חוזה ענק של כ-700 מיליון ד' לאלביט מערכות ושותפתה האמריקאית

מיזם ה-Affinity, המשותף לאלביט מערכות ולחברת KBR, זכה בחוזה של משרד ההגנה הבריטי לאספקת תוכנית לאימון צוותי האוויר הבריטי

שותפות של אלביט מערכות    ו-KBR האמריקאית זכתה במכרז ענק של 713 מיליון דולר להקמת בית ספר לטיסה להכשרת טייסי חיל האוויר הבריטי. עסקת הענק כוללת רכש של מטוסים חדשים משלושה סוגים, שישמשו לאימון הטייסים הבריטים בשלבים השונים של תהליכי ההכשרה שלהם, הפעלה של מערכי תמיכה נוספים ושירותי תחזוקה לכלי הטיס. זאת, למשך תקופה של 18 שנה. מניית אלביט מערכות הגיבה היום לידיעה בעלייה של כ-1% במהלך המסחר, במחזור של כ-20 מיליון שקל.

את המכרז ניהלה Ascent שהיא חברה בת של ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין ושל בבקוק אינטרנשיונל, ענקית בריטית שמעורבת בתחום שירותי הנדסה, ביטחון, אנרגיה ועוד.

לחברת KBR (Kellog and root Limited), חברות בנות שפועלות בין השאר בבריטניה ועוסקות בתחומי ההנדסה, הבינוי וההצטיידות. KBR מקיימת גם מיזמים ביטחוניים עבור צבא ארה"ב. לקראת המכרז על הקמת בית הספר לטיסה לחיל האוויר הבריטי, הקימו KBR ואלביט מערכות את החברה המשותפת Affinity, שכאמור זכתה במכרז של Ascent. השתיים יתחלקו באופן שווה ברווחי המיזם המשותף במהלך 18 השנים הבאות.

המטוסים שירכשו בידי החברה המשותפת הם מסוג G-120 TP, שישמשו לשלב האימון הראשוני של פרחי הטיס הבריטים; T-6C, מתוצרת ביצ'קראפט, שישמשו להכשרת חניכים בשלב הבסיסי של קורס הטיס; ומטוסי Phenom 100 של אמברייר, שישמשו לאימונים מתקדמים יותר.

מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, אמר היום ל"גלובס" כי מבחינת החברה "מדובר בסגירת מעגל. לפני כ-70 שנה חיל האוויר הישראלי הוקם לא מעט בזכות ידע בריטי, וכעת, חברה ישראלית זוכה במכרז יוקרתי וחשוב להקמת בית ספר לטיסה עבור חיל האוויר של בריטניה. העסקה הזו מהווה עדות נוספת לרלוונטיות של אלביט מערכות בשווקים המשתנים בעולם ואנחנו גאים מאוד בכך שמדינה מתקדמת, כמו בריטניה בחרה דווקא בנו לשותפות אסטרטגית כזאת".

שורה של עסקאות ברחבי העולם

אלביט מערכות מעניקה שירותים דומים גם לבית הספר לטיסה של חיל האוויר הישראלי, ומחזיקה ביחד עם התעשייה האווירית בחברת "תור" שמפעילה ומתחזקת את מערך מטוסי האימון של חניכי מגמת הקרב בקורס הטיס. תור רכשה את מטוסי האימון M-346 מאיירמקי האיטלקית ובחיל האוויר מטוסים אלה מכונים "לביא". החברה מפעילה בחיל האוויר הישראלי גם מערך סימולטורים מפותח, לאימון אנשי צוות האוויר שלו.

בחודשים האחרונים החברה דיווחה על שורה של עסקאות ברחבי העולם, ביניהן אספקה של מל"טים ושל מערכות נלוות לחיל האוויר השוויצרי, בהיקף של כ 200 מיליון דולר; מכירת מערכות לאיסוף מודיעין בהיקף של כ-50 מיליון דולר למדינה באסיה; מערכות מודיעין למדינה באמריקה הלטינית בהיקף של כ-50 מיליון דולר, וחוזה נוסף, של כ-70 מיליון דולר, לאספקת מערכות ללוחמה אלקטרונית עבור משרד הביטחון הישראלי.

צבר ההזמנות של אלביט מערכות הסתכם בסוף הרבעון השלישי של 2015 ב-6.4 מיליארד דולר, והמכירות שלה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה הגיעו לכ-2.2 מיליארד דולר.