ניגריה ביקשה סיוע ב-3.5 מיליארד ד' - שיכון ובינוי צנחה 8%

שיכון ובינוי חשופה מאוד לכלכלה הגדולה באפריקה, שביקשה מהבנק העולמי חילוץ מיידי על רקע צניחת מחירי הנפט

מצבה הקשה של כלכלת ניגריה משפיע לרעה על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון - היום צנחה המניה בקרוב ל-8% במחזור ער, והשלימה ירידה של כשליש מערכה בפחות מחצי שנה. לאחר הירידות, עומד שווי השוק של שו"ב על פחות מ-2.4 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות זכתה שו"ב במכרזים של יותר ממיליארד דולר לביצוע עבודות תשתית בניגריה, בעיקר בתחום סלילת ושיקום הכבישים.

ה"פיינשל טיימס" הבריטי דיווח היום כי ניגריה ביקשה מהבנק העולמי סיוע מיידי של 3.5 מיליארד דולר, שיוקצו לתשלומי אג"ח, וזאת על רקע הקריסה במחירי הנפט (ניגריה היא יצואנית גדולה של נפט, וכלכלתה נשענת בעיקר על יצוא סחורה זו). הממשלה החדשה בניגריה ביקשה סיוע גם מהבנק לפיתוח אפריקה, על רקע גירעון של 15 מיליארד דולר שהולך ומתרחב, על רקע הזרמות כספים של הממשל בניסיון לסייע לכלכלה.

הנהלת שיכון ובינוי ציינה בדוחות לרבעון השלישי של 2015 שפורסמו בסוף בנובמבר, כי "למועד פרסום הדוח ניכרת עדיין אי ודאות באשר להיקפי ההשקעה הממשלתית הצפויים בעתיד הקרוב בתחום התשתיות בניגריה, והאטה בפרסום מכרזי תשתית חדשים. אי ודאות זו מביאה להאטה בהיקפי הביצוע של החברה בניגריה, אשר מתאימה את קצב ביצוע העבודות על ידה לתקבולים המתקבלים אצלה בפועל, כשברקע קיימת האטה בקצב התשלומים מממשלת ניגריה, על רקע חילופי השלטון במדינה".

יחד עם זאת, ציינו בשו"ב כי "החברה אינה צופה כי מכלול הפרויקטים המצויים בצבר העבודות שלה עשוי להיפגע באופן משמעותי מחילופי השלטון, היות ומרבית הפרויקטים שלה בניגריה הינם פרויקטים בעלי חשיבות לאומית". צבר ההזמנות של שו"ב בתחום קבלנות בניין ותשתית נכון לסוף ספטמבר 2015 עמד על כ-14.1 מיליארד שקל, מתוכו כ-8.5 מיליארד שקל בגין הפעילות בחו"ל.

בעת פרסום הדוחות היה מחיר הנפט כ-47 דולר לחבית, ולאחרונה הוא צנח אל מתחת ל-28 דולר לחבית, ומאז התאושש במקצת. הקופה של ממשלת ניגריה, כך נראה, ממשיכה להתרוקן, ואם מחיר הנפט לא יתאושש בצורה משמעותית ב-2016, הרי שהתוצאות של שיכון ובינוי ימשיכו מן הסתם להיפגע.

בתשעת החודשים הראשונים של 2015 דיווחה שו"ב על ירידה של 489 מיליון שקל בהכנסות של מגזר התשתיות ובנייה בחו"ל, בעיקר על רקע ההאטה בפעילות בניגריה. בסך הכל הצטמקו הכנסות החברה לכ-3.72 מיליארד שקל, לעומת 4.44 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2014.