סוף ליבוא בע"ח לשחיטה? הצעת חוק לביטול משלוחי הבקר החי

רוב משלוחי העגלים והכבשים לארץ נעשים מאוסטרליה ■ המטרה המקורית של היבוא הייתה הוזלת מחירי הבקר

הבלת בקר / צילום: רויטרס
הבלת בקר / צילום: רויטרס

הסוף למשלוחים החיים של בעלי החיים לצורך שחיטה? השבוע (ב') התקיים דיון בוועדת המשנה לצער בעלי חיים, בראשות ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), בנושא המשלוחים החיים - הובלת עגלים, טלאים וכבשים במסעות ימיים ממושכים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל. בעקבות הדיון הוגשה הצעת חוק המבקשת לבטל את משלוחי הבקר.

ב-2015 יובאו לישראל 300 אלף עגלים וכבשים במשלוחים חיים - לעומת 200 אלף ב-2013. לפי נתונים שהוצגו בדיון, הבקר החי שמגיע ארצה מהווה כ-20% מכלל צריכת הבשר בישראל. המשלוחים מבוצעים בעיקר מאוסטרליה בתדירות של אחת לשבועיים לנמל אילת, ומשלוחים בהיקף נמוך יותר מגיעים לנמל חיפה ממזרח אירופה.

ישראל מדורגת כיבואנית הגדולה ביותר של בקר חי מאוסטרליה, וגברה על מדינות כמו רוסיה וסין. אחרי מסעות של 3 שבועות לפחות בעלי החיים נשחטים בישראל - לעתים מיד עם הגעתם ולעתים לאחר פיטום של כמה שבועות או חודשים.

המשלוחים החיים החלו ב-1998 במטרה להוזיל את מחיר הבקר ולהעשיר את היצע הבשר הטרי שצריכתו נמצאת במגמת גידול. לפי כחודש הגישו עמותות אנונימוס ותנו לחיות לחיות עתירה לבג"ץ בדרישה לאסור את המשלוחים החיים.

בדיון אמרה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) כי "המשלוחים החיים זו רעה חולה פסולה שלא צריכה להתקיים. מדובר בנתח קטן בלבד מהשוק, שיכול להתמלא באמצעות גידול מקומי ויבוא של בשר ולא של בעלי חיים. המשלוחים החיים נכנסו בצורה זוחלת כדי להוריד את המחיר, אבל הורדת המחיר לא משמעותית, אם בכלל, לעומת הסבל של בעלי החיים והנזק הבריאותי והסביבתי".

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר: "מביש שישראל היא השיאנית במזרח התיכון במשלוחים חיים, וחייבים להפסיק אותם, מ-4 סיבות: ראשית, מסיבה אנושית - הסבל והטראומה הכרוכים במסע הייסורים הם בלתי מתקבלים על הדעת. שנית, מסיבה בריאותית - תנאי התברואה הירודים עלולים להוביל להתפשטות של מחלות זיהומיות. סיבה נוספת, היא הסיבה הכלכלית - יש להעניק עדיפות לגידולים חקלאיים בישראל, ואילו המשלוחים החיים יקרים יותר מאשר חלופות. ולבסוף, הסיבה הסביבתית - זיהום המערכת האקולוגית הימית".

מתגובת משרד החקלאות עולה כי ביטול המשלוחים לא נראה באופק, אך התקנות אולי יפחיתו את סבל בעלי החיים. אלה כמובן מותנות באכיפה ובסנקציות מרתיעות.

"בכל הקשור לעידוד יבוא עגלים, משרד החקלאות פועל מתוקף החלטת ממשלה להורדת יוקר המחיה, וזאת בכדי לספק את הביקוש לבשר טרי. המשרד פועל כל העת לייעול והרחבת האכיפה והחקיקה הקיימת בכל הקשור לרווחת בעלי חיים. במסגרת פעילות זו תוקן לאחרונה חוק צער בעלי חיים, ושר החקלאות הוסמך גם להתקין תקנות בנושא שמירה על רווחתם של בעלי חיים בעת יבוא ויצוא".