עכשיו זה רשמי: כמצ'יינה רוכשת את סינג'נטה ב-43 מיליארד ד'

(עדכון) - כמצ'יינה היא בעלת השליטה בחברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) וסינג'נטה היא מתחרה גדולה של החברה

כמצ'יינה / צילום: רויטרס
כמצ'יינה / צילום: רויטרס

חברת הכימיקלים הלאומית הסינית, ChemChina, הודיעה היום (ד') על הסכמתה לקנות את יצרנית קוטלי החרקים והזרעים המהונדסים השווייצית סינג'נטה ביותר מ-43 מיליארד דולר במזומן, ובכך תרשום החברה הממשלתית הסינית את העסקה הגדולה ביותר של סין בשוק הבינלאומי.

כמצ'יינה מציעה לבעלי מניות סינג'נטה 465 דולר במזומן למניה, לפי ההודעה שהיא פרסמה הבוקר. ההצעה, שאומצה על ידי מועצת המנהלים של החברה משווייץ, גבוהה ב-20% ממחיר המניה בסגירת המסחר אתמול בציריך. עם זאת, המניה עלתה במסחר הבוקר ב-6% בלבד ל-416 דולר בפתיחת המסחר בציריך, מה שמעיד שהמשקיעים אינם בטוחים שהעסקה תתממש.

אם תהיה עסקה, היא תסייע ליו"ר כמצ'יינה רן ג'יאנשין, להפוך את החברה לספקית הגדולה בעולם של קוטלי חרקים ואגרו-כימיקלים, תוך הדיפת החיזור של מונסנטו האמריקאית אחרי יריבתה השווייצית. העסקה גם מדגימה את החשיבות שסין מייחסת לטכנולוגיות השבחת היבולים, במאמץ לעמוד בביקוש המוגבר של הצרכנים הסינים.

העסקה צפויה להיסגר עד סוף השנה. היא תכלול גם דיבידנד מיוחד של 5 פרנק שווייצי למניה שישולם עם סגירתה. כמצ'יינה מתכוונת גם להשאיר את הנהלת סינג'נטה על כנה, כאשר רן יעמוד בראש מועצת מנהלים שתכלול ארבעה מחברי המועצה הנוכחיים של סינג'נטה.

סינג'נטה רשמה מכירות של 13.4 מיליארד דולר ב-2015, בעיקר מעסקי קוטלי החרקים והזרעים המהונדסים גנטית שלה. תגבור עסקי האגרו-כימיקלים יסייע לחברה הסינית הרוכשת לצמצם את תלותה במוצרים פטרוכימיים ודלקים, שהיוו כמעט מחצית מההכנסות שלה בסך 39 מיליארד דולר ב-2014.

מאחורי העסקה עומדים אינטרסים לאומיים של סין. הנשיא שי ג'ינפניג מנסה להעלות את התפוקה החקלאית כדי לשמור על אוטרקיה (אספקה עצמית) בתחום זה, ככל שמעמד הביניים צורך יותר בשר מבהמות ועופות זוללי דגנים. סיבה נוספת היא מחסור בקרקע חקלאית, שהוסבה לקרקע לבנייה או מגרשי גולף. הבנק העולמי מעריך שהאדמה החקלאית בסין הצטמצמה ב-6% בעשור האחרון, שרובו התאפיין בצמיחת שיא כלכלית.

בנוסף לדומיננטיות בשוק החקלאי הסיני, סינג'נטה תספק גישה לשוק העולמי לחקלאים מברזיל עד בריטניה. המנכ"ל בעל החזון הזה, רן, בן 58, התחיל את דרכו כמייסד חברת שירותי הניקיון המקצועיים הראשונה בסין, עם הלוואה של 10,000 יואן, וכעת הוא הופך לאחד המנכ"לים המובילים במדינה.

סינג'נטה תהיה הרכישה הגדולה ביותר של מדינה שהתיאבון שלה לנכסים זרים עולה ועולה (ראו פרשנות). מתחילת 2016 הוכרזו כבר כמה עסקאות גדולות, ביניהן רכישת חטיבת מוצרי החשמל של ג'נרל אלקטריק על ידי קבוצת Haier ב-5.4 מיליארד דולר, ורכישת Legendary Entertainment על ידי דליאן וונדה. בשנה שעברה ביצעו חברות סיניות בחו"ל עסקאות בשווי כולל של 123.9 מיליארד דולר, לפי נתוני בלומברג.

ב-2016 לבדה, כמצ'יינה שאחזקותיה כוללות את יצרנית הצמיגים האיטלקית פירלי, הובילה קבוצה שהסכימה לקנות את יצרנית המיכון הגרמנית KraussMaffei במיליארד דולר, והיא רכשה בנפרד 12% מחברת המסחר השווייצית בקומודיטיז מרקוריה אנרג'י.

רכישות קודמות של ChemChina כללו את קבוצת אדיסאו בצרפת וחברות מאוסטרליה ונורבגיה. ב-2011 רכשה החברה את יצרנית מוצרי ההדברה הישראלית מכתשים-אגן, ששינתה את שמה לאדמה. בעשור האחרון רכשה כמצ'יינה חברות ב-15 מיליארד דולר, לפי נתוני בלומברג.

מבחינת סינג'נטה, בראשות המנכ"ל ג'ון רמזי והיו"ר מייקל דימר, ההסכם מסיים חודשים של מו"מ ושמועות על עתיד החברה. השמועה לפני כן היתה שסינג'נטה קיבלה הצעה ב-470 פרנק למניה בלבד. במבט אסטרטגי, החברה השווייצית מקבלת גישה משופרת לשווקים מתעוררים, כאשר המיזוג בין דאו כמיקל ודופונט יוצר מעצמה חדשה בשוק החקלאי.

העסקה של כמצ'יינה וסינג'נטה תהיה קלה מאוד לאישור רגולטורי מאחר ששילוב העסקים האגרו-כימיים של שתי החברות ייצור נתח שוק עולמי של 19% בלבד, להערכת אנליסט בסיטיגרופ. יתכן שיהיה צורך למכור כמה יחידות לייצור קוטלי עשבים ופטריות.

העסקה תחייב כנראה אישור של הוועדה להשקעות זרת בארה"ב, שתפקידה להבטיח את בטיחות אספקת המזון, ואם פעילות החברה החדשה לא תהיה קרובה מדי לבסיסים צבאיים, לפי עורכי דין יודעי דבר.