיא, וול סטריט עדיין בקטגוריית "תיקון" עם ירידה של כ-14% מהשיא. בעולם נזהרים מלהשתמש במילה "מפולת", אך וויליאם ווייט, בכיר ב-OECD ולשעבר הכלכלן הראשי בבנק הבינלאומי להסדרים, מזהיר מהתפתחות משבר של ממש.

 

ווייט התראיין ל"טלגרף" הבריטי לקראת ועידת דאבוס שתיפתח היום בשווייץ, ואמר שהתחמושת המשמשת את קובעי המדיניות כדי למנוע הידרדרות כלכלית כבר נמצאת בשימוש. הוא מתכוון לריביות שכבר ירדו לאפס ולתוכניות ההקלה הכמותית שנמצאות בשימוש באזורים שונים בעולם מזה 7 שנים. 

"החובות המשיכו לעלות בשמונה השנים האחרונות והגיעו באזורים שונים בעולם לרמות שיכולות לגרום נזק רב", אמר ווייט. "במיתון הבא זה יהיה ברור שחלק גדול מהחובות האלה לא יוחזר. זה יהיה מאוד לא נוח עבור הרבה אנשים שחושבים שהחובות האלה שווים משהו".

ווייט אומר שהאתגר העיקרי היום הוא "האם אנחנו מסוגלים להביט למציאות בעיניים". הוא הוסיף שהפדרל ריזרב, שרק בדצמבר העלה את הריבית לראשונה מאז 2006, נמצא במצב "נורא" ויהיה לו קשה מאוד להמשיך בהידוק המוניטרי.

הנתונים תומכים בדברים הקשים של ווייט. לפי נתוני חברת המחקר Evans-Pritchard, סך החוב (הפרטי והציבורי) של המדינות המתפתחות מהווה 185% מהתמ"ג שלהן. מדובר בזינוק של 35% בהשוואה לרמה שהייתה בשנת 2007. במדינות ה-OECD, המספרים מפחידים יותר: סך החוב של 34 המדינות החברות בארגון ביחס לתוצר שלהן עומד על 265%. 

בסין, החוב הציבורי והפרטי זינק מרמה של 158% תוצר בשנת 2007 ל-282% היום.