מנהל לשכת הסטטיסטיקה הלאומית של סין נעצר לחקירה

וונג באואן, האחראי בין היתר על פרסום נתון התמ"ג של המדינה, נכנס לתפקידו לפני שנה, וייתכן כי החשדות ל"הפרות משמעת חמורות" מתייחסים לתפקידיו הקודמים

וונג באואן / צילום: רויטרס
וונג באואן / צילום: רויטרס

וונג באואן, מנהל לשכת הסטטיסטיקה הלאומית של סין, חשוד ב"הפרות משמעת חמורות". כך הודיע אתמול (ג') הגוף למאבק בתופעת השוחד, בהשתמשו בניסוח המקובל לתיאור מעשי שחיתות.

כמה שעות לפני פרסום ההודעה אתמול הופיע וונג במסיבת עיתונאים במטרה להרגיע את המשקיעים ואת הציבור הרחב לגבי מצבה של הכלכלה הסינית הנמצאת במגמת האטה. הוא דחה את דבריו הפסימיים של המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס על הכלכלה הסינית כ"רק עוד דרך חשיבה אחת", והוסיף כי "העובדות מדברות בקול חזק יותר מאשר סתם מילים".

"מרכיבי היסוד ארוכי הטווח של הכלכלה הסינית הולכים ומשתפרים", אמר וונג לכתבים.

לפני הצטרפותו ללשכת הסטטיסטיקה העפיל וונג בסולם הדרגות של משרד האוצר, ואף התמנה לסגן שר. המשרות שבהן החזיק העניקו לו סמכויות בתחומי ההוצאות הכספיות, גביית מסים והנפקת אג"ח ממשלתיות, בנוסף לתחומי מדיניות אחרים. וונג נכנס לתפקידו באפריל שעבר, לאחר 24 שנים במשרד האוצר.

במהלך הופעתו במסיבת העיתונאים נראה וונג במצב רוח טוב. הוא השתמש בביטוי בסינית מדוברת לתיאור רווקים מבוקשים בניסיונותיו להדוף את הלוך הרוח הפסימי לגבי המשק הסיני, וציין כי שיעור הצמיחה בסך 6.9% של המשק הופך אותו לאחד המשקים "הגבוהים, העשירים והחתיכים" בעולם.שבוע קודם לכן ייצג וונג את לשכת הסטטיסטיקה הסינית לראשונה במסיבת העיתונאים הרבעונית שבה מפרסמת הלשכה את נתון התמ"ג הזוכה למעקב הדוק ברחבי העולם.

אנליסטים טוענים כי לנוכח משך כהונתו הקצר בלשכת הסטטיסטיקה, החשדות בשחיתות מתייחסים ככל הנראה לקריירה שלו במשרד האוצר.

וונג הוא האחרון בשורת בעלי תפקידים פיננסיים שנעצר בחודשים האחרונים בידי הגוף למאבק בתופעת השוחד או בידי המשטרה. שלושה נושאי משרה ברשות ני"ע נעצרו אשתקד, וכולם היו מעורבים באישור הנפקות ראשוניות לציבור. נשיאי הבנק החקלאי של סין ובנק מינשנג נעצרו גם הם אשתקד.

בהתפתחות נוספת בתחום אכיפת החוק, נענשו שבעה בעלי תפקידים בחברת שירותי הברוקרים הגדולה ביותר בסין, סיטיק סקיוריטיס, בגין סחר על סמך מידע פנים במסגרת התפקיד ששיחקה סיטיק בהתערבות הממשלתית שנועדה להציל את שוק המניות הקורס באמצע 2015.

בסוף 2012 השיק נשיא סין שי ג'ינפינג את המסע למיגור השחיתות, ונשבע למחוץ "גם את הנמרים וגם את הזבובים". מעצרים רבים שבוצעו מאז נקשרו לחקירות נגד פקידים רמי דרג כגון הממונה על ביטחון הפנים לשעבר, ז'ו יונגקנג, רב המרגלים מא ג'יאן, וראש המטה לשעבר של הנשיא הקודם הוא ג'ינטאו, לינג ג'יהואה.