נעילה מעורבת בוול סטריט; טוויטר זינקה 6.5%, הנפט צנח 6%

פישר: לא ברור מה יהיה המהלך הבא של הפד ■ סין חתכה את יעד הצמיחה ■ אלפאבית (גוגל) תפרסם דוחות לאחר נעילת המסחר ■ הוצאות הבנייה עלו פחות מהצפוי, האינפלציה הנגזרת מנתוני הצריכה נותרה ללא שינוי

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, כשהירידות שאפיינו את המדדים ברחבי העולם היום הלכו והתפוגגו לקראת סיום המסחר, אולם המדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500 בכל זאת סיימו בטריטוריה אדומה. זאת, בעוד מניות טכנולוגיה גדולות, כמו פייסבוק וטוויטר , עלו בחדות. עוד ברקע למסחר, נתוני מאקרו חשובים ודוחות כספיים שפורסמו היום בארה"ב, כשגם האירועים בסין והמגמה הנמשכת בנפט מושכים את תשומת לב המשקיעים.

 

מחירי הנפט  ירדו היום, על רקע דיווח אתמול ברשת "אל-ערבייה" לפיו סעודיה מוכנה לתמוך במחירי הנפט. עם זאת, הדיווח, שמסתמך על מקור סעודי, שולל דיווח מיום חמישי לפיו סעודיה הציעה לרוסיה לחתוך את התפוקה של מדינות אופ"ק ב-5%.

ברקע למסחר היום, הודעת ממשלת סין מאתמול כי תאמץ יעד צמיחה של 6.5%-7% לשנת 2016. זו הפעם הראשונה שממשלת סין תאמץ טווח של יעד צמיחה, מה שמעיד על חוסר הוודאות שלה באשר ליכולתה לעמוד ביעד הצמיחה. ב-2015 אימצה ממשלת סין יעד צמיחה של "סביב 7%", ובפועל עמדה הצמיחה על 6.9%. מדובר בצמיחה החלשה ביותר בסין מזה 25 שנה.

בסין פורסמו היום גם נתוני מאקרו חלשים שמעידים עוד על חולשת הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

סגן יו"ר הפד, סטנלי פישר, נאם היום בניו יורק ואמר כי לא ברור מה יהיה המהלך הבא של הפדרל ריזרב, למרות הדאגות לצמיחה הכלכלית בארה"ב. בנאום חזר פישר על ה"מנטרה" של הפדרל ריזרב - שוועדת השוק הפתוח של הבנק, שקובעת את המדיניות המוניטרית, ממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות הגלובליות. לדבריו, למרות שקשה לאמוד את ההשלכות של הטלטלה בשווקים, הפד יתאים את את המדיניות שלו לארועים הכלכליים והפיננסיים.

פישר התייחס גם לירידה במחירי הנפט ולהתחזקות המתמשכת בדולר, ואמר כי הדברים הללו אכן פגעו בתחזית האינפלציה, שנותרה נמוכה יותר מכפי שנחזה.

עם זאת, פישר הדגיש בנאומו כי הוא צופה שהלחץ של מחירי הנפט על האינפלציה יתפוגג לאיטו. לדבריו, שוק העבודה ימשיך להתחזק והמדיניות של הבנק תישאר מרחיבה למרות העלאת הריבית בדצמבר.

אלעד שמש, סמנכ"ל ב-Colmex העולמית, כי "בפועל, השווקים נמצאים תחת לחץ, כאשר משקיעים רבים העלו את רכיב המזומן וממתינים לסימן כדי לחזור לשוק. טעימה מכך קיבלנו ביום שישי. אנו מעריכים ששילוב של התייצבות מחירי הנפט עם מסר מרגיע מפישר היום, צפוי להוריד את מפלס התנודתיות השבוע".

שמש מעריך עוד כי "לא יהיו 4 העלאות ריבית בשנת 2016. כאשר הפד העלה לראשונה את הריבית בסוף שנת 2015, השווקים תימחרו 4 העלאות ריבית בשנת 2016, אבל בשבוע שעבר, לאחר פתיחת שנה איומה ונוראה, ציפו המשקיעים לסימן בדבר ריכוך קצב העלאות הריבית ב-2016 והתאכזבו כאשר לא שמעו אחד כזה. בפועל, הירידה בקצב הצמיחה בארה"ב, במקביל להאטה בסין והתחזקות הדולר לא מותירה לפד ברירה אלא לעכב את קצב העלאות הריבית".

דלק לשווקים? הקריצה של בכיר הפד למשקיעים

נתוני מאקרו חשובים

בזירת המאקרו פורסמו היום נתוני הצריכה וההכנסה הפרטית. ההכנסה הפרטית בחודש דצמבר עלתה ב-0.3% לעומת הצפי שעמד על 0.2%. הצריכה הפרטית נותרה ללא שינוי, בהתאם לצפי, לאחר עלייה של 0.3% בנובמבר. האינפלציה הנגזרת מנתוני הצריכה (Core PCE) נותרה, כצפוי, ללא שינוי על 0.1%.

הוצאות הבנייה לחודש דצמבר, שפורסמו גם כן היום, עלו ב-0.1% בלבד, לעומת הצפי שעמד על עלייה של 0.6%, לאחר ירידה של 0.4% בחודש הקודם.

עוד פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור (ISM), שנותר בחודש ינואר על 48.2 נקודות, מעל הצפי שעמד על 48 נקודות. עם זאת, עדיין מדובר על נתון מתחת ל-50 נקודות, מה שמעיד על התכווצות במגזר הייצור.

 

בזירת הדוחות הכספיים היום תדווח גוגל (אלפאבית  ) לאחר הנעילה, והיא צפויה לרשום רווח של 8.1 דולר למניה, לעומת רווח של 6.76 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד (לפני הפיצול לשתי החברות). ההכנסות צפויות לעלות כ-15% ל-20.77 מיליארד דולר. 

עוד במדווחות: חברת Aetna , וחברת Mattel Inc .

מניית טוויטר  עמדה מוקד על רקע דיווח ב-CNBC על עסקה אפשרית עם המשקיע מארק אנדרסן וחברת סילבר לייק.

בגזרת המיזוגים והרכישות, חברת Abbott Laboratories (סימול: ABT) הודיעה כי היא תרכוש את Alere (סימול: ALR) תמורת 56 דולר למניה - אפסייד של 50%, בעסקה בשווי של 5.8 מיליארד דולר.

עוד עסקת ענק: Dominion Resources תרכוש את Questar תמורת 4.4 מיליארד דולר.