נעילה שלילית בבורסה; כיל נפלה 3.3%, רציו טיפסה 2%

מגמה שלילית בבורסות אירופה ובוול סטריט; הנפט חזר לרדת ■ בנק ישראל הותיר את ריבית פברואר על כנה ■ דיווח במצרים: כמות הגז אותו ניתן להפיק ממאגר "זור" (Zohr) הענק במצרים נחתך בחצי

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה המקומית ננעלה היום (ב') במגמה שלילית, בהתאם למגמה בשוקי העולם. בנק ישראל החליט היום להותיר את ריבית פברואר על כנה, ברמה של 0.1%, שפל כל הזמנים ובהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק. כיל, חברה לישראל ובזק הכבידו על מדד המעו"ף, שהשיל מערכו 0.75%. 

 

כאמור, בנק ישראל החליט להותיר את הריבית על כנה, כאשר הוא מציין בהודעה שפרסם כי  "הסיכונים להשגת יעד האינפלציה גברו, והסיכונים לצמיחה נותרו גבוהים". הוועדה המוניטארית של הבנק התייחסה לצפי להעלאת הריבית בארה"ב, הסערה שמתחוללת בשוקי העולם, צניחת מחירי הסחורות והאפשרות שהבנק המרכזי האירופי ירחיב את התוכנית להקלה כמותית בקרוב. מכאן, עולה השאלה האם גם בנק ישראל יעשה שימוש בכלים המוניטריים העומדים לרשותו וישיק תוכנית להקלה כמותית בקרוב?

במקביל, הפדרל ריזרב יפרסם השבוע את החלטת הריבית מטעמו, והמשקיעים ינסו לדלות רמזים באשר למועד העלאת הריבית הבאה בארה"ב. רוב מוחלט של הכלכלנים מעריך כי הפד יבחר שלא לבצע שינוי השבוע, וייתן דעתו לטלטלה בשווקים. עם זאת, הצפי הוא כי הפד יבחר להעלות את הריבית כבר במארס, בשים לב כי הנפילה בנפט הנמיכה את ציפיות האינפלציה בכלכלות מובילות בעולם, כולל ארה"ב.

הפעילים בשווקים מוסיפים להתמקד בשני משתנים עיקריים: סין ונפט. האחרון היה "להיט" בסוף השבוע האחרון כשזינק בחדות והתבסס היטב מעל הרמה הפסיכולוגית של 30 דולר לחבית, ומעניין יהיה לעקוב השבוע אחר השינויים במחירו. כעת נסחר הנפט בירידות, אך עדיין עם שולי ביטחון מרף ה-30 דולר לחבית.

מחירו של הזהב השחור צנח בעשרות אחוזים מאז אמצע 2014 בצל הפער הגדל בין המלאי לביקוש. ארה"ב ועיראק הגדילו את התפוקה, בעוד מדינות אופ"ק שמרו על התפוקה יציבה. הביקוש לאנרגיה ירד, בעיקר על רקע ההאטה בכלכלה הסינית, ועל רקע כניסתה של איראן לשוק האנרגיה. אולם יש אנליסטים המאמינים כי אין שינוי יסודי במצב של השוק, וכי המגמה בנפט היא עדיין שלילית.

 

שותפויות לוויתן המשיכו לרכז עניין על רקע דיווח בעיתונות המצרית לפיו כמות הגז אותו ניתן להפיק ממאגר "זור" (Zohr) הענק במצרים נחתך בחצי, מ-30 TCF ל-16 TCF. נציין את רציו , דלק קידוחים  ואבנר .

אל על  הוסיפה להיסחר תוך רגישות רבה למחירי הנפט, שנראה כי מצאו, לעת עתה, תחתית.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]