שאול אלוביץ' מוכר מניות בזק בלמעלה ממיליארד שקל

לאחר המכירה תחזיק בי קום בכ-26.3% ממניות בזק, ששוויין הנוכחי הוא כ-6.1 מיליארד שקל ■ על פי צו הבזק מותר לאלוביץ' לרדת בהחזקות עד 20% בבזק, שמוגדרים כ"החזקה מינימלית"

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

בעסקה מהירה שעליה עבדו בקבוצת אלוביץ' ימים ספורים בלבד, מימש בעל השליטה בבזק  חלק קטן מהחזקתו בחברת התקשורת, תמורת סכום שמתקרב למיליארד שקל. שאול אלוביץ' שולט בבזק באמצעות החברה האם בי קומיוניקיישנס (בי קום) והחברה הסבתא אינטרנט זהב. בי קום דיווחה על כוונה לממש עד 5% ממניות בזק, בהתאם להיתר השליטה. וכעת כבר דווח על השלמת הפצת המניות: בי קום מכרה 4.18% ממניות בזק במחיר של 8.5 שקלים למניה, שמהווה דיסקאונט של 3.4% ביחס למחיר השוק, ובתמורה כוללת של 982 מיליון שקל.

לאחר המכירה תחזיק בי קום בכ-26.3% ממניות בזק, ששוויין הנוכחי הוא כ-6.1 מיליארד שקל. על פי צו הבזק מותר לאלוביץ' לרדת בהחזקות עד 20% בבזק, שמוגדרים כ"החזקה מינימלית". 

"אנחנו מרוצים מאוד מהצלחת העסקה", מסר מנכ"ל בי קומיוניקיישנס, דורון תורג'מן. "פעלנו במהירות ומכרנו את המניות בדיסקאונט מזערי. אנחנו ממשיכים להאמין באסטרטגיה ארוכת-הטווח של בזק ובהחזקה שלנו בבזק. אנחנו מצפים לחזק את היציבות הפיננסית שלנו ונמשיך להתמקד ביצירת ערך לבעלי המניות".

בשיחה עם "גלובס" הוסיף תורג'מן, כי "אנחנו חברה עם שלושה יעדים: לשלוט בבזק, לשרת את החוב שלנו ולהגדיל את איתנותנו הפיננסית, ולייצר ערך לבעלי המניות שלנו. המהלך שביצענו משתלב מעולה עם שלושת היעדים הללו".

הפצת המניות בוצעה על-ידי בית ההשקעות אי.בי.אי לגופים הישראלים ועל-ידי סיטיבנק לזרים. בסה"כ הישראלים רכשו מניות בכ-580 מיליון שקל והזרים בכ-400 מיליון שקל, ובין הגופים שרכשו מניות נמצאות כל חברות הביטוח, קופות הגמל והקרנות הישראליות, לצד גופים זרים שכבר מחזיקים במניית בזק וגופים זרים שזוהי ההשקעה הראשונה שלהם בחברה.

4.8 מיליארד שקל דיבידנדים

אלוביץ' רכש את השליטה בבזק מידי קבוצת אייפקס-סבן-ארקין בשנת 2010, ושילם 6.5 מיליארד שקל. מאז העברת השליטה לידיו, בזק חילקה דיבידנדים נדיבים, גם על בסיס רווחיה וגם דיבידנד מיוחד שלא מיתרות הרווח, שכלל הפחתת הון. חלקו של אלוביץ' בדיבידנדים מאז ועד היום הגיע לכ-4.8 מיליארד שקל. לאחר המימוש אמש, ועם ההחזקה הנוכחית שלו במניות בזק, אלוביץ' כבר רושם רווח "על הנייר" של למעלה מ-5 מיליארד שקל. זאת אחרי עלייה של כ-50% במניית בזק בשנה האחרונה.

מבחינת בי קום, מדובר בצעד לשיפור מבנה החוב שלה. בסוף הרבעון השלישי, החוב לזמן קצר לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב עמד על 2.1 מיליארד שקל, לעומת מזומנים ושווי מזומנים לזמן קצר בסך כ-1 מיליארד שקל. דירוג החוב של בי קום הוא A בישראל ודירוג בינלאומי של BB מינוס.

התמורה ממכירת המניות של בזק תיכנס לחשבון בנק המשועבד לבעלי איגרות החוב הבינלאומיות של החברה, ולפי מסמכי המימון שנחתמו בגינן, החברה נדרשת להציע למחזיקים הצעת רכש לאג"ח תוך פרק זמן מסוים, וכך היא תעשה. מדובר בסדרת אג"ח דולרית שבי קום הנפיקה לפני כשנתיים, והיקפה עמד על כ-800 מיליון דולר.

בזק עדכנה אתמול את התחזית שלה לשנת 2015. החברה מצפה ל-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.25 מיליארד שקל לעומת תחזית קודמת ל-4.2 מיליארד שקל, והתחזית לתזרים החופשי עלתה מ-2 מיליארד שקל ל-2.25 מיליארד שקל. תחזית הרווח הנקי כבר הועלתה לפני כשלושה חודשים ונותרה ללא שינוי בעדכון החדש, והחברה מצפה לרווח של 1.7 מיליארד שקל.