בורסות אירופה בעלייה הדו-יומית החזקה מאז אוקטובר 2011

מדד Stoxx600 עלה ב-2.9% ■ מחיר הנפט מזנק גם היום ■ "ישנה תקווה לתמריצים נוספים בחודש מארס באירופה, ופוטנציאל לתמריצים נוספים גם ביפן וסין, כך שהריבאונד הזה יכול להמשיך גם בשבוע הבא"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים חדות, כשמדד הבנצ'מארק של היבשת, Stoxx600, מזנק 2.9%, על רקע התחזקות נוספת של הנפט, וכשגם הבורסות בארה"ב נסחרות במגמה חיובית.

העלייה הדו-יומית בבורסות אירופה היא החזקה ביותר מאז אוקטובר 2011.

"ישנה תקווה לתמריצים נוספים בחודש מארס באירופה, ופוטנציאל לתמריצים נוספים גם ביפן וסין, כך שהריבאונד הזה יכול להמשיך גם בשבוע הבא אם יהיו חדשות כלכליות טובות", אמר ג'ון פלאסרד, אנליסט בכיר במירבאונד סקיוריטיז בשוויץ.

 

"הספקולציות ותקוות המשקיעים בנוגע לעוד הרחבות כמותיות באירופה וביפן במקביל לעלייה חדה במחירי הנפט תומכות בראלי הקצרצר בשווקים", אומר מנהל ההשקעות Angus Nicholson .

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, אמר אתמול כי בשל הסיכונים הגוברים "יהיה הכרחי לבחון מחדש את מדיניות ה-ECB בפגישה הבאה". דרגי למעשה רמז כי ישקול לבצע הרחבה כמותית נוספת כדי להתמודד עם הסיכונים בשווקים. את הדברים אמר לאחר החלטת הבנק להותיר את הריבית המרכזית על כנה, ברמה של 0.05%.

מניות האנרגיה מזנקות על רקע התאוששות מחירי הנפט. מחירי הנפט נסחרים היום סביב 31.5 דולר לחבית, עלייה של כ-7%, לאחר זינוק חד גם אתמול.

חלק מהאנליסטים בשוק מעריכים שהזהב השחור יצנח עד ל-20 דולר ואף מתחת לרמה זו. ד"ר נארימן בהראבש, הכלכלן הראשי של חברת IHS Insight, שמנהל צוות של 400 כלכלנים, מסמן את התחתית של הנפט ב-20 דולר לחבית. "הנפט בהחלט יכול להגיע ל-20 דולר לחבית ב-2016", הוא מעריך. "אך גם אם הוא יצנח לרמה הזו, זה יהיה זמני משום שברמות המחירים הללו הרבה חברות שמפיקות נפט פשוט יצמצמו את הפעילות כי זה לא יהיה רווחי עבורן", הוא מסביר.

עוד בחדשות השווקים היום: סוכנות הדירוג S&P העלתה היום את דירוג האשראי של יוון מ-"+CCC" ל-"-B".

 

באסיה נרשמו היום עליות. בורסת טוקיו הובילה ומדד הניקיי זינק בכ-5.9%.

 

 

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי "גם השבוע נמשכה בעוצמה המגמה השלילית בשוקי המניות בעולם. הפסימיות חלחלה באופן חלקי בלבד לשוק האג"ח הקונצרני. החשש בשווקים גבר במקביל לירידה חדה נוספת במחיר הנפט, ועדכונים כלפי מטה בתחזיות הצמיחה בעולם. מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר".

בנוסף, "הולך וגדל הפער בכלכלה העולמית בין ענפי השירותים אשר מוסיפים לצמוח, ובין ענפי התעשייה המסורתיים שמצבם טוב פחות. בתרחיש המרכזי אנו צופים צמיחה גלובלית מתונה אך חיובית. מצב משקי הבית ופעילות סקטור השירותים בארה"ב ובאירופה מוסיפים להשתפר, גם אם בקצב מתון בהשוואה לעבר. מאידך, הכלכלה הגלובלית תושפע לרעה מההתפתחויות השליליות בענפי האנרגיה, התעשייה הכבדה, ובמדינות המתפתחות", מציינים בלאומי.