התחזיות השחורות שנשלפות בפורום דאבוס על הנפט

מנכ"ל הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה: "אני לא רואה שום סיבה לעליית מחירים" ■ יו"ר גלנקור: "יש פשוט יותר מדי נפט" ■ יו"ר UBS: "איראן תגדיל את היצע הנפט, כך שאני לא רואה את המחירים מתאוששים בקרוב"

דאבוס / צילום: בלומברג
דאבוס / צילום: בלומברג

מחיר הנפט יהיה "נמוך הרבה יותר למשך זמן ארוך הרבה יותר" - זו המנטרה עליה חוזרים בפורום הכלכלי העולמי דאבוס בשווייץ, בעוד מחיר הנפט  יורד מתחת ל-28 דולר לחבית ומטלטל את השווקים בעולם. 

בכירים בגלנקור, UBS והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מעריכים שלא נראה התאוששות במחירי הנפט בטווח הנראה לעין. פתיח בירול, מנכ"ל הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה, אמר בראיון לבלומברג כי "זו השנה השלישית ברציפות שיש עודף היצע. כשאנחנו בוחנים את ההיצע מול הביקוש הצפוי השנה אפשר להסיק שלחץ המחירים יימשך. אני לא רואה שום סיבה לעליית מחירים".

 

טוני הייוורד, יו"ר חברת המסחר גלנקור (Glencore), הוסיף שהמגמה בשוק הנפט תימשך כל עוד לא יהיה "שוק היצע", כלומר משהו דרמטי ולא צפוי שיביא לירידה בהיצע הנפט. "יש פשוט יותר מדי נפט", הוא אמר.

הצניחה במחיר הנפט אמנם טובה לצריכה הפרטית שמניעה את הכלכלות, אך למהירות הירידה יש השפעה שלילית ברורה: סגירת השקעות, פיטורים המוניים ופשיטות רגל של חברות אנרגיה. זו הסיבה שהבורסות ברחבי העולם יורדות. קשה לראות כיצד המגמה תתהפך, בייחוד כשאיראן עושה את דרכה חזרה לשוק הנפט אחרי שהסנקציות הוסרו, ולפי הערכות תוסיף כ-600 אלף חביות ביום להיצע הנפט כבר בחודשים הקרובים.

"איראן תגדיל את היצע הנפט, כך שאני לא רואה את המחירים מתאוששים בקרוב", אומר אקסל וובר, יו"ר הבנק השווייצרי UBS. 

בירול מעריך שהקיצוצים בענף האנרגיה יובילו בסופו של דבר לירידה בהיצע, אבל זה לא יקרה לדעתו השנה אלא רק ב-2017. 


מדד סטוקס 600 מול מחיר הנפט
 מדד סטוקס 600 מול מחיר הנפט

הקורלציה בין מחיר הנפט למדד סטוקס 600 האירופי