עשרת הטרנדים החמים של עולם התקשורת בשנת 2016

בין הטרנדים שמסמנת חברת הייעוץ אנליסיס: מעין "וואטסאפ" מובנה במערכת ההפעלה החדשה של גוגל ■ חיבור לאינטרנט של הדלתות בבית, הדוד החשמלי, המזגן ופריטים נוספים ■ הורדת קבצים במהירות של מאות ג'יגה ועוד

המכונית החמה של גוגל / צילום: רויטרס
המכונית החמה של גוגל / צילום: רויטרס

חברת הייעוץ הבינלאומית אנליסיס מייסון, מפרסמת בכל שנה תחזית לגבי הטרנדים הבולטים. אנליסיס מוכרת היטב בישראל ובעבר היא הכינה עבודות מחקר עבור משרד התקשורת וגם עבור מפעילים שונים.

תעשיית הטלקום העולמית מחפשת מנועי צמיחה חדשים ומקורות הכנסה נוספים, מאחר שהיא סובלת מירידה ברווחיות. הדו"ח של אנליסיס פונה לחברות התקשורת ומצביע על הטרנדים שצפויים לבלוט ב-2016.

הטרנד הראשון הוא בתחום M2M - Machine to machine, כאשר באנליסיס מתמקדים בעיקר במכונית המחוברת - שמסוגלת להגיע מנקודה לנקודה ללא נהג. בשנת 2016, כך מעריכים באנליסיס, יותר מ-150 דגמים של מכוניות יוגדרו כמכוניות מחוברות וכל המפעילים הגדולים בתחום התקשורת ינסו להשתלב בתחום.

כאשר מדברים על מכוניות "חכמות" לא מדובר רק בהתקנה של טלפון סלולרי במכשיר, אלא בקשת שלמה של תכונות ואינטראקציות בין הרכב לבין הנהג (אם יש כזה) ומרכזי פיקוח ובקרה. הנהג יוכל לקבל אינפורמציה על הרכב והשימושים שנעשים בו גם כאשר אחרים נוהגים בו. הוא יוכל לדעת באיזו מהירות נסעו וכמה דלק צרכו. בשורה התחתונה, הרכב המחובר הולך להיות טרנד מוביל בשנה הבאה. פרטנר הישראלית צפתה את הטרנד לפני שנתיים וחיים רומנו, מנכ"ל החברה לשעבר, הוביל יוזמה בתחום, אך החברה לא המשיכה בדרך הזאת.

 

הטרנד השני שעליו מצביעה אנליסיס קשור למערכת ההפעלה החדשה של גוגל שתיחשף השנה ותתמוך ב-Rich Communications Suite (RCS) services. ההדלפות גורסות שמערכת ההפעלה החדשה תאפשר לעשות שימוש במסכים מפוצלים ותעשיר את דרכי ההתקשרות בין אנשים, כנראה גם בהקשר של שיחות וידאו. ההערכות הן שמדובר במעין וואטסאפ מובנה, שיהיה חלק ממערכת הפעלה ולא יצריך התקנה של אפליקציה.

הטרנד השלישי שמוזכר בדו"ח הוא והשימוש המוגבר בטכנולוגיות מתח נמוך ובתדרים צרים כדי לספק תקשורת שתתמוך בכל עולם ה-IoT ("האינטרנט של הדברים"), שיוביל לחיבור יותר ויותר התקנים לאינטרנט. הדלתות בבית, הדוד החשמלי, המזגן ופריטים נוספים יאובזרו בשבבים ויחוברו לאינטרנט.

הטרנד הרביעי, שמתחבר לטרנד השלישי, מדבר על כך שיותר ויותר התקנים יהיו מחוברים לרשת, ללא סים. מדובר על שעונים, טאבלטים, בתים חכמים וחיבור גם למכוניות.

שדרוג של הדור הרביעי

הטרנד החמישי, שרלוונטי מאוד בהקשר הישראלי, קשור לתחרות בשווקי הטלקום השונים. אנליסיס מעריכה כי יותר מ-50% מהמפעילים הסלולריים, יספקו אינטרנט נייח. זו כותרת חשובה משום שאנליסיס מעריכה למעשה שהמפעילים הסלולריים יהפכו להיות קבוצות תקשורת, למרות שאין להם תשתיות נייחות. מי יודע, אולי בסוף גם בישראל נוכל לראות את המגמה תופסת אחיזה וכל הקשיים של פרטנר וסלקום בדרך להיהפך לקבוצות תקשורת הם רק חבלי לידה.

הטרנד השישי קשור למהירות הגלישה. בישראל מנסים לשכנע אותנו שאנחנו לא צריכים מהירויות שגבוהות יותר מ-100 מגה. כשלחברות התשתיות אין תחרות, ובזק והוט שולטות לבד בשוק, איזו סיבה אמיתית יש להן להציע 1 גיגה - למשל - כפי שניתן למצוא במדינות מפותחות? למהירות יש קשר עמוק עם היקפי הצריכה שכן במהירויות נמוכות הניצול של הקו נמוך.

אנליסיס מעריכה שב-2016 הצריכה תגיע ל-100 גיגה למשפחה בשווקים המפותחים. הנתון הזה מחזיר אותנו לכישלון המהדהד של מיזם הסיבים האופטיים, אנלימיטד, שבמקום לבוא עם הצעה של 1 גיגה ובמחיר אטרקטיבי, הציעה לצרכן הישראלי מהירות של 100 מגה ב-100 שקל. ההצעה הזאת לא מספיק אטרקטיבית כדי לשכנע לקוחות לעזוב את הוט או את בזק.

הטרנד השביעי נוגע לכך שיותר ויותר מפעילים סלולריים יעברו ב-2016 להשתמש בטכנולוגיית ה-LTE Advance. מדובר בשדרוג של טכנולוגיית הדור הרביעי שתאפשר להגיע לקצבים של מאות מגה ביט למכשיר, כאשר התחזית מדברת על מהירות של 500 מגה. בהקשר הישראלי חשוב לדבר על כך מפני שהמפעילים חייבים עוד ועוד תדרים כדי לספק את הקצבים האלה ובמיוחד כדי להיערך לכניסתו של הדור החמישי ב-2020.

אחת מהמטרות המוצהרות של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, היא להכשיר את הקרקע על מנת שהדור החמישי יגיע לישראל באותה תקופה שבה הוא יוטמע בעולם. בשלב זה מדובר בהצהרות בלבד. תחום התדרים, אשר מנוהל על ידי משרד התקשורת, חייב לעבור שנים. אנחנו כותבים על כך כבר שנים רבות אבל נכון לעכשיו, ללא תוצאות.

פחות עובדים, יותר דיגיטל

הטרנד השמיני קשור לעולמות הווירטואליזציה ומחשוב הענן, שייגעו ביותר ויותר תחומים. אנליסיס מעריכה שהפעילות בתחומים האלה תכפיל את עצמה ב-2016. פחות מכונות, פחות קופסאות ויותר תוכנה. בהשאלה - לא צריך מרכזיית טלפון מספיק חוות שרתים עם מכשיר טיפש (או חכם) בקצה.

הטרנד התשיעי - בהמשך לטרנד הקודם, עולמות המחשוב מציעים פתרונות שיאפשרו לחברות הסלולריות להציע תוכן מולטימדיה באיכויות הרבה יותר טובות, למרות הגידול בהיקפי הדאטה הנצרכים. איכויות ההפצה ישתפרו וחוויית הלקוח הסלולרי תשתפר. בקיצור, הלקוחות רוצים לראות וידאו באיכות HD דרך הסלולר, בלי שהסרט ייתקע באמצע.

הטרנד העשירי והאחרון הוא חלק ממגמה עולמית שבמסגרתה המפעילים מעבירים כמה שיותר פעילויות בתחום השירות לעולמות הדיגיטל. התופעה הזאת קיימת בין השאר אצל גולן טלקום בישראל שהוקמה על בסיס אתר אינטרנט שדרכו הלקוחות מקבלים מקסימום שירותים על חשבון השירות הפרונטלי. המגמה תלך ותתפוס תאוצה ופרטנר כבר עובדת על מודל דומה במסגרת מיצובה ומיתוגה מחדש בעקבות ההיפרדות מהמותג אורנג'. בדרך, כאשר היא צובעת את עצמה מחדש, היא רוצה לחנך אותנו לעשות יותר פעילויות דרך האינטרנט במקום לחפש את השירות הפרונטלי. כל השוק יהיה שם. גם בזק החלה להוביל מהלך דומה, מה שיעזור לחברה שמנהלת סטלה הנדלר לחסוך בעובדים.