ספרה הלת'קייר מחקה בינואר 10% מערכה

הקרן המצליחה, בה שותף גם מורי ארקין, נפגעה מהירידות החדות בתחילת השנה ו- 60 מיליון ד' התאדו ■ ב-2015 רשמה הקרן תשואה של 12%, הגבוהה ממדד היחס

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

לא רק קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו פתיחת שנה שלילית בשל המסכים האדומים בבורסות העולם. ל"גלובס" נודע כי קרן הגידור ספרה גלובל הלת'קר (Global Healthcare Sphera) רשמה בינואר 2016 תשואה שלילית חריגה של מינוס 9.7%, על רקע ירידות שערים חדות במדדי הפארמה והביומד בעולם.

נכון לסוף 2015 ניהלה קרן הפארמה כ-600 מיליון דולר, כך שהירידה החריגה בינואר - בשיעור גבוה יותר ממדד היחס שירד ב-7.7% - יצרה לה הפסד על הנייר של כ-60 מיליון דולר. מדובר בתשואה החודשית הנמוכה ביותר שהציגה הקרן מאז המשבר ב-2008. יחד עם זאת, ב-2015 כולה רשמה הקרן שמנוהלת על ידי ספרה - אחת מקבוצת קרנות הגידור הוותיקות והמצליחות במשק - תשואה חיובית של כ-12% שהייתה גבוהה ממדד היחס.

בסביבת ספרה אמרו היום כי תזוזות הכספים שהיו בענף בינואר לא הבחינו בין מניות טובות לפחות טובות והכל נמכר על מנת להקטין סיכון. כמו כן, ככל הידוע, ספרה סבלה בחודש החולף גם מכך שההגנות בהן היא השתמשה לגידור פעלו לרעתה.

ספרה גלובל הלת'קר היא שותפות שהוקמה ב-2007 על ידי מורי ארקין, בעבר מבעלי חברת אגיס שנמכרה לענקית התרופות פריגו, והיום משקיע פרטי; קבוצת קרנות ספרה בבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור; ואורי הרשקוביץ, שהיה עד אז אנליסט פארמה מוביל בבית ההשקעות לידר ובהמשך ניהל את הקרן עד שלהי 2014. הקרן נחשבת לאחת מקרנות הגידור המובילות בתחום הפארמה בישראל, ומאז הקמתה ועד סוף 2015 הציגה הקרן בממוצע תשואה שנתית דו ספרתית. הקרן משקיעה בחברות בתחום פיתוח התרופות, עם דגש על השקעות בחו"ל ומעט השקעות בישראל.

מהקרן, שבה 35 עובדים, נמסר בתגובה: "אנו גאים בתשואה השנתית של 2015 שמבטאת ראייה לטווח הרחוק, וסבורים שהדרך הנכונה לבחון תשואות היא לא בהסתכלות חודשית, אלא בהסתכלות ארוכת טווח. בכל המדדים ארוכי הטווח קרנות ספרה מציגות תשואות עודפות משמעותית על פני המדדים".

לא רק ספרה הלת'קייר רשמה שנה טובה ב-2015. מנתונים שהציגו "צור ניהול הון", "אדמיניסטרטור קרנות גידור בישראל", וגלבוע, קרן של קרנות גידור המתמחה בבחירה והקצאת הון לקרנות גידור ישראליות, עולה כי "קרנות הגידור הישראליות השיגו ביצועים טובים בשנת 2015". לדבריהם, קרנות הגידור הישראליות הציגו תשואה ממוצעת של כ-8.2%, שהייתה תשואת יתר על תשואת מדד S&P500 Total Return ומדד ת"א 100.