אאודי RS3 נראית כמו ילדה טובה מצפון ת"א, אבל היא לא

האאודי RS3 החדשה יכולה לגרום לכל נהג מתחיל להרגיש כמו סופרמן, אבל כמו הרבה דברים טובים בחיים - היא גם עולה הרבה כסף

מילים הן כלי העבודה העיקרי של העיתונאי אבל ישנן סיטואציות, שבהן גם כותב שורות אלה נאלם דום. נהיגה באאודי RS3 היא אחת מהן. דקות ספורות לאחר ההתנעה והיציאה לדרך כבר נשלחה היד להשתיק את מערכת הקול (המשובחת) והטלפון הנייד עבר למצב חרישי. אחרי חצי שעה של נסיעה נטולת מילים, כל מה שיכלו הנהג והנוסעים למלמל זה "אלוהים אדירים".

זו לא המהירות נטו, למרות שעם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות קשה למצוא בישראל מכוניות סדרתיות הרבה יותר מהירות - אפילו אם על הזנב שלהן כתוב "פורשה 911". זה אפילו לא התענוג הילדותי, שטמון בהצ'בק קומפקטית ותמימה למראה, שיכולה לעשות קרקס ממכוניות מוחצנות, שעולות כפול ממנה.

הקסם האפל של המכונית הזו, שבו זמנית כובש אותך ומטיל עליך אימה, הוא היכולת שלה לתרגם כל מחשבה לכוחות פיזיקליים קיצוניים והקלות הכמעט בלתי מוסרית שבה היא מאפשרת לכל נהג לנצל את הפוטנציאל הטמון בה. אבל עוד נגיע לביצועים בהמשך.

אז ממה נתחיל? אולי מתא המטען. למה לא. תא מטען שימושי בהחלט, שיכול לאכסן את כל משלוח המצרכים השבועי. גם תא הנוסעים מרווח למדי עם מרחב סביר לרגליים ומרחב ראש וכתפיים שימושי לשני מבוגרים מאחור, ממש כמו בגולף של הדודה והדוד.

מושבי הספורט הקדמיים נושאים את הלוגו של "אאודי ספורט" עם תפירה מיוחדת, והם נראים נהדר ותומכים היטב את הגוף, אם כי מי שירצה שליטה חשמלית יצטרך להוסיף לא מעט כסף. איכות הגימור המרהיבה של אאודי נמצאת בכל פינה והתא משובץ בכמה פריטי ספורט מרחיבי דעת, כמו הגה קרבי למראה, דוושות מתכתיות ולא מעט קישוטים ועיטורים. אבל בינינו, את רוב הדברים האלה אפשר לקבל גם באאודי S3 "רגילה", שזולה ב-100 אלף שקל.

כנ"ל לגבי העיצוב החיצוני. קווי המתאר הדי-קופסתיים של אאודי A3 "ספורטבק" מקבלים כאן משנה תוקף תודות למרווח גחון נמוך יותר וחישוקים מאסיביים בגודל 19 אינץ' עם גומי ספורטיבי קיצוני במידות 235 על 35. חדי העין יבחינו גם בדיסקים במידות חריגות עם קליפרים אדומים, שמבצבצים מבעד לחישוקים, במפלטים אליפטיים רציניים ובכונסי אוויר גדולים בתחתית הפגוש הקדמי, שמזרימים אוויר לסוללה של מצננים פנימיים. יש גם לוגו "RS3" על הזנב, ואנחנו מוכנים להמר שהוא יהפוך לפריט מבוקש מאוד בקרב בעלי אאודי S3, שירצו "לשדרג את התדמית". אבל בסך הכל זו לא מכונית שמושכת יותר מדי תשומת לב וטוב שכך. כמו שאומר פתגם סיני עתיק, "אם אתה יוצא לשוטט בין כבשים, כדאי מאוד שלא תיראה כמו זאב".

לאאודי RS3 יש מכסה מנוע סתמי למראה: בלי תפיחות אימתניות נוסח מכוניות השרירים האמריקניות ובלי כונסי אוויר מרשימים נוסח אימפרזה, מיצובישי EVO ושות'. אבל מתחת לפיסת האלומיניום השטוחה הזו מסתתרת מפלצת. חמישה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, מגדש טורבו בגודל של מלון, 367 כוחות סוס ומומנט של 47 קג"מ, שזמין כבר מסביבות 1600 סל"ד ומועבר לארבעת הגלגלים דרך תיבה אוטומטית והנעה כפולה ממוחשבת. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת כאמור 4.3 שניות ואם תסמנו את המשבצת הנכונה בדף האופציות, תסכים אאודי להסיר את תוכנת הגבלת המהירות ותאפשר למכונית להגיע ל-280 קמ"ש, עוד לפני הביקור בסדנת השיפורים.

מכונית ההדגמה שלנו צוידה גם באופציה של "מפלט ספורט", שמאפשר לנהג לבחור בין צליל מפלט אגרסיבי "רגיל" לבין צליל "ספורטיבי", שהרפרטואר שלו כולל בין השאר התפוצצויות אקוסטיות בעת העלאה אגרסיבית של הילוכים בהאצה ושיעולים נזעמים בעת הורדת הילוכים בסל"ד גבוה. זוהי אמנם אופציה שעולה כ-12 אלף שקלים אבל נמליץ עליה בחום: לא רק בגלל הריגוש של הצליל - והוא בהחלט מרגש - אלא בגלל שזהו אחד מהסימני האזהרה הבודדים שמקבל הנהג כשהוא חוצה עם המכונית הזו את הגבול שבין "הרבה" לבין "הרבה יותר מדי".

צריך להבין: מכוניות ספורט ייעודיות מבית פרארי, מזראטי, פורשה ושות', ואפילו מכוניות אולטרה-חזקות מבית מרצדס AMG וב.מ.וו M, דורשות מיומנויות נהיגה מיוחדות בתנאים קיצוניים, ומעבירות לנהג שלל אזהרות, שהוטמעו בהן במכוון: הגה עצבני ומהיר, סחרור גלגלים, זנב שמרגיש חופשי וכדומה.

באאודי הזו אין להן שמץ. מערכת הקוואטרו מתרגמת בצורה מושלמת את ההספק להנעה ולכוחות G אימתניים, ההיגוי נותר מאוזן ונייטרלי בכל מצב, הבלמים האדירים לא דורשים מאמץ פיזי מיוחד, התיבה מעלה ומורידה הילוכים כמו מכונית מסלול, ונדמה, שלאחיזה או להאצה אין מגבלות מוחשיות.

אתה יוצא לעקיפה נינוחה ב-80 קמ"ש ועוד לפני שהקדשת מחשבה להורדת הרגל מהדוושה אתה כבר ב-180 והמכונית אפילו לא מתחילה להתאמץ. חשקה נפשך בכניסה לפניה עיוורת עם רדיוס מתהדק על כביש צר, ב-120 קמ"ש? נו פרובלם. אצל הגרמניה הזו הכל מתנהל בצורה תרבותית ומנומסת, ממש כמו ספרנית ייקית ממושקפת עם חליפה מחוייטת, שאוחזת רובה ציד בזרועותיה המקועקעות.

בניגוד לרבות ממכוניות הספורט החד-ממדיות, ה-RS3 היא מכונית רב תכליתית ומצוינת ליום יום, שיכולה להתנהל בשלווה ברחובות העיר ולקחת את הילדים לבית הספר מבלי להפחיד אף אחד. נוחות הנסיעה על כבישים משובשים אמנם קשיחה, כפי שניתן לצפות מצמיגים כאלה, אבל נסבלת בהחלט ואפילו צריכת הדלק סבירה בהתנהלות רגועה.

 

אאודי RS3 עולה בישראל 400 אלף שקל. בדרך כלל, אנחנו נוהגים להתלונן על מחירים כאלה ולקבול על כך שהם מגבילים את התענוג למתי מעט מיוחסים. אבל לא במקרה הזה. הסלחנות של המכונית הזו בתנאים קיצוניים והיכולת שלה לגרום לכל נהג להרגיש כמו סופרמן ראויה רק לנהגים עם הרבה ניסיון חיים וריסון. לפיכך אפשר לראות במחיר סוג של "מסננת אבולוציונית", שתקטין את אוכלוסיית הזאבים שנעים בינינו, ותשפר את סיכויי ההישרדות של הכבשים.

אאודי RS3
 אאודי RS3

מתחרות

מרצדס A45AMG

ב-400 אלף שקל מציעה מרצדס את גרסת ה-45AMG של סדרת ה-A קלאס. המכונית מעט יותר גדולה ומרווחת מהאאודי ומצוידת במנוע 2 ליטר מוגדש עם 360 כ"ס ו-47 קג"מ, שמעיף את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. תא הנוסעים מפואר ומאובזר אבל ההתנהגות פחות מלוטשת

ב.מ.וו M135

לגרסה החמה של סדרה 1 יש הנעה אחורית ומנוע שישה צילינדרים מוגדש בנפח 3 ליטר, שמייצר 326 כ"ס. המרכב מרווח ושימושי, נוחות הנסיעה טובה והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 4.9 שניות. בקנה נמצאת גרסה עוד יותר חמה עם 370 כ"ס, הנעה כפולה ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות

סיאט ליאון קופרה

לבעלי התקציב המוגבל, שמסתפקים ב"כמעט", מציעה בת הדודה סיאט את הליאון קופרה. המכונית חולקת עם האאודי את הפלטפורמה הבסיסית אך מסתפקת בהנעה קדמית. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 280 כ"ס, התאוצה ל-100 אורכת 5.7 שניות בליווי הרבה דרמה, ותא הנוסעים שימושי