המשקיע שמהמר על קריסת היואן ומתעלם מה"איומים" של סין

מנהל קרנות הגידור קייל באס הודיע כי החברה שבבעלותו מהמרת נגד היואן ■ זאת למרות האזהרות שפרסם הממשל הסיני לפני כשבוע נגד סוחרי השורט ■ הוא סבור כי המערכת הבנקאית בסין מנופחת ב"אשראי רע" ואין לה מספיק מזומנים להתמודד עם המשבר

לי קצ'יאנג Li Keqiang / צילום: רויטרס
לי קצ'יאנג Li Keqiang / צילום: רויטרס

לפני כשבוע הממשל בסין פרסם "אזהרות" לכל סוחרי השורט שמנסים לנצל את הפיחות ביואן ולפתוח פוזיציות שורט גדולות על המטבע. האזהרות כוונו בעיקר למנהלי קרנות הגידור הגדולים ובמרכזם המיליארדר ג'ורג' סורוס, שהביע פסימיות לגבי הכלכלה הסינית וקרא למשקיעים להמר נגדה. מנהל קרנות הגידור קייל באס, מתעלם גם הוא מהאזהרות של סין והודיע כי החברה בבעלותו פתחה פוזיציות שורט גדולות נגד היואן.

נזכיר, במאמר שפרסם הממשל הסיני בעיתון "Xinhua", הוא האשים את סוחרי השורט בתנודתיות החריפה בשווקים והזהיר אותם מפני פוזיציות שורט: "יש אנשים שמאמינים ששוקי ההון של סין חווים משבר גדול, והם מנסים לנצל את המצב עם פעולות ספקולטיביות ואף פעילויות שורט מרושעות.  הרשויות המוניטריות הסיניות נוקטות מהלכים משמעותיים לייצוב ערך היואן ולכן הספקולנטים האלה צפויים לספוג הפסדים גבוהים מאוד", כך ע"פ הממשל הסיני.

באס, מנהל קרן הגידור Hayman Capital Management, הצליח לגרוף רווחים של מיליארדי דולרים במהלך משבר הסאב-פריים בארה"ב. הוא התייחס בראיון ל-CNBC להחלטת החברה להמר נגד היואן. הוא ציין כי ה"אשראי הרע" בבנקים הסינים גדל לממדים עצומים ועלול להחריב את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. באס מטיל ספק בנוגע לשאלה האם יש לבנקים בסין מספיק הון כדי להתמודד עם משבר האשראי, בעיקר כאשר הכלכלה הסינית נמצאת בהאטה.

באס מציין כי האשראי בסין התנפח להיקף של 34.5 טריליון דולר מ-2005 עד ל-2015. זאת כאשר התמ"ג הסיני עמד על 10.2 טריליון דולר באותה תקופה.