"האפיק המנייתי עדיין צפוי להניב תשואה עודפת בטווח הארוך"

כלכלני אגוד: להקטין חשיפה לאסיה שמחוץ ליפן ■ "הירידות האחרונות הן תיקון חד לאחר עליות ממושכות, והתנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה" ■ כלכלני לאומי:  הפער בין הריביות המוניטאריות של ארה"ב ושל ישראל צפוי להתרחב מעט במהלך שנת 2016

בורסה ירידות / צילום: רויטרס
בורסה ירידות / צילום: רויטרס

כלכלני בנק אגוד מציינים בסקירה השבועית שלהם כי "על רקע המשך חולשת נתוני המאקרו בסין וחולשת היואן, המשפיע לרעה על המדינות השכנות, אנו מקטינים את החשיפה למדינות אסיה ללא יפן בחלק המנייתי של התיק מ-12% ל-7% לטובת הגדלת החשיפה לארה"ב מ-55% ל-58% וליפאן מ-10% ל-12%", כותבים במחלקת המחקר של בנק אגוד. "לטעמנו, לאורך זמן האפיק המנייתי עדיין צפוי להניב תשואה עודפת ללקוחות, כאשר הוא נתמך על ידי רמת הריביות המוניטאריות הנמוכה בעולם, הצפויה להישמר. הירידות האחרונות הן תיקון חד לאחר עליות ממושכות, והתנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה".

בבנק אגוד ממשיכים להמליץ על השקעה של 60% מהחלק המנייתי בתיק בחו"ל, לעומת 40% ישראל. "מבחינת החשיפה הכללית למניות אנו ממליצים בתיק המייצג על חשיפה של 18% ובתיק הספקולטיבי של 32%. מומלצת השקעה במניות גלובאליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים. אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר באמצעות האפיק המנייתי. מבחינת הסקטורים בארה"ב מומלצת השקעה בסקטור הפיננסיים, על רקע הצפי להמשך העלאת הריבית השנה בקצב מתון, המשך הצמיחה והשיפור בכלכלה האמריקאית. בנוסף מומלץ סקטור הטכנולוגיה על רקע התייעלות החברות. ללקוחות ספקולטיביים אנו ממליצים על סקטור התעופה בשל מחירי האנרגיה הנמוכים יחד עם השיפור המתמשך בכלכלה האמריקאית שילוב הטומן פוטנציאל צמיחה להמשך עליית ערך בסקטור זה".

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירה השבועית שלהם כי "מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר. בנוסף, הולך וגדל הפער בכלכלה העולמית בין ענפי השירותים אשר מוסיפים לצמוח, ובין ענפי התעשייה המסורתיים שמצבם טוב פחות".

בתרחיש המרכזי, אומרים בלאומי, אנו צופים צמיחה גלובלית מתונה אך חיובית. מצב משקי הבית ופעילות סקטור השירותים בארה"ב ובאירופה מוסיפים להשתפר, גם אם בקצב מתון בהשוואה לעבר. מאידך, הכלכלה הגלובלית תושפע לרעה מההתפתחויות השליליות בענפי האנרגיה, התעשייה הכבדה, ובמדינות המתפתחות. "אנו ממליצים שלא לשנות את היקף החשיפה המנייתית בתיקי ההשקעות, לאחר שבמהלך שנת 2015 הקטנו חשיפה זו מ"גבוהה" ל"בינונית". יחד עם זאת, יש לבחון את הרכב החשיפה לאפיק ביחס לסיכונים שצויינו. בנוסף, יש לזכור שפעולות של הקטנת החשיפה המנייתית בתוך מגמה של ירידות חדות מביאות לרוב לפגיעה בתשואת התיק לאורך זמן".

עוד מציינים בלאומי כי קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. גם חשיפה מטבעית בדגש על הדולר עשויה לתרום להקטנת הסיכון. 

קצב צמיחה חיובי אך מתון בעולם ובישראל במהלך 2016, תומך באחזקת נתח מהותי מתיק ההשקעות באפיק האג"ח הקונצרני, בדירוגים גבוהים, אשר עשוי לספק תשואה שוטפת בסביבה כלכלית זו. בתוך כך, אפיק האג"ח הקונצרני בדירוגי השקעה בארה"ב מספק תמורה עדיפה ביחס לסיכון, בהשוואה לאגרות חוב מקבילות בישראל, ומומלצת הטיה בתיקים לטובת אפיק זה.

בלאומי מעריכים כי הפער בין הריביות המוניטאריות של ארה"ב ושל ישראל צפוי להתרחב מעט במהלך שנת 2016. יתכן שפער זה יביא לעלייה בתנודתיות שער החליפין. "אנו ממליצים על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. יחד עם זאת, נציין כי בטווח הקצר, השקל עשוי לרשום תיסוף במידה ותחול רגיעה בשוקי ההון".