ההיי-טק רותח: הסטארט-אפ BlueVine גייס 40 מיליון דולר

אייל ליפשיץ, מייסד ומנכ"ל: "אין אף חברה בתעשייה הזו שעובדת אך ורק על בסיס האינטרנט. אצלנו השירות הוא 100% אונליין" ■ JFrog הישראלית גייסה 50 מיליון דולר

אייל ליפשיץ / צילום: BlueVine
אייל ליפשיץ / צילום: BlueVine

מימון הוא החמצן של כל עסק באשר הוא. מקטן דרך בינוני וכלה בגדול. לדוגמה, מימון בנקאי, מימון דרך אשראי ספקים ומימון פקטורינג (Factoring). הסוג האחרון אינו ממש חדשני - ואפשר להגיד שברמת העיקרון הוא בשימוש כבר מאות ואלפי שנים - אך בעידן האינטרנט הוא תופס תאוצה, ולראייה חברת מימון פקטורינג ישראלית צעירה שהשלימה גיוס ענק, והצטרפה לרשימה הולכת ומתארכת של חברות הזנק ישראליות שמתחילת השנה מרפדות את חשבון העו"ש שלהן בעשרות מיליוני דולרים בסבב גיוס אחד ויחיד.

BlueVine הוא שמה של החברה, והיא גייסה 40 מיליון דולר. מרגע הקמתה במהלך שנת 2013, גייסה החברה 64 מיליון דולר. את BlueVine הקימו אייל ליפשיץ (מנכ"ל) וניר קלר (סמנכ"ל טכנולוגיה).

אז מה הייחוד של BlueVine בתעשייה שבה קיימות אלפי חברות פקטורינג? ובכן, לפני הכול נסביר פקטורינג מהו. פקטורינג זוהי צורת מימון נוספת, בעיקר לעסקים קטנים עד בינוניים, שזקוקים לפתרונות מימון חוץ בנקאיים. בגדול, פקטורינג פירושו לתת מקדמה על חשבוניות עתידיות, וזה אומר שהחברה שמעניקה מימון פקטורינג רוכשת בהנחה מהעסק חשבון פתוח שיש לו, ונותנת לו מקדמה של עד 90% מגובה החוב הנרכש.

רוב העסקים הקטנים-בינוניים מתמודדים מול לקוחות שמשלמים לפי שוטף פלוס 30, 60, 90 ושיטה זו מצמצמת את היכולת שלהם לממן את הפעילות השוטפת שלהם, ובעיקר להשקיע בעתיד שלהם. "עסק קטן שצריך לחכות 90 יום עד שהלקוח משלם לו, ואין לו מאזן מספיק חזק, יתקשה לצמוח", מסביר ל"גלובס" אייל ליפשיץ, מייסד ומנכ"ל BlueVine.

כשהלקוח מגיע לרגע שבו הוא יכול לשלם לעסק, התשלום, אותם 90%, עובר לחברת הפקטורינג, ויתרת התשלום, בניכוי העמלות והריבית שגובה חברת הפקטורינג, תועבר לעסק עצמו.

"זמן הוא דבר יקר"

הייחוד של BlueVine הוא בהיותה חברת פקטורינג אינטרנטית, דהיינו ניתן לקבל את השירות שלה ישירות דרך האתר שלה, בלי לשלוח חשבוניות בדואר או בפקס. "אין אף חברה בתעשייה הזו שעובדת אך ורק על בסיס האינטרנט. אצלנו השירות הוא 100% אונליין", מבהיר ליפשיץ. "עסק שזקוק למימון פקטורינג, יכול לפתוח חשבון באתר שלנו, ואז אנחנו מתחברים לתוכנת החשבונאות שלו, עושים לו חיתום אלקטרוני, ומעבירים לו את הכסף". ליפשיץ מסביר כי בארה"ב תומכת החברה בשלוש תוכנות חשבונאות: QuickBooks (המובילה בשוק, של חברת אינטואיט); Xero ו-FreshBooks. "השנה הוספנו את האפשרות לייצר חשבונות אלקטרוניים אצלנו במקרה שלעסק אין תוכנת חשבונאות", אומר ליפשיץ.

"אנחנו הבנו שהחידוש שצריך להביא לשוק הפקטורינג הוא שיפור חוויית המשתמש על ידי השימוש בטכנולוגיה. שהתהליך יהיה כמה שיותר מהיר וקל כי עבור עסק קטן זמן הוא דבר מאוד יקר. כמו כן, יצרנו מהפכה אפילו בתנאי השירות. בדרך כלל, חברות פקטורינג דורשות מהעסק חוזה בן שנה, כלומר שהוא יהיה מחויב אליהן למשך שנה או יותר או שיעביר להן חשבוניות בהיקף מינימלי כלשהו. אצלנו אין כלל מחויבות מעבר לחשבונית הספציפית. כל עסק יכול לממן דרכנו חשבונית אחת, וללכת. וזה מהפכני! אנחנו רוצים שישתמשו בשירות שלנו כי אוהבים אותו ולא בגלל שאנחנו מחייבים אותך להשתמש בו".

לטענת BlueVine, אשתקד גדל פי 12 היקף החשבוניות שמימנה החברה ועמד על 100 מיליון דולר, והשנה בכוונתה לספק הון חוזר בלפחות 200 מיליון דולר. "מאז השקת השירות במארס 2014, סייע שירות מימון החשבוניות (פקטורינג) מבוסס הענן של BlueVine לאלפי עסקים קטנים להשיג גישה מהירה וקלה לכסף הדרוש להם לרכישת מלאי, כיסוי הוצאות או הרחבת הפעילות", נכתב בהודעתה.

כמו כן, BlueVine הכריזה על הגדלת קו האשראי המרבי שהיא מציעה מ-150,000 דולר ל-250,000 דולר - גידול של פי חמישה מאז סבב הגיוס הקודם שנערך בינואר 2015. קו האשראי המינימלי הוא 5,000 דולר.

ומדוע נקראת החברה BlueVine? כי "Vine זו הגדרה כללית לצמח מטפס, ואני מתחבר לדברים שמטפסים וצומחים כי בסופו של דבר - הפתרון שלנו מאפשר לעסקים לצמוח", מסכם ליפשיץ.

BlueVine

שנת הקמה: 2013

מה החברה עושה: פתרונות מימון מסוג פקטורינג

מייסד ומנכ"ל: אייל ליפשיץ

סך גיוסי הון עד כה: 64 מיליון דולר

מספר עובדים: 60 (כמחציתם בארץ. מצבת כ"א כולה תגדל השנה בלפחות 50%)

הכנסות שנתיות (2015, הערכה): מיליוני דולרים בודדים

בעלי מניות עיקריים: קרן Menlo Ventures ; קרן הפינטק של Rakuten היפנית; 83North הישראלית; Lightspeed Venture Partners; Correlation Ventures; SVB ואנג'לים