ינואר השחור: איזו בורסה צנחה בכ-23% ומי נפלה "רק" ב-5%?

חודש ינואר היה אחד הקשים והסוערים בהיסטוריה של שוק המניות ■ הבורסה בסין נפלה בשיעור דו ספרתי, כאשר מדד הניקיי היפני השיל מערכו כ-8% ■ מדד ה-S&P 500 נפל בכ-7% בינואר בעוד מדד הנאסד"ק איבד כ-10% ■ מדד הקאק הצרפתי נפגע פחות מההאטה בסין והשיל מערכו כ-5%, בדומה למדד המעו"ף בישראל

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

חודש ינואר הגיע לקיצו בשוקי המניות והרבה משקיעים נושמים לרווחה. החשש מהאטה בסין, הקריסה במחירי הנפט לשפל של 12 שנה והתחזיות להעלאת הריבית בארה"ב, הובילו לפתיחה סוערת במיוחד של 2016 וחודש ינואר ייזכר כאחד הגרועים ביותר בהיסטוריה.

בחודש החולף הפחד עורר את ה"דובים" בבורסות העולם, כאשר הבורסה בסין צללה בשיעור דו ספרתי ונכנסה באופן רשמי לשוק דובי. במדד ה-S&P 500 לפחות כ-40% מהמניות עתידות לחתום את החודש עם ירידות של כ-20% ומעלה מהשיא הקודם שלהן. 

הבורסה בסין אומנם קפצה היום ביותר מ-3%, אך מדד ה-CSI נפל בכ-22.6%, כאשר גם מדד ה-CSI 300 נפל בשיעור דומה מתחילת השנה.

גם הבורסה ביפן, הכלכלה החזקה באסיה, השיגה ביצועים מאכזבים. היום הבנק המרכזי היפני שיגר "בזוקה" והפתיע את השווקים כאשר הכריז על ריבית פקדונות שלילית, מהלך שמוביל לעליות חדות בכל השווקים, אך מתחילת ינואר מדד הניקיי 225 היפני השיל מערכו כ-8%.

למרות התנודתיות והחשש מפני קריסת מחירי הנפט, בורסת לונדון נפגעה פחות. מדד הפוטסי השיל מערכו כמעט 5% מתחילת השנה, הרבה פחות ממדד הדאקס הגרמני שנפל בכ-10% בינואר, זאת בעיקר בשל העובדה כי סין היא יעד היצוא המרכזי של גרמניה. מדד הקאק הצרפתי איבד מערכו כ-6.5% החודש, כאשר גם היצואנים הצרפתים נפגעו מההאטה בסין.

ומה לגבי הבורסות בארה"ב? מדד ה-S&P 500 איבד מערכו כ-7% מתחילת השנה, כאשר מניות הטכנולוגיה נפלו בחדות והובילו את מדד הנאסד"ק לירידה של כ-10% השנה. 

בישראל, המדדים המובילים ירדו עד כה באופן מתון למדי ביחס לשוקי ההון בעולם. מדד המעו"ף ומדד ת"א 100 ירדו בשיעור של 5% מתחילת השנה, בעוד מדד ת"א נפט וגז ירד בכ-8%.