דוח ממשלתי קובע: 40% מתושבי אירופה אנטישמיים

השר בנט הציג לממשלה את דוח האנטישמיות לשנת 2015 ■ עלייה של 61% בתקריות אנטישמיות בלונדון, רוב יהודי צרפת שוקלים להגר, 75% מהסטודנטים היהודים בקמפוסים בארה"ב חוו אנטישמיות או שהיו עדים לה

הפגנה נגד אנטישמיות בפריז / צילום: רויטרס
הפגנה נגד אנטישמיות בפריז / צילום: רויטרס

שלושה ימים בלבד לפני שיציינו ברחבי העולם את יום השואה הבינלאומי, משרד התפוצות פרסם היום (ראשון) דוח מדאיג שעוסק במגמות ובתקריות אנטישמיות ב-2015. מהנתונים המטרידים שהציג שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט בישיבת הממשלה עולה שיותר מ-40% מאזרחי האיחוד האירופי מחזיקים בדעות אנטישמיות.

הדוח עוסק בהרחבה בתקריות אנטישמיות באירופה ובייחוד בצרפת ובבריטניה. על פי הנתונים שפורסמו, בחודשים ינואר-מאי 2015 נרשם זינוק של 84% במספר התקריות האנטישמיות בצרפת. יותר ממחצית היהודים במדינה (57%) שוקלים להגר ממנה.

בשנה החולפת נרשמה הגירת שיא של יהודים ממדינות מערב אירופה, בין היתר בשל העלייה בשיעורי האנטישמיות. השנים 2014 ו-2015 נרשמו כשנות שיא בפעילות אנטישמית בבריטניה - עלייה של 53% אחוזים.

גם בארצות הברית מדווח על זינוק באנטישמיות, כשזירת הפעילות העיקרית היא בקמפוסים של המכללות והאוניברסיטאות. מהנתונים עולה ש-75% מהסטודנטים היהודים בקמפוסים דיווחו כי חוו אנטישמיות או היו עדים לה.

במשרד התפוצות תולים את העלייה באנטישמיות במערב אירופה בשלושה גורמים עיקריים: גידול באנטישמיות מוסלמית מצד מהגרים מוסלמים, עלייה של ימין קיצוני שמלווה בשנאת זרים ואלימות נגד מיעוטים ו"שכתוב זיכרון השואה, בעיקר במזרח אירופה".

"במקביל לפיגועי המוסלמים, דווקא האנטישמיות נגד היהודים באירופה הולכת ומחריפה ולובשת בכל פעם ממדים חדשים", אמר השר בנט. "האנטישמיות חותרת למצוא מקום בטוח במבנים של האקדמיה ותחת גגות של ארגונים העוסקים לכאורה בזכויות אדם, ומשם היא מחריפה את ההסתה ואת השנאה".

בדוח מציינים את התקריות האנטישמיות הבולטות בשנת 2015, ובראשן הטבח בהיפר כשר בפריז שבו נרצחו ארבעה בני אדם לפני שנה. בחודש פברואר פתח מוסלמי יליד דנמרק באש בבית הכנסת הגדול של קופנהגן ורצח את המאבטח הדני-ישראלי שאבטח חגיגת בר מצווה שהתקיימה במקום.

בחודש ספטמבר האחרון נפצע קשה משה פירסט, נער יהודי בן 17, לאחר שהותקף בתחנת רכבת במנצ'סטר. באותו חודש נפצעו שני יהודים חרדים בשתי תקריות אנטישמיות בניו יורק. בחודש אוקטובר האחרון נדקרו רב ושני מתפללים במרסיי ולפני כשבועיים הותקף בעיר חרדי תושב העיר. בעקבות התקרית קרא הרב המקומי לבני הקהילה להסיר את הכיפות כדי לשמור על ביטחונם. הקריאה עוררה סערה ותגובות נרחבות בצרפת.