לאומי משיק: כתיבה והפקדת צ'קים בסמארטפון ובטאבלט

בנק לאומי מפעיל את שירות הצ'ק הדיגיטלי, עליו הודיע לפי כחצי שנה ■ השירות פעיל רק בין לקוחות לאומי ■ נכון להיום, משרד המשפטים לא מכיר בצ'ק הדיגיטלי כצ'ק לפי פקודת השטרות  

סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף

בנק לאומי השיק באופן רשמי את הצ'ק הדיגיטלי - שירות המאפשר לכתוב ולהפקיד צ'קים דיגיטליים בחשבון הבנק באמצעות המובייל בלבד, ללא צורך בנייר. הבנק הודיע כבר בספטמבר 2015 על הפיתוח של השירות, והוא פעיל באפליקציות של הבנק ללקוחות לאומי מסוף השבוע. לאומי הינו הבנק הראשון בישראל להשיק את השירות.

לקוחות הבנק שיירצו להשתמש בשירות ייכנסו לאפליקציית לאומי בסמארטפון או בטאבלט, לשירות "שיק דיגיטלי", ושם יימלאו את פרטי המוטב בצ'ק, הסכום לתשלום ותאריך הפירעון. המוטב (מקבל השיק) יקבל התראה כי שיק דיגיטלי ממתין להפקדה בחשבונו, כולל מועד הפירעון, כאשר כל שיידרש לצורך הפקדתו הוא בחירת מספר החשבון של המוטב. לכותב השיק תישלח תזכורת לאחר הפקדתו על ידי המוטב.

השירות מאפשר לכתוב גם סדרה של שיקים דיגיטליים לאותו מוטב (למשל 12 שיקים דיגיטליים דחויים עבור שכר דירה או ועד בית), כאשר הלקוח צריך להזין את הפרטים הרלוונטיים פעם אחת בלבד.

הבנק מוסר, כי השיק הדיגיטלי אינו ניתן לזיוף או להסבה. בשלב זה, השירות זמין ללקוחות לאומי בלבד, - כותב הצ'ק וכן המוטב - והינו מוגבל לשיקים דיגטליים בסכום של עד 10,000 שקל בלבד. כתיבת השיק הדיגיטלי אינה כרוכה בעלות, כאשר הפקדת השיק הדיגיטלי על ידי המוטב כרוכה בעמלת פעולה בערוץ ישיר (1.65 שקלים).

השיק הדיגיטלי הינו פיתוח בלעדי של לאומי והוא רואה בו שיק לכל דבר. יחד עם זאת, עד לקבלת הכרה בשיק הדיגיטלי ע"י בנק ישראל ומשרד המשפטים לא יחולו עליו דיני השטרות.

נסביר, כי משרד המשפטים לא מכיר בצ'ק הדיגיטלי כצ'ק (שטר שמשוך על בנקאי), וזאת מאחר והחתימה במסגרת האפליקציה אינה עומדת בדרישות החתימה לפי פקודת השטרות - ועמדה זו הועברה לבנק לאומי.

ובאופן פרקטי, משרד המשפטים לא מכיר בצ'ק דיגיטלי בשל העדר אפשרות להגיש אותו לגבייה בהוצאה לפועל בדרך בה מגישים שיקים רגילים (הצגת השיק עם סיבת הסירוב). יחד עם זאת נציין, כי גם במקרה שבו צ'ק דיגיטלי לא משולם - ניתן לפתוח בהליך הוצאה לפועל, אך נדרש אישור של הבנק שאכן השיק הדיגיטלי לא שולם.

לדברי בנק לאומי, כיום למעלה מ-60% מלקוחות הבנק משתמשים בערוצים הדיגיטליים לצורך ביצוע פעולות בנקאיות, כאשר כ-52% מהפעולות הבנקאיות מתבצעות בערוצי הדיגיטל.