מירי רגב: אין נאמנות למדינה - אין תקציבים לתרבות

שרת התרבות והספורט תגיש הצעת חוק שתשנה את הקריטריונים לתמיכת מוסדות תרבות על ידי משרדה: "כפי שהבטחתי, משרד התרבות יתמוך רק בגופי תרבות שיהיו נאמנים לחוקי המדינה"

שרת התרבות והספורט מירי רגב הודיעה כי תגיש הצעת חוק שתשנה את הקריטריונים לתמיכת מוסדות תרבות על ידי משרדה. רגב תציג את הנושא בוועדת החינוך של הכנסת מחר (ד'). "כפי שהבטחתי, משרד התרבות יתמוך רק בגופי תרבות שיהיו נאמנים לחוקי המדינה", כתבה רגב בסטטוס קצר בפייסבוק שהתייחס לנושא.

כזכור, כבר בחודש ספטמבר פורסם בחדשות 2 כי רגב תוכל למנוע תקצוב מוסדות שישללו את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יסיתו לגזענות, לאלימות ולטרור, יתמכו במעשה טרור נגד ישראל, יציינו את יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל (התייחסות ישירה לאירועי פסטיבל הנכבה), יבצעו מעשה השחתה הפוגע בסמל של המדינה ומוסדות שיחרימו או יקראו להטלת חרם על ישראל. 

בהודעה שנמסרה מטעמה של רגב צוין כי לראשונה, ועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט תוכל להחליט שאיננה מעבירה תמיכה ותקציבים למוסד שיעבור על אחד מהחוקים הנ"ל:

1. שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

2. הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור.

3. תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל.

4. ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל.

5. מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.

עוד נאמר בהודעת השרה כי בחוק אין אפשרות אמיתית לקנוס מוסדות תרבות שעברו על חוקי מדינת ישראל ושבכל מקרה הקנסות הקיימים כיום הינם זעומים ומגוחכים. רגב אמרה היום: "באחריותו של משרד התרבות לפקח על מוסדות התרבות, לרבות התוכן שמוצג בהם, ולוודא שהם לא עוברים על חוקי המדינה. מוסדות התרבות הם לא מעל החוק, עליהם לפעול על פי חוקי מדינת ישראל ועלינו לוודא זאת - לא לעצום עין. 

"לא אהיה כספומט. יש לי אחריות לכסף הציבורי והחוק הזה יעניק לי את הסמכות לממש את האחריות שלי ולשלול תמיכה ממוסד מפר חוק. חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואני אלחם עבורו, אך באותה מידה אלחם עבור חופש המימון ובשום פנים ואופן לא אאפשר עברה על חוקי המדינה במסווה של חופש ביטוי".

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, מסר בתגובה: "יש בכך התעלמות מכוחן ועוצמתן של התרבות והרב תרבותיות בארץ כיוצרות חברה מתוקנת שבה כל קבוצות האוכלוסיה מכבדות האחת את השנייה וחיות בשיתוף. מישהו כנראה צריך לציין בפניה שאזרחי ישראל הערבים הם אזרחים לכל דבר, בעלי זכויות שוות וחובת המדינה לתקצב אותם לפחות כשיעורם באוכלוסייה אם לא יותר. במקום זה, השרה בוחרת להדיר, לזרוע שנאה וריחוק במרחב הציבורי הכל כך טעון בין כה וכה".