הגיע לתחתית? מחיר הנפט זינק מעל ל-32 דולר לחבית

מחירי הנפט צנחו בכ-70% מאז אמצע 2014 ■ השבוע, מזג-האוויר החורפי בארה"ב ואירופה מגדיל את הביקוש לנפט ■ "אין כל הצדקה בסיסית לחשוב שהמגמה הנוכחית, של ירידה במחיר, משתנה"

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

מחיר הנפט  עלה היום (ו') זה היום השני ברציפות, ב-9%, לאחר שאתמול כבר החל לעלות חזרה לכיוון 30 דולר אחרי דוח מלאי הנפט בארה"ב ונאומו של נגיד ה-ECB, שהקפיץ את השווקים באומרו שהבנק המרכזי האירופי ישקול הקלה מוניטרית נוספת, ועל רקע מזג-האוויר הקשה שפוקד בימים האלה את ארה"ב ואירופה.

עוד בחדשות הנפט היום, פירמת "בייקר יוז" פרסמה כי מספר אסדות הנפט הפעילות בארה"ב ירד השבוע בחמש.

מחירי הנפט צנחו בכ-70% מאז אמצע 2014, לאור הפער הגדל בין המלאי לביקוש. ארה"ב ועיראק הגדילו את התפוקה, בעוד מדינות אופ"ק שמרו על התפוקה יציבה. הביקוש לאנרגיה ירד, בעיקר על רקע ההאטה בכלכלה הסינית, ולאור כניסתה של איראן לשוק האנרגיה נמשכת הטלטלה במלוא עוזה.

השבוע, לעומת זאת, היה שבוע שבו מחירי הנפט עלו, אולם אנליסטים מאמינים כי אין שינוי יסודי במצב של השוק. כך, אנליסט ב-PVM OIL טוען כי "אין כל הצדקה בסיסית לחשוב שהמגמה הנוכחית, של ירידה במחיר, משתנה. כל מה שצריך זה להסתכל על הדוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית החודש, כדי לראות שהמלאי העודף בשוק ימשך, בעיקר במחצית הראשונה של השנה".

בדוח, שפורסם ביום שלישי, נכתב כי שוק הנפט יפיק יותר ממה שהוא יצרוך בשנה הקרובה לכל הפחות, וכי הוא מסתכן ב"טביעה במלאי עודף".

מנגד, יש מי שמאמין שהנפט הגיע לתחתית. "מבחינה יסודית, מחירי הנפט כבר נמוכים מדי אם מסתכלים על הטווח הבינוני-רחוק, אבל קשה לומר עד לאן הסנטימנט יביא את המחיר"", אומר טוני נונאן, מנהל תחום הנפט במיצובישי.

גם יו"ר ודנטה, ענקית הכרייה, אמר ל-CNBC מדאבוס כי "אנחנו בתחתית, זה בטוח".