הנפט התחזק ב-4.2%; כלכלן בכיר: הנפט עוד ירד ל-20 דולר

מלאי הנפט הצביע על גידול מעל הצפי, אך קטן מדוח מקדמי שפורסם השבוע ■ ד"ר נארימן בהראבש, הכלכלן הראשי של חברת IHS Insight, מעריך שהנפט יצנח ל-20 דולר לחבית בשנה הקרובה ■ "זה יהיה זמני משום שברמות המחירים הללו הרבה חברות שמפיקות נפט פשוט יצמצמו את הפעילות"

מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס

מלאי הנפט  בארה"ב גדל בשבוע החולף ב-4 מיליון חביות, כך עולה מנתוני המלאים שהתפרסמו היום (ה') בארה"ב, כמדי שבוע. בשוק העריכו שמלאי הנפט גדל ב-3.3 מיליון חביות בלבד, אולם דוח מקדמי שפורסם ביום רביעי השבוע הצביע על גידול של 4.6 מיליון חביות. הנתונים מתפרסמים שעה שהנפט נסחר בתנודתיות רבה - היום ננעל מחיר חבית WTI על 29.53 דולר, עלייה של 4.2%, עדיין שפל של מעל ל-12 שנה.

חלק מהאנליסטים בשוק מעריכים שהזהב השחור יצנח עד ל-20 דולר ואף מתחת לרמה זו. ד"ר נארימן בהראבש, הכלכלן הראשי של חברת IHS Insight, שמנהל צוות של 400 כלכלנים, מסמן את התחתית של הנפט ב-20 דולר לחבית. "הנפט בהחלט יכול להגיע ל-20 דולר לחבית ב-2016", הוא מעריך. "אך גם הוא יצנח לרמה הזו, זה יהיה זמני משום שברמות המחירים הללו הרבה חברות שמפיקות נפט פשוט יצמצמו את הפעילות כי זה לא יהיה רווחי עבורן", הוא מסביר.

יצואניות הנפט הגדולות ובראשן סעודיה, הן הנפגעות העיקריות מצניחת הנפט. סעודיה דיווחה לאחרונה כי הגירעון התקציבי שלה ב-2015 טיפס ל-98 מיליארד דולר. קרי, ההוצאות של שלה גדלות בעוד ההכנסות שלה, שמגיעות בעיקר מיצוא הנפט, קטנות. מדינות מבוססות פחות כגון רוסיה וונצואלה, סובלות הרבה יותר ולוחצות על סעודיה לשנות מדיניות ולצמצם את התפוקה.

סעודיה, נזכיר, מנהלת מעין "משחק תרנגולים" עם איראן וארה"ב. כבר שנה שהיא מסרבת לחתוך את תפוקת הנפט במסגרת תפקידה כמנהיגת קרטל אופ"ק, מתוך מטרה לפגוע בתעשיית הנפט האמריקאית כמו גם בהכנסות של איראן מהנפט (שהודיעה לפני כשבוע כי תגדיל את יצוא הנפט ב-500 אלף חביות ביום, לאחר שמעצמות המערב הסירו מעליה את הסנקציות).

אז מדוע ארה"ב לא "פורשת" מהמשחק? אומנם היא חתמה עם איראן על הסכם הגרעין אך היא עדיין מעוניינת לפגוע בכלכלה שלה ולכן מוכנה "להטביע" את השוק בנפט.

סעודיה מעדיפה לחרוק שיניים אך "לשחק עד הסוף" ולא למצמצץ מול איראן וארה"ב. ד"ר בהראבש מעריך שהכלכלה הסעודית תמשיך להיפגע מהמדיניות שהיא נוקטת אך עדיין תעמוד בסירובה לחתוך את התפוקה בזמן הקרוב.

"הסעודים מוכנים לשחק עד הסוף, גם כאשר התקציב שלהם תחת לחץ. עדיין יש להם רזרבות מט"ח גדולות כך שהם יכולים להמשיך במצב הנוכחי לפחות עוד שנה או שנתיים", מציין  בהראבש.