הצרות של אריסון בניגריה: שיכון ובינוי צנחה 15% ב-3 ימים

S&P מעלות שינתה את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית ■ בנק אגוד: "הסיכון הפוטנציאלי של שו"ב בחשיפה לניגריה אינו גבוה כפי שמעריך אותו השוק"

הדיווחים על הקשיים של כלכלת ניגריה ממשיכים להשפיע לרעה על מניית ענקית הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי  (שו"ב), שבשליטת שרי אריסון. היום בשעות הצהריים צנחה המניה בכ-5%, כשהיא משלימה בכך קריסה תלת-יומית של יותר מ-15% בשוויה (ירידה של כ-40% מאז אוגוסט 2015). בסך הכול מפתיחת המסחר ביום שני השבוע, השילה שו"ב כ-400 מיליון שקל מערכה, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל.

הבוקר (ד') שינתה חברת הדירוג S&P מעלות את תחזית הדירוג של שו"ב מיציבה לשלילית, "לאור חולשה בביצועים בניגריה", והותירה את דירוגה על A פלוס. ברמה הבינלאומית נותר הדירוג BB מינוס. ביתר פירוט מסבירים במעלות, כי שינוי תחזית הדירוג לשלילית "משקף את הערכתנו כי יחסי כיסוי החוב של החברה עלולים להמשיך ולהפגין חולשה לאורך זמן, לאור הירידה בהכנסות מפרויקטים בניגריה, אחד מאזורי הפעילות העיקריים שלה".

לשו"ב שש סדרות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-3.8 מיליארד שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 1.2%-4.4%. במעלות הסבירו כי תחזית הדירוג השלילית משקפת את הערכתם כי "יתכן לחץ מתמשך על יחסי כיסוי החוב של החברה, אם המצב בניגריה לא ישתפר בטווח הקרוב, בשל חוסר תקציבים להקמת תשתיות".

במעלות צופים כי בסיכום 2015 תציג שו"ב ירידה ב-EBITDA ובתזרים המזומנים, "בעיקר כתוצאה מעצירה ודחיית פרויקטים בניגריה, עקב שינויים פוליטיים וירידה במחירי הנפט, המהווה מקור עיקרי להכנסות המדינה". במבט קדימה הם מעריכים כי "מחיר נפט נמוך עלול להמשיך ליצור בטווח הקצר לחץ שלילי על פעילות החברה באפריקה".

החששות סביב עתיד פעילותה של שו"ב בניגריה התעוררו בימים האחרונים, בעקבות דיווחים לפיהם ניגריה ביקשה מהבנק העולמי סיוע מיידי של 3.5 מיליארד דולר, שיוקצו לתשלומי אג"ח. הובילה לכך הקריסה במחירי הנפט, שכן ניגריה היא יצואנית גדולה של נפט, וכלכלתה נשענת בעיקר על יצוא סחורה זו.

לשו"ב צבר הזמנות של יותר ממיליארד דולר לביצוע עבודות תשתית בניגריה, בעיקר בתחום סלילה ושיקום הכבישים. כלכלני בנק אגוד כתבו היום כי "הסיכון הפוטנציאלי של שיכון ובינוי בחשיפה לניגריה אינו גבוה כפי שמעריך אותו השוק. אנו עדיין מעריכים כי בסופו של דבר הבעיה בניגריה תסתכם בהאטה בפעילות במדינה זו בלבד, ועל כן אנו מותירים את המלצתנו למניית שו"ב על 'קנייה'".

מוקדם יותר השבוע ציינו באגוד כי "במידה שניגריה תפשוט את הרגל, הפגיעה בשיכון ובינוי צפויה להיות גדולה".

היום מיתנו באגוד את התייחסותם בעקבות ציטוטים של שרת האוצר של ניגריה בסוכנויות הידיעות, לפיהם ניגריה מנהלת מגעים עם הבנק העולמי לקבלת הלוואה במטרה לגוון את מקורות המימון שלה, ולא כהלוואת חירום. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 דיווחה שו"ב על ירידה של 489 מיליון שקל בהכנסות של מגזר התשתיות ובנייה בחו"ל, בעיקר על רקע ההאטה בפעילות בניגריה.