אובמה עונה לטראמפ: אין מחילה לרטוריקה פוליטית נגד מוסלמים

נשיא ארה"ב ביקר במסגד, בפעם הראשונה בנשיאותו ■ מאמץ לסכור גל של התבטאויות ופעולות נגד האיסלאם ומוסלמים בארה"ב, בעקבות התקפת הטרור של טרוריסטים מוסלמים בקליפורניה, שבה נרצחו 14 ■ "התקפה על דת אחת כמוה כהתקפה על כל הדתות"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בפעם הראשונה מאז תחילת נשיאותו, לפני יותר משבע שנים, ביקר הערב (ד') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסגד בעיר בולטימור, לא הרחק מוושינגטון, במאמץ לסכור גל של התבטאויות ופעולות נגד האיסלאם ומוסלמים בארה"ב, שהחל לגאות בעקבות התקפת הטרור של מוסלמים קיצוניים בסאן-ברנארדינו, קליפורניה. בהתקפה זו נרצחו 14 אנשים. הביקור מקבל משמעות מיוחדת על רקע קריאתו של דונאלד טראמפ, אחד מהמתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, לאסור כליל כניסת מוסלמים לארה"ב.

 

"אין מחילה ואין מקום בארצנו לרטוריקה פוליטית נגד מוסלמים", אמר אובמה לקהל במסגד. "...

המוסלמים האמריקאים שומרים על ביטחוננו. הם המשטרה שלנו. הם הלוחמים שלנו. הם משרתים במשרד לביטחון המולדת... אני רוצה לומר שתי מילים שבדרך כלל אתם לא שומעים אותן: תודה רבה. תודה לכם על שאתם משרתים את הקהילה, תודה לכם על שאתם מרוממים את חיי שכניכם ותודה לכם על שאתם מסייעים לנו להיות חזקים ומאוחדים כמשפחה אמריקאית אחת". אובמה חלץ את נעליו בכניסה ונאם כשעל רגליו גרביים בלבד.

הוא סיפר, כי ילדה מוסלמית בת 13 מאוהיו כתבה לו שהיא פוחדת. הנערה הזו מזכירה לי את בנותיי, אמר הנשיא. זה לא בסדר שילד כלשהו יחיה את חייו חדור ספקות לגבי מקומו בחברה שבה הוא חי. לדבריו, הוא מכיר בכך שהמוסלמים בארה"ב סופגים האשמות על פעולותיהם של מעטים. "רוב האמריקאים אפילו לא מכירים מוסלמי אחד או לא יודעים שהם מכירים מישהו כזה", אמר אובמה. "... מאז 11 בספטמבר 2001, אך במיוחד מאז ההתקפות שהיו באחרונה בפריס ובסאן-ברנארדינו, אנו רואים לעיתים קרובות מדי שאנשים כורכים יחדיו פעולות טרור נוראות עם האמונות של דת שלמה".

"התקפה על דת אחת כמוה כהתקפה על כל הדתות", אמר הנשיא. "... אנו צריכים להיות עקביים ולגנות כל רטוריקה של משטמה...לאף אחד מאיתנו אסור להיות משקיף מהצד לנוכח צרות אופקים ודעות מוטות נגד אחרים".

בניסיון לקרב אמריקאים לחיי מוסלמים שחיים בקרבם אמר אובמה, כי אמריקאים רבים מעולם לא ביקרו במסגד. "חישבו על בית-הכנסת שלכם, או על כנסיה, ואז מסגד, כמו זה שבו אני נמצא עכשיו, ייראה לכם כמקום מוכר מאוד. זה מקום שבו משפחות באות לעבוד את האל ולהביע אהבה אליו".

לפני הביקור, מתח דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, ביקורת נוקבת על התבטאויות של פוליטיקאים נגד מוסלמים: "אנו רואים נכונות מעוררת דאגה של רפובליקנים מסוימים לדחוק לשוליים מוסלמים אמריקאים, אזרחים פטריוטים ושומרי חוק".

פעילים מוסלמיים ניסו לשדל את אובמה לבקר במסגד כלשהו בארה"ב כבר כמה שנים, ורק עתה הצליחו. אובמה ביקר במסגדים מחוץ לארה"ב, בביקורים ממלכתיים - לרבות ביקור במסגד בקהיר ב-2009 - אך עד עתה לא עשה כן בארה"ב. הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש ביקר במסגד בוושינגטון שישה ימים אחרי פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001. בוש אמר אז לנוכחים, כי "פני הטרור אינם הפנים האמיתיות של האיסלאם", וכי אלה שמנסים להטיל מורא על מוסלמים בארה"ב בעקבות פיגועי 11 בספטמבר "משקפים את הגרוע ביותר שאפשר למצוא באנושות".

על פי כמה הערכות, דחה אובמה ביקור במסגד אמריקאי עד עתה בגלל המשמעות הפוליטית האישית שכרוכה בביקור כזה. אובמה נוצרי, אך עוד לפני שנכנס לבית הלבן הוא נאלץ להתגונן מפני שמועות קונספירטיביות שהוא מוסלמי בסתר ושהוא פועל למען אינטרסים מוסלמיים. ביקור במסגד היה עלול לתת תנופה לשמועות כזב כאלה ואולי לערער את מעמדו. סקר של ORC-CNN מספטמבר אשתקד מצא, ש-28% מהאמריקאים (ו-43% מהרפובליקנים) מאמינים שאובמה מוסלמי. אובמה ביקר בבית-כנסת בוושינגטון במאי 2015 ובשגרירות ישראל בוושינגטון, לציון יום השואה הבינלאומי, בשבוע שעבר. בביקור בשגרירות הכריז אובמה: "גם אני יהודי".

הביקור במסגד נערך בתקופה של מתיחות גוברת בארה"ב: מצד אחד, יש חששות בממשל, כמו באוכלוסיה כולה, מפני פיגועי טרור של מוסלמים קיצוניים, בין אם הם מאכלסים תא רדום בארה"ב, ובין אם הם בוגרי דאעש בסוריה שחוזרים הביתה לאמריקה. מצד אחר, ראשי הקהילה המוסלמית בארה"ב מזהירים מפני עליה ברדיפת מוסלמים. "חשוב שנשיא ארה"ב ידבר אל אמריקה ואל אמריקאים מוסלמיים ממסגד כלשהו דווקא בתקופה זו, שבה מסתמנת עליה ברטוריקה קיצונית נגד מוסלמים מפי פוליטיקאים שרצים לנשיאות", אמרה הודא חאווא, מנהלת פעילות לובינג ומדיניות במועצה המוסלמית לענייני ציבור, גוף שמקביל פחות או יותר לאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. בארה"ב חיים כ-2.75 מיליון מוסלמים.

מחקר באוניברסיטה של מדינת קליפורניה, בקמפוס של סאן-ברנארדינו, העלה ששולש מספר פשעי המשטמה נגד מסגדים ונגד עסקים בבעלות מוסלמים ב-2015

לפני נאומו, השתתף אובמה בפאנל של פעילים מוסלמיים, ובכללם אנשים שרשמו הישגים בחייהם. אחת מאלה היא איבטיהאג' מוחמד שתהיה חברה במשלחת האולימפית של ארה"ב לאולימפיאדה בריו ב-2016. היא תשתתף בתחרויות לבושה בחיג'אב.