בוטל האקזיט ב-860 מיליון דולר של וולטק קרדיו הישראלית

הרוכשת, חברת הארטוור (Heartware) האמריקאית, מבטלת את רכישת חברת הציוד הרפואי הישראלית, כיוון ש"הנסיבות השתנו מאז ההודעה על הרכישה, והיא נאלצת להפסיק את המהלך"

עמיר גרוס, מנכ"ל Valtech / צילום: שלומי יוסף
עמיר גרוס, מנכ"ל Valtech / צילום: שלומי יוסף

הנה דוגמה מצוינת לבועה בשוקי ההון, שאחד מתוצריה הוא שימוש תדיר במניה כמטבע עובר לסוחר להבדיל ממזומן. חברת הציוד הרפואי האמריקאית Heartware הודיעה על ביטול רכישת Valtech Cardio הישראלית. לפי הודעת הראשונה, זוהי החלטה שמשותפת לשתי החברות אך מספיק להסתכל על ביצועי מניית Heartware מאז ההודעה על העסקה בספטמבר האחרון - המניה נסחרת בנאסד"ק - כדי להבין שמי שקיבל כאן את ההחלטה הוא לא אחר מאשר ציבור בעלי המניות בחברה.

זה הביע את חוסר שביעות רצונו מהעסקה בדרך הכי פשוטה: הוא נתן יותר פקודות מכירה מקנייה למניה, וזו איבדה 58% (!) מרגע הודעתה על כוונתה לרכוש את Valtech Cardio. כבר ביממה הראשונה פוסט ההודעה איבדה מניית Heartware 21% משוויה, והסיכוי שהעסקה - שחלקה הניכר אמור היה להתבצע במניות - אכן תצא לפועל החל לקטון ובהמשך התאפס. אחרי שאיבדה למעלה ממחצית משוויה, ונפלה משווי של 1.4 מיליארד דולר ברגע ההודעה על העסקה לשווי של 597 מיליון דולר - ל-Heartware נפל האסימון והיא הבינה את מה שבעלי המניות שלה ניסו לשדר: העסקה לא תסייע לך. ותרי עליה והמשיכי הלאה.

לפי התוכנית המקורית, Heartware אמורה הייתה לרכוש את Valtech Cardio תמורת עד 857 מיליון דולר, כמחצית משווי זה במניות ובכפוף לעמידה באבני דרך ביצועיות של החברה הישראלית. בנטרול התמורה בגין אותן אבני דרך, שווי העסקה עמד "רק" על 360 מיליון דולר במניות, ומניות אלו, כאמור, שוות עכשיו הרבה פחות.

Valtech, שהוקמה לפני 10 שנים, מתמחה בשיפור טכנולוגיות לא פולשניות לשתי מחלות לב שכיחות: היצרות המסתם הדו-צניפי, והיצרות המסתם התלת-צניפי - שתי מחלות שמשבשות את הזרימה החד כיוונית של הדם בתוך חללי הלב. המסתם הדו-צניפי מצוי בצדו השמאלי של הלב, ואילו התלת-צניפי מצוי בצדו הימני של הלב. Heartware מתמחה בטכנולוגיות לא פולשניות לטיפול במחלות לב שונות.

Valtech מעסיקה בערך 50 עובדים במרכז המו"פ שלה באור יהודה. את החברה הקימו המנכ"ל, עמיר גרוס, יוסי גרוס וקרן הון סיכון פרגרין המנוהלת על ידי האחים איל ובועז ליפשיץ. החברה פעלה בראשית דרכה בחממת אינסנטיב שבבעלות פרגרין, והיא גייסה מאז 70 מיליון דולר בעיקר מקרנות הון סיכון זרות.

כפועל יוצא מביטול העסקה, Heartware תעניק לחברה הישראלית הלוואה ברת המרה לאקוויטי בשווי של 30 מיליון דולר. כרגע עומד שווי ההחזקה של הרוכשת לשעבר בנרכשת לשעבר על 3.6%.