סופה אימתנית בארה"ב: 10 הרוגים, 160 אלף מנותקים מחשמל

סופת שלגים מכה בחוף המזרחי וכבר גובה קורבנות ■ לפחות 10 בני אדם נהרגו, יותר מ-9,000 טיסות בוטלו, ועשרות אלפים מנותקים מחשמל ■ ב-11 מדינות הוכרז מצב חירום, כשהתחזיות מדברות על רוחות אדירות ועל ושלג שיצטבר לגובה של 60 ס"מ

סופת השלגים "נמו" / צילום: רויטרס
סופת השלגים "נמו" / צילום: רויטרס

סופת השלגים ה"היסטורית" אליה נערכו בארה"ב הכתה היום (שבת) בעוז בחוף המזרחי וכבר גבתה קורבנות בנפש. 11 מדינות הכריזו על מצב חירום, כשהבירה וושינגטון גם אמורה להיות בין האזורים שייפגעו. יותר מ-9,000 טיסות בוטלו, ולפי הדיווחים מארה"ב כ-160 אלף בני אדם מנותקים מחשמל.

"עצתי היא כי אם לא מדובר באמת במצב חירום, אין שום הצדקה לצאת החוצה מהבתים", אמר מושל ניו-יורק אנדרו קואומו לאחר שהכריז על מצב חירום במדינתו. "אנו חוששים שככל שתנאי מזג-האוויר יחריפו, המצב בכבישים ייעשה מסוכן יותר".

קואומו ציין כי השלג אינו הדבר שהוא חושש ממנו יותר מכל. "שלג זה דבר אחד, אנו יכולים להתמודד עם שלג. אבל אם תקחו שלג ותחברו אותו עם הרוחות העזות, ישנם מקומות כמו לונג איילנד שעלולים להיפגע משטפונות", הזהיר.

על-פי התחזיות, השלג צפוי להיערם לגובה של 60 ואולי אף יותר במהלך הסופה שמוגדרת על-ידי מטאורולוגים בארה"ב כקשה ביותר מזה כמה עשורים. היא צפויה להשפיע על יותר מ-85 מיליון בני אדם המתגוררים בכ-20 מדינות.

9,290 טיסות כבר בוטלו ברחבי ארה"ב מאז אתמול ו-160 אלף תושבים מנותקים מחשמל בכ-13 מדינות, מרביתם בצפון ובדרום קרוליינה.

ראשת עיריית וושינגטון מוריאל בווסר כינסה מסיבת עיתונאים בה הזהירה כי לסופה "השלכות של חיים ומוות", ואמרה כי בנוסף לשלג צפוייות רוחות עזות שעשויות להגיע ל-95 קילומטר לשעה. "עלינו לפעול בשיתוף פעולה עירוני, לתפוס מחסה ולהתרחק מהכבישים", פנתה לתושבים.

מאות מפלסות שלג ומשאיות מלח פוזרו בכבישים הראשיים, אך אם ההערכות נכונות גם המאמצים הכבירים הללו לא ממש יועילו. כעת החשש העיקרי הוא מקריסת עצים על כבלי חשמל שיותירו עוד אלפים ללא חימום ותאורה. ספקיות החשמל הזהירו את הלקוחות מאפשרות של כמה ימים ללא זרם.