מעקב "גלובס": חברות היי-טק ישראליות גייסו השבוע 148 מ' ד'

מבט על החברות שהצטרפו השבוע לרשימה מגלה כי חלק ניכר מהן הן חברות סייבר ו-IoT

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נודה ולא נבוש. קצת קשה לנו לחדש בבואנו לכתוב על המשך גיוסי הטק בגזרה הישראלית, ולכן נעשה את זה פשוט וקצר: השיא שוב נשבר (כי הוא נשבר כמעט מדי 24 שעות), וכעת הוא עומד על סך גיוס לחברות הזנק ישראליות של... 556.4 מיליון דולר, דהיינו מעל חצי מיליארד דולר או 2.2 מיליארד שקל. וזה הרבה. ממש הרבה, ואלו רמות שיא שלא נראו עד כה ואולי הן מעידות על בועה כלשהי, ממש כפי שמגזין ה"פורצ'ן" האמריקאי טען באחרונה כשדירג את חברות הטק הפרטיות שעונות להגדרה של "חדי קרן", דהיינו שוות מעל 1 מיליארד דולר.

ממעקב "גלובס" אחר גיוסי הטק בגזרה הישראלית עולה כי בשבוע האחרון - החל מיום חמישי האחרון ועד לרגע כתיבת שורות אלו - גייסו 9 חברות הזנק ישראליות 148 מיליון דולר, ומתחילת השנה מדובר על 30 חברות וכאמור - סך גיוס של קצת מעל חצי מיליארד דולר (ראו טבלה).

מתוך אותן 30 חברות, 12 גייסו מעל 20 מיליון דולר - 40% ממספר החברות אך 79% מסך הגיוס, נתון שמאותת שמספר קטן של חברות נהנה מנתח העוגה הגדול ביותר של כספי הון סיכון. כמו כן, מתוך אותן 30 רק 5 הן חברות מכשור רפואי/ביומד (17%), ונתון זה אולי מעיד על חולשת מגזר זה לאחר תקופה ארוכה בה היה דומיננטי, הן בהנפקות ציבוריות והן בהנפקות פרטיות.

מבט על החברות שהצטרפו השבוע לרשימה מגלה כי חלק ניכר מהן הן חברות סייבר ו-IoT ("האינטרנט של הדברים"), ויש אפילו אחת שהפתרון שלה הוא סייבר ל-IoT והיא ממוקמת בראש רשימת המגייסות: ForeScout Technologies שגייסה 76 מיליון דולר.

סייבר ו-IoT, וזה לא סוד, הן שתי הנישות החמות ביותר של תעשיית הטק העולמית והישראלית כאחד. כל כך חמות שנראה כי כל מה שמתויג כסייבר או כ- IoT ישר מקבל צ'ק מקרן כלשהי (כי ככה זה בתקופות בועתיות). כל כך חמות שייתכן שחלק מהן לא ישרדו - כי זו הסטטיסטיקה הדי אכזרית של תעשיית הטק: על כל חברת הזנק אחת שמצליחה, יש 9 שנכשלות.

הגיוסים הגדולים
 הגיוסים הגדולים