מה עתיד המשרה שלכם? בדאבוס מנסים לענות

דוח עתיד התעסוקה, המתפרסם לרגל הפורום הכלכלי העולמי המתכנס בדאבוס, מנתח את ההשפעה הנוכחית והעתידית של שינויים דרמטיים בשוק על רמות התעסוקה, צירוף המיומנויות ודפוסי הגיוס של עובדים בענפים שונים ובמדינות שונות

איזור הכנסים בדאבוס / צילום: רויטרס
איזור הכנסים בדאבוס / צילום: רויטרס

דוח עתיד התעסוקה (Future of Jobs), המתפרסם לרגל הפורום הכלכלי העולמי המתכנס בדאבוס, מנתח את ההשפעה הנוכחית והעתידית של שינויים דרמטיים בשוק על רמות התעסוקה, צירוף המיומנויות ודפוסי הגיוס של עובדים בענפים שונים ובמדינות שונות. הבדיקה נעשתה על ידי הצגת שאלות למנהלים בכירים המופקדים על גיוס כשרונות ואסטרטגיה בתחום כוח האדם במעסיקים הגדולים ביותר של היום, במטרה להבין כיצד מפת התעסוקה בענף שלהם עשויה להשתנות עד לשנת 2020.

שינויים דרמטיים בתחום הטכנולוגיה פועלים במשותף עם גורמים סוציואקונומיים, גיאופוליטיים ודמוגרפיים והם עתידים ליצור "סערה מושלמת" בשווקי העבודה בחמש השנים הבאות. התפתחויות בתחומים שהיו נפרדים לחלוטין בעבר - כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה, רובוטיקה, ננוטכנולוגיה, הדפסה בתלת מימד וגנטיקה וביוטכנולוגיה מתבססים זה על זה ומעצימים זה את זה. תוך כדי התרחשותה של המהפיכה הטכנולוגית הזאת, מתרחשת סדרה רחבה של התפתחויות סוציואקונומיות, גיאופוליטיות ודמוגרפיות, בעלות השפעה כמעט שוות ערך לגורמים הטכנולוגיים.

העלייה הצפויה במספר המשרות בחמש השנים הבאות לא תספיק כדי לקזז את הירידה במשרות, כלומר - לפנינו תקופת מעבר קשה. המגמות הנוכחיות עשויות להוביל להשפעה נטו על התעסוקה של יותר מ-5.1 מיליון משרות, שיאבדו בשל שינויים פורצי דרך בתחום התעסוקה בין השנים 2015 ל-2020. בסך הכל צפוי אובדן של 7.1 מיליון משרות - ששני שליש מהן יתרכזו בתפקידי צווארון לבן שגרתיים, כמו תפקידים משרדיים ואדמיניסטרטיביים - וכן תוספת של כ-2 מיליון משרות, בתחומי המחשב, המתימטיקה והארכיטקטורה ותחומי הנדסה קשורים. תפקידי ייצור צפויים גם הם לרדת למינימום, אך התחזית היא כי יש בהם פוטנציאל ליצירת משרות נוספות באמצעות שיפורים במיומנות העובדים והצבה מחדש של עובדים, כמו גם שיפור בפריון באמצעות טכנולוגיה במקום באמצעות החלפה של כוח אדם.

אם אתם בוחרים כיום את המסלול שלכם ללימודים גבוהים, כדאי לכם לבחור בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתימטיקה ( STEM ) - אך חשוב במיוחד שתמשיכו ללמוד ולהתמחות לכל אורך הקריירה שלכם. יש שני סוגים חדשים של משרות, הבולטים בשל התכיפות והעקביות שבה מזכירים אותן פחות או יותר בכל ענף ובכל איזור גיאוגרפי. הראשון הוא התפקיד של מנתח נתונים - חברות צופות כי התחום יסייע להם להבין את שטף הנתונים הנוצר כתוצאה מפריצות דרך טכנולוגיות, ולגזור ממנו תובנות. השני הוא התפקיד של נציג מכירות מתמחה, שכן כמעט כל ענף וענף יצטרך להפוך למיומן יותר במסחור ובמתן הסבר על היצע המוצרים והשירותים החדש לחברות עסקיות, לקוחות ממשלתיים או צרכנים שאינם מכירים את התחום. כמו כן, יהיה ביקוש לסוג חדש של מנהל בכיר - כזה שיכול להנהיג חברות דרך שינויים ופריצות דרך.

למרות הקיצוץ במשרות, חברות יתקשו עוד יותר לגייס עובדים. בשל פריצות הדרך המתרחשות בענפים רבים כל כך, אין זה מפתיע שעם המגמות הנוכחיות, תהיה תחרות עזה על כשרונות בתחומים העוברים צמיחה מואצת כמו מחשוב, מתימטיקה, ארכיטקטורה והנדסה, וכן תפקידים אסטרטגיים ומתמחים אחרים. מציאת דרכים יעילות להבטיח עתודה מוצקה של כישרונות, תהיה בעדיפות ראשונה במעלה פחות או יותר בכל ענף. גם באותם תחומים בהם תתרחש ירידה במספר המשרות, התפקידים יהפכו למבוססי מומחיות, דבר שיקשה על גיוס עובדים אם המגמות בתחום ההשכלה והקניית המיומנויות יישארו כפי שהן כיום.

ללא קשר לתפקיד שאתם ממלאים כיום, תוכלו לצפות שיופעל עליכם לחץ לשנות את המיומנויות שלכם כל העת. כמעט בכל הענפים, ההשפעה של שינויים טכנולוגיים ואחרים תהיה קיצור חיי המדף של מיומנויות העובדים. זאת ועוד: בסביבה החדשה הזאת, שינוי במודל העסקי מיתרגם לעתים קרובות לשינוי כמעט בו זמני בסט הכישורים הנדרשים מעובדים, עם זמן מינימלי להשלמת הפערים. גם במשרות שמספרן יקטן, העובדים יצטרכו לשנות במהירות את סט הכישורים הדרושים כדי למלא אותן. בממוצע, עד לשנת 2020 , יותר משליש מכישורי הליבה הדרושים ברוב המקצועות, יהיו מורכבים מכישורים שאינם נחשבים עדיין לחיוניים למשרה כיום. בנוסף, יהיה צורך להוסיף לכישורים טכנולוגיים גם מיומנויות חברתיות חזקות ומיומנויות ניכרות של שיתוף פעולה.

האיום של אוטומציה ועתיד ללא מקומות עבודה יהפוך לנבואה שמגשימה את עצמה אם מעסיקים ועובדים לא יפעלו כבר היום. לחוסר החיזוי ואי הטיפול בפריצות דרך בתחום התעסוקה ובמיומנויות, יהיה מחיר כלכלי וחברתי עצום. מנהיגים עסקיים מודעים לאתגרים הממשמשים ובאים אך הם אינם מגיבים באופן החלטי ומהיר מספיק. כיום, רק 53% מתוך מנהלי משאבי אנוש הבכירים שהשתתפו בסקר בטוחים למדי בנאותות של האסטרטגיה העתידית של הארגון שלהם בתחום משאבי האנוש כדי להתכונן לשינויים העתידיים. בה בעת, עובדים בתפקידים המצריכים כישורים מצומצמים יותר עשויים למצוא את עצמם לכודים במעגל קסמים שבו הם ייאלצו להתמודד עם קיצוצים ללא אפשרות לעדכן את המיומנויות שלהם ולרכוש מיומנויות חדשות. תוך כדי כך, שינויים פורצי דרך עלולים לשחוק את התמריצים של המעסיקים ואת ההצדקה העסקית להשקיע בהקניית מיומנויות חדשות לעובדים.

גורמי ממשלה וגורמים עסקיים - ואתם - תצטרכו ללשנות את צורת המחשבה שלכם לגבי השכלה ותעסוקה. כדי שמהפיכת הכשרונות תקרום עור וגידים, חברות לא יוכלו עוד להיות צרכניות פסיביות של הון אנושי מן המוכן. במקום זאת, הן ייאלצו לשים את פיתוח הכשרונות ואת האסטרטגיה שלהם בתחום כוח האדם בחזית ובמוקד הצמיחה שלהן. ממשלות יצטרכו להפגין מנהיגות נועזת יותר בהכנסת שינויים בתוכנית הלימודים וברגולציה בתחום התעסוקה, שכבר היו צריכים להתבצע לפני כמה עשורים בחלק מן הכלכלות. כולנו ניאלץ לגלות הרבה יותר אחריות לפיתוח הכשרונות שלנו על ידי למידה לאורך כל החיים.

סעדיה זהידי וטיל ליאופולד עובדים בפורום הכלכלי העולמי. דוח עתיד התעסוקה התפרסם ב- 18 בינואר. הכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי מתקיים בדאבוס, שוויץ, ב- 23-20 בינואר.