פוסון: נשאלנו הרבה שאלות, יותר מאשר חברות מארה"ב או מאירופה

בכירי החברה הסינית שנתקלת בקשיים מצד האוצר לרכישת הפניקס: "השלמת רכישת השליטה תהיה win win. פוסון מחויבת לישראל"

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

"כוונותינו טובות. אנו משקיע אסטרטגי והשלמת רכישת השליטה בהפניקס  על ידינו תהיה win win... פוסון מחויבת לישראל, בתקווה שהעסקה הזו לא תשפיע על מחויבותנו לישראל". כך אמר היום (ד') בכיר בקבוצת ההשקעות הסינית פוסון, שמנסה לרכוש את השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, ושלפי הערכות לא צפויה לקבל את אישור האוצר למהלך, והוסיף כי "אנו רוצים שינהגו בנו בהגינות. לא מצפים לטיפול טוב מאחרים, אבל כמו לאחרים. אנו משקיע זר כמו אחרים, ממדינות אחרות".

האם האוצר בעצם אומר לסינים "אל תבואו"? האם האוצר היה מתנהג אחרת לחברות אמריקניות ואירופיות שהיו מעוניינות לרכוש חברת ביטוח בישראל? אם תשאלו את ראשי חברת ההשקעות הסינית פוסון, שכבר חודשים מנסים לקבל אישורה של המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, לרכוש לידיהם את מניות השליטה בקבוצת הפניקס, התשובות הן חיוביות.

בשיחה שקיימנו היום עם מייקל לי, מנהל תחום הביטוח והפיננסים בפוסון, ואלכס פיי, סגנו, אשר עומדים בראש הפרוג׳קט-טים לרכישת הפניקס. השניים חרגו מהקו שאפיין עד כה את פוסון: שתיקה, וגילו שמהצד שלהם יש תחושות קשות בנוגע לאי קבלת אינדיקציה כלשהי מצד סלינגר, למרות הזמן שחלף.

"אנו לא מבינים מדוע אנו לא מקבלים את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל. אנו משתפים פעולה במאה אחוז, ונתנו לפיקוח בישראל את כל החומר שהתבקשנו לתת. היו"ר שלנו גם כתב לה מכתב רשמי, שאמר כי החקירה בה היה מעורב הייתה בעניינו של מישהו אחר. כמו כן הצהרנו שהחקירה נגמרה ושפוסון פועלת כרגיל. אין שום אימפקט לחקירה על מהלכי פוסון והיו"ר פועל במלוא המשרה כרגיל בפוסון".

"אין השפעה לחקירה"

בכך הוא התייחס לנושא החקירה של היו"ר והמייסד של פוסון - גואוו גואנגצ'אנג, והוסיף כי "אנו לא רואים שום השפעה על העסק של פוסון בעקבות החקירה, כשבנוסף נתנו למפקחת את האישור הרשמי המעודכן לכך שליו"ר אין עבר פלילי - מהמשטרה הסינית. כמו כן", גילה, "הצענו מפגש עם השגריר הסיני בתל אביב".

עוד הוא מספר כי "היועץ שלנו עובד על תיאום פגישה שכזו. כמו כן הצענו לה להיפגש עם הרגולטור הסיני וטרם קיבלנו תגובה לזה עד כה. להבנתנו, השגריר הישראלי בבייג'ינג מוכן להיפגש עם הרגולטור. עשינו מאמצים שהיא תרגיש בנוח במספר ערוצים".

ההסכם הראשוני למכירת השליטה בהפניקס לידי פוסון נחתם לפני כשנה, בינואר 2015, והוא נקב במחיר בהתאם להון העצמי של הפניקס, שאותה מנהל אייל לפידות, בתוספת ריבית. כעבור כחצי שנה של מגעים, הצדדים סיכמו את תנאי העסקה המחייבת, ובה הנחה כלשהי. ביוני האחרון נחתם ההסכם המחייב למכירת החזקות דלק בהפניקס (כ-52.3%) לפוסון בתמורה לכ-1.85 מיליארד שקל. עד כה הצדדים לעסקה ממשיכים במגעים בעוד שהסינים ונציגיהם ממשיכים להיוועד עם האוצר בנושא. לפני כשבועיים פרסמנו כי סלינגר צפויה על פי הערכות בשוק שלא לאשר לפוסון הסינית להחזיק באמצעי שליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס.

- קיבלתם עד כה אינדיקציה כלשהי מהפיקוח על הביטוח ביחס לעמד הבקשה שלכם?

"אנו לא יודעים אם היא החליטה בנושא. לא קיבלנו תגובה או מכתב רשמי מצידה. אנו ממשיכים ומניחים שעדיין יש על מה לדבר, עד אשר ייאמר לנו אחרת. אנו משתפים פעולה במלוא האחוזים, ומוכנים לסייע בכל עניין. אנו תוהים מדוע מתן האישור מתעכב. איננו יכולים לומר מה המפקחת סלינגר חושבת - היא לא שיתפה אותנו בתוכניתה והיא שומרת את דעתה לעצמה. לא נתנה לנו אינדיקציות". בהקשר זה הוא הדגיש כי "אנו מפוקחים על ידי רגולטורים גם באירופה, בהונג קונג ובארה"ב".

- כיצד ההתנסות שלכם מול הפיקוח על הביטוח בענייני הפניקס תשפיע על העניין הישראלי שלכם בישראל, אם בכלל?

"אני יכול לדבר רק על הביטוח. אבל, אני מניח שזה ישפיע על דעתנו. במידה מסוימת אם נידחה בעסקה הזו, לדעתנו אין סיבה טובה לכך. איננו יודעים מדוע אנו לא מקבלים אישור. זה עשוי להשפיע תפיסתה של פוסון לגבי השוק הישראלי. אבל, איני יכול לדבר עבור תחומי פעילות אחרים בקבוצה ובשם הבורד".

פוסון, נזכיר, השקיעה באלמה לייזר בישראל וצוות אחר שלהם מסתכל על השקעות בהיי-טק בישראל.

הפניקס תגדל בסין

ייתכן שהבעיה היא לא בפוסון כי אם בכך שמדובר בחברה מסין? גם בכלל ביטוח החברות הסיניות התקשו ככל הידוע למול הרגולציה.

"איני יכול לדבר בשם הרגולטור הישראלי. הרושם הוא שנשאלנו הרבה שאלות, יותר מאשר חברות מארה"ב או מאירופה. הכיסוי התקשרותי על החברות הסיניות אינו חיובי במיוחד ונאמרו דברים שליליים על חברות סיניות - ורובם לא אמת".

- מהם תוכניותיכם לגבי הפניקס, אם וכאשר תקבלו את האישור?

"אנו משקיעים אסטרטגית בחברות ביטוח לטווח ארוך, ואין לנו אסטרטגיית אקזיט. נתמוך בצמיחת הקבוצה ונשמור את צוות ההנהלה, המצוין נסייע להפניקס לגדול בזירה הבינלאומית בסין. כמו כן נשלב חברות בנות שלנו בעסקי הפניקס ונעשיר את מוצריה. יש הרבה דברים שנוכל לעשות כדי לעזור להפניקס לצמוח - ישראל שוק קטן וסין שוק ענק בהרבה וזו הזדמנות להפניקס. כמו כן, לפוסון ניסיון בינלאומי בניהול חברות ביטוח וזה יסייע גם לשוק הישראלי ולהביא להורדת מחיר בשוק הביטוח הישראלי, ונהפוך את מוצרי הביטוח בישראל לתחרותיים יותר. זה יהיה הפסד אם פוסון לא תהיה בעלת מניות בהפניקס".

- וכיצד מתקדמים המגעים למול קבוצת דלק, שמחזיקה בשליטה בהפניקס?

"אנו ממשיכים במגעים עימם ומקדמים את העסקה. דלק מסייעת לנו בנוגע להליך קבלת הסיוע. הקשר בין פוסון לדלק טוב מאוד".