מי החברות שעלולות להישאר מחוץ למדד ת"א 125?

40 חברות ציבוריות יצטרכו להפיץ מניות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

רפורמת המדדים המוצעת על ידי הבורסה אמורה לתקן את אחת הבעיות הגדולות הקיימות במדדי הבורסה הקיימים כיום - הריכוזיות הגבוהה בשוק. לצד ההמלצות המצוינות של הבורסה, כגון הגדלת מספר המניות במדדים והפחתת המשקל המקסימלי של המניות במדדים, מציעה הבורסה כי כדי שמניה תיכנס למדדים - שיעור החזקות הציבור בה יעמוד על 35% לפחות. 

אחד התנאים להישארות במדדי הבורסה המובילים הוא ששיעור החזקות הציבור בכל מניה יהיה גבוה מ-30%. אם תקנה זו תיושם במלואה, כ-40 חברות יידרשו לבצע פעולות אופרטיביות של הפצת מניות בהיקף מוערך של כ-2 מיליארד שקל. 

החברה הגדולה ביותר שתידרש לבצע הפצה היא קבוצת קבוצת עזריאלי . שם מנהלי החברה יידרשו לפעול לביצוע הפצת מניות בהיקף של 840 מיליון שקל מצד בעלי השליטה. חברות נוספות ברשימה: שפיר הנדסה , הפניקס , נכסים ובנין , ביטוח ישיר , ישרס , ביג  ועוד.

וכך, בעוד חברות כמו עזריאלי, אמות וביג מצויות קרוב לשיאן ולא יתקשו לבצע הפצה, קיימת בעייתיות אצל כמה וכמה חברות בביצוע מהלכים פיננסיים אלה, הנחוצים כדי להכלילן במדד ת"א 125 החדש. אולי הדוגמא הבולטת ביותר תתרחש בחברת הביטוח הפניקס, הנמצאת כיום בשליטת קבוצת דלק שחתמה על הסכם למכירת השליטה לידי פוסון הסינית.

כדי להמשיך להיכלל במדד ת"א 125 החדש, בעלת השליטה בהפניקס תידרש להפיץ מניות בשיעור של 6.58% מהון החברה, שהם כ-130 מיליון שקל. סביר להניח שלא קבוצת דלק  ולא פוסון הסינית ינקטו צעד אופרטיבי שכזה. קבוצת דלק תעדיף למכור את מניות השליטה לפוסון בפרמיה של עשרות אחוזים על פי מחיר השוק בהתאם להסכם ביניהן. מצד שני, פוסון, כבעלת השליטה החדשה, אינה צפויה להפיץ מניות בהפסד של עשרות אחוזים אך ורק כדי להיכלל במדדים.

גם חברת חלל תקשורת  תקשורת, אשר על פי הפרסומים מחפשת לעצמה רוכש ונדרשת לבצע הפצה - תעדיף להתעלם מהנחיות הבורסה ולהיגרע ממדד ת"א 125 החדש.

חברת ענק נוספת אשר עלולה להיפלט החוצה ממדד ת"א 35 היוקרתי היא אסם . חברת נסטלה המחזיקה בשליטה בחברה (63.7%) נדרשת להפיץ בסה"כ 0.57% ממניות החברה בשווי של כ-40 מיליון שקל. עם זאת, קשה לראות כיצד נסטלה שהיום מנותקת כמעט לחלוטין משוק ההון המקומי תרצה למכור מניות. במקרה של אסם, ייתכן שהפתרון לבעיה יתקבל מהפצת מניות על ידי אחד משני הדירקטורים בחברה - יצחק ירקוני או אברהם פינקלשטיין.

לצד החברות הגדולות, גם חברות בינוניות ידרשו להפיץ מניות וכאן הדילמה של בעלי השליטה היא אחרת. האם לוותר על אחוזים בחברה במניות הנמצאות קרוב לשפל אך ורק בכדי להישאר במדדים, או שאולי מוטב לנצל את הגריעה מהמדדים לטובת ביצוע של הצעת רכש מלאה ומחיקת מניות החברה ממסחר?

בעלי שליטה בדרך כלל סבורים כי המניה שלהם מתומחרת בחסר. לכן, סביר להניח שכמה מהם יניחו לאגו לדבר וייתנו לבורסה לגרוע את המניות מהמדדים. חברות שעונות לקריטריונים האלו הינן דיסקונט השקעות , קנון , מבני תעשיה  ועוד. קשה יהיה להצדיק במצב השוק הנוכחי ביצוע הפצה מצד בעלי השליטה, אך ורק בכדי להיכלל במדדי הבורסה.

הפתרון לסוגיות אלו טמון בדו שיח בין הבורסה לבין החברות. קברניטי הבורסה צריכים למפות את החברות שבהן נדרשת הפצה ועלולות למצוא את עצמן מחוץ לת"א 125 - ולדון עם מנהלי החברות כיצד בכוונתם לפעול בתרחיש שבו הרפורמה המוצעת תיושם במלואה. אם לא מעט חברות יתקשו לעמוד בדרישות שמציבה הבורסה, ייתכן שהנזק לבורסה מהרפורמה יהיה גדול מהתועלת.

■ הכותב הינו עורך אתר hotstocks.co.ilלעמוד הפייסבוק של האתר - לחצו כאן