מומחים משיבים לשאלה הכי בוערת: מתי ייפסקו הנפילות בבורסות?

המשקיעים הגדולים והמתוחכמים ביותר בעולם תמימי דעים: הירידות יימשכו ■ "הנפט יגיע בקרוב ל-20 דולר לחבית" ■ "תנצלו כל ראלי כדי למכור מניות"

בורסה ירידות / צילום: רויטרס
בורסה ירידות / צילום: רויטרס

מומחים בוול סטריט אומרים לסוכנות בלומברג כי השווקים עדיין לא הגיעו לתחתית והירידות יימשכו בגלל ההאטה הכלכלית בסין והטלטלה במחיר הנפט.

סקוט מיינרד, מנהל ההשקעות הראשי של Guggenheim Partners, מזהיר כי מדד S&P 500 ייפול עוד 10% ל-1,650 נקודות ומחיר הנפט יירד ל-20 דולר לחבית. ג'פרי רוטינגהאוס, מנהל קרן הנאמנות T. Rowe Price שהביסה 99% מהמתחרות בשנה שעברה, טוען גם הוא שמדדי המניות בוול סטריט יירדו בכ-10% נוספים.

"אני צופה ירידה ארוכה במדד S&P 500 ", אמר לבלומברג ג'פרי גנדלך, מייסד DoubleLine Capital. "משקיעים צריכים לנצל כל ראלי כדי למכור מניות. החשיפה העודפת לסיכון מגבירה את לחץ המכירות. מה שקרה אתמול במהלך המסחר נראה כמו חוסר נזילות".

אמש בוול סטריט צנח מדד S&P 500 בכמעט 4% ואז הירידות התמתנו והמדד סגר בירידה של 1.2%. לדברי גנדלך, משקיעים רבים קיבלו התראות מברוקרים כיוון שהיו חסרים להם ביטחונות (margin call) ומי שלא הקצה עוד הון - נסגרו לו פוזיציות.

 

רוטינגהאוס הוסיף כי "ענפי התעשייה והסחורות נמצאים במיתון מזה 6 חודשים. מה שאנחנו מנסים לברר עכשיו זה עד כמה הדימום הזה מגיע לצרכן ומשפיע על הכלכלה".

ראס קוסטריץ', אסטרטג ההשקעות הראשי של בלקרוק, אמר שיש צורך בזרז פונדמנטלי כדי שהירידות ייפסקו, בין אם מדובר בדוחות כספיים טובים של החברות ובין אם יהיה זה שיפור בנתונים המקרו-כלכליים בסין.

"אנחנו צריכים לראות התייצבות בנתונים כדי שאנשים ישתכנעו שהירידות היו חדות מדי", הוא אומר. 

ויש מי שהולך רחוק יותר; מנהל קרן הגידור ריי דאליו טוען שהמהלך הגדול הבא בשווקים יהיה הקלה כמותית של הפדרל ריזרב. אם זה יקרה, תהיה זו פניית פרסה משמעותית במדיניות המוניטרית בארה"ב. דאליו, מייסד  Bridgewater Associates, אמר לרשת CNBC בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי "זה לא יהיה קל, כיוון שגם ככה הריבית נמוכה".

עומאר אגילר, מנהל השקעות ראשי בצ'ארלס שוואב, טוען כי "זה לא משבר כלכלי אלא משבר פיננסי, אבל ארה"ב יציבה".