עוד דלק לשווקים? הקריצה של בכיר הפד למשקיעים

נשיא שלוחת הפד בדאלאס על הטלטלה בשווקים: "ניקח את הזמן להבין מה קורה פה" ■ בשוק מצננים ציפיות: לא עוד 4 העלאות ריבית השנה, אלא רק שתיים

בניין הפדרל ריזרב / צילום:  רויטרס
בניין הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס

בכיר בפדרל ריזרב רומז כי הבנק המרכזי האמריקאי יאט עוד יותר את קצב העלאות הריבית השנה, וזאת בשל ההאטה בצמיחת הכלכלה העולמית והחשש מפגיעה בכלכלת ארה"ב.

רוברט קפלן, נשיא שלוחת הפד בדאלאס, טוען כי הודעת הפד השבוע הייתה משמעותית, כאשר הבנק המרכזי השמיט מהודעת הריבית את ההצהרה לפיה הסיכונים לצמיחה הכלכלית "מאוזנים". הייתה זו מילה ששימשה את הפד כדי להעביר מסר לשוק לפיו הוא מרגיש בנוח עם תחזיות הצמיחה. כעת, לאחר השמטת המילה הזו, הפד מאותת לשווקים שהוא חושש יותר לגורל הצמיחה הכלכלית - ויפעל בהתאם.

"אנשים אמורים להבין מזה שאנחנו ניקח את הזמן להבין מה קורה פה", אמר קפלן לסוכנות רויטרס. 

הפד העלה את הריבית בדצמבר לראשונה מאז 2006 ובשוק ציפו ל-4 העלאות ריבית בשנת 2016 - אחת בכל רבעון. עם זאת, בשל הטלטלה בשווקים ירדו הציפיות הללו לשתי העלאות ריבית בלבד השנה. לאחרונה שינו הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם את דפוסי הפעולה שלהם והפכו יוניים יותר. כך, הבנק המרכזי האירופי אמר כי ישקול להגדיל את תוכנית ההקלה הכמותית בפגישתו הבאה בחודש מרץ, וביום שישי הפתיע הבנק המרכזי של יפן כשהנהיג ריבית שלילית במשק לראשונה בתולדות המדינה - והקפיץ את השווקים.

 

קפלן מעריך שההאטה בצמיחת הכלכלה העולמית תשפיע גם על ארה"ב. הוא עקץ את ממשלת סין כשאמר שהטיפול בטלטלה בשוק הסיני בשבועות האחרונים הייתה "שלומיאלית". לדבריו, "כשלוקחים הכל בחשבון אני חושב שהמסקנה המתבקשת היא לקחת את הזמן כדי להעריך את ההשלכות על הצמיחה הכלכלית".

קפלן, יש לציין, לא מחזיק בזכות הצבעה בוועדת השוק הפתוח של הפד, אך הוא משתתף בדיונים.