התפטר מנכ"ל בנק ערבי-ישראלי; נבדקים חשדות להלבנת הון

דני גיטר הודיע מראש שיתפטר לאחר המיזוג לתוך בנק לאומי, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר השנה ■ אך ברקע לדברים, נבדקות תלונות שהתקבלו בבנק בחשד להלבנות הון ■ לאומי: "מתייחסים במלוא הרצינות לכל תלונה"

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

דני גיטר, מנכ"ל בנק ערבי ישראלי מקבוצת לאומי, התפטר אתמול (ד') מתפקידו לאחר שעבד בבנק כ-35 שנים. ההתפטרות באה על רקע חשדות להלבנת הון בהיקפים של מיליוני שקלים בבנק, כאשר בעקבות כך הוצאו לחופשה ארבעה מנהלים.

בלאומי טוענים כי ההתפטרות אינה קשורה לחשדות, אלא נובעת ממיזוג בנק ערבי ישראלי עם לאומי בתחילת החודש. עם זאת, לגיטר לא הוצע כל תפקיד אחר בלאומי. דני כהן, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי, אחראי כעת על פעילות בנק ערבי ישראלי לאחר המיזוג לתוך קבוצת לאומי.

בשנה שעברה החלו להתקבל תלונות על הלבנות הון לכאורה בבנק ערבי ישראלי. בבנק הקימו ועדת בדיקה פנימית שלא מצאה כל ממש בטענות, אולם לאומי מינה גורם חיצוני - רו"ח עליזה שרון - לבדיקת הנושא ושם התגלו כשלים לכאורה. טיוטת דוח בנושא תועבר בימים הקרובים לתגובות מנהלים בבנק ערבי ישראלי, שאליהם מופנית כביכול אצבע מאשימה, ולאחר מכן יגובש דוח סופי שיפורסם באמצע פברואר.

החשד הוא כי עבריין מוכר מאזור נצרת הכריח פקידים ובכירים בבנק ערבי ישראלי לפתוח חשבונות פיקטיביים לצורך הלבנת הון, כאשר מי שסירב קיבל איומים קשים ומי שהסכים קיבל טובות הנאה. היקף העבירות המשוער הינו כ-5 מיליון שקל, כאשר הלבנת ההון נגעה לשני סניפים ומספר מצומצם של חשבונות.

בין המעורבים מוזכרים בדוח ארבעה בכירים בבנק ערבי ישראלי, שאותם הומלץ להשעות: ראש אגף משאבי אנוש ואליד מסאלח, מנהל סניף יפיע בבנק, מבקרת הבנק וסגניתה. כל הארבעה הוצאו לחופשה עד לבירור החשדות. בלאומי עדיין לא פנו למשטרה כיוון שלא ברור אם המעורבים חשודים בפלילים. החשד כרגע הוא שנפל פגם בדיווח שלהם וכי הם לא פעלו לפי הפרוטוקול, אולם עדיין לא ברור אם נעשו עבירות פליליות.

באשר לגיטר, ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי בטיוטת הדוח נכתב כי אין הוכחות למעורבותו במעשים האמורים, אך הוא היה אמור להיות מודע להם. כמו כן, ל"גלובס" נודע כי הפרשה החלה להיחשף לאחר מינויו של ריאד חוסייסי לתפקיד המשנה למנכ"ל בשנה שעברה, כאשר הוא ככל הנראה נחשף למעשים האמורים והחל לבדוק את הנושא לעומק ולמעשה פוצץ את הפרשה והתריע על כך בפני הבקרה הראשית של בנק לאומי.

מלאומי נמסר: "הבנק מתייחס ברצינות לכל תלונה המובאת לפניו ולפי הנהלים המחמירים הכוללים בדיקה חיצונית. בתום הבדיקה הבנק יפעל בהתאם לממצאים וההמלצות שיכללו בה". מבנק ישראל נמסר כי הוא "מנוע מלהגיב לנושאים העוסקים בבנק ספיציפי".