מניית לינקדאין נחתכה ביותר מ-40% בוול סטריט

מספר בתי השקעות חתכו את מחיר היעד של לינקדאין בברוטליות עקב הדוחות המאכזבים שפרסמה אמש החברה

המטה הראשי של לינקדאין בקליפורניה / צילום: בלומברג
המטה הראשי של לינקדאין בקליפורניה / צילום: בלומברג

מניית לינקדאין  רשמה ביום שישי ירידות חדות, לאחר שמפעילת אתר הרשת החברתית ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים חשפה תחזית קודרת ל-2016. החברה, הפועלת מקליפורניה, העריכה כי השנה יגיעו המכירות ל-3.6-3.65 מיליארד דולר - פחות מתחזיות וול סטריט ל-3.71 מיליארד דולר.

תחזית הרווח המתואם למניה בסך 3.05-3.2 דולרים שפרסמה החברה הייתה גם היא נמוכה, לעומת ציפיות לרווח מתואם למניה בסך 3.71 דולרים.

המניה נסגרה בירידה של 43.6% ובמחיר של 108.38 דולר, ביום המסחר הגרוע ביותר מאז יצאה לינקדאין לבורסה ב-2011. צניחת המניה מחקה כ-10 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. לינקדאין מבצעת את מרבית מכירותיה באמצעות שירותים שמנצלים את בסיס המשתמשים שלה, כדי לספק מוצרים שמסייעים לחברות למצוא מועמדים למשרות, ומניבים מכירות עסק לעסק (B2B). זוהי הסיבה לכך שאנליסטים עטו על הודעתה של לינקדאין כי תסגור את פעילות Lead Accelerator, שהושקה אשתקד.

שלושה בנקים בוול סטריט הורידו שלשום את המלצתם למניה ל"החזק".

לינקדאין משכה יחד איתה מטה מניות נוספות מהמגזר, וכך, מניות מוצרי הצריכה והטכנולוגיה גררו את מדד S&P 500 כלפי מטה. המדד נסגר בירידה של 1.85%, וברמה של 1,879.91 נקודות. מדד דאו ג'ונס התעשייתי נפל ב-1.29% לרמה של 16,203.49 נקודות, ומדד נאסד"ק צנח ב-3.25% ל-4,363.43 נקודות.

מה הבהיל את המשקיעים?

מפעילת אתר הרשת החברתית המקצועית רשמה את הביצועים המזהירים ביותר מבין מניות האינטרנט המוכרות שיצאו לבורסה ב-2011, ושווי המניה נסק ביותר מ-200%. כל זה היה לפני יום שישי האחרון, אז איבדה המניה, כאמור, יותר מ-40%. הנפילה הזאת מחקה עד כה קרוב ל-10 מיליארד דולר משווי השוק של החברה - סכום עתק ששווה בערך לשווי השוק של יצרנית האלומיניום אלקואה. אז מה בדיוק קורה כאן? מה הבהיל כל כך את המשקיעים?

למרות שתוצאותיה הרבעוניות של החברה עמדו בתחזיות, צפי הרווח בסך 3.05-3.2 דולרים למניה לשנה הנוכחית, כאמור, היה נמוך משמעותית מ-3.71 הדולרים שלהם ציפתה וול סטריט. תחזיות ההכנסה היו נמוכות ב-700 מיליון דולר מהציפיות. בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, כגון פייסבוק, שמרבית הכנסותיהן באות מפרסומות, נובע חלק הארי של הכנסות לינקדאין משירותים שמקשרים בין חברות לבין עובדים פוטנציאליים.

כאמור, אחד ממקורות הדאגה העיקריים הוא הודעת לינקדאין על סגירת יחידת Lead Accelerator, שהושקה רק אשתקד ונמנתה עם מהירות הצמיחה ביותר בחברה. לינקדאין אמרה כי הביקוש לשירותיה של היחידה, המאפשרים בין השאר לחברות להתאים מוצרים לצורכיהם הספציפיים של קונים פוטנציאליים בחברות אחרות, הוא "סולידי", אך הפעילות "דורשת יותר משאבים לגודל מהמצופה".

לינקדאין מתכננת לשלב את הטכנולוגיה ביחידה אחרת, אך ייתכן שהיא תספוג הפסד של 50 מיליון דולר בהכנסותיה במסגרת התוכנית.

היו אנליסטים שטענו כי המהלך מהווה הימור שעשוי להשתלם, מכיוון שהוא יסייע ללינקדאין להתמקד יותר בפעילויות שאותן היא יכולה להצמיח. עם זאת, חלק מהאנליסטים תהו אם לינקדאין נהגה בפזיזות כשוויתרה על יחידה בעלת פוטנציאל משמעותי. "לדעתנו, היא עושה שגיאה עצומה, ונסוגה מהשקעתה ברשת הפרסומות", כתב איבן וילסון, אנליסט בפסיפיק קרסט, בעדכון ללקוחות. "שווי הנתונים שלה למפרסמים גדול משמעותית מהיקף המלאי שלה, אך כעת יש לה סיכוי קטן יותר לאזן את הפער הזה", הוסיף.

חשש אחר שהביעו האנליסטים נבע מדבריה של הנהלת החברה כי היא מזהה "לחץ נמשך" באזור אסיה-פסיפיק, באירופה ובאזור המזרח התיכון ואפריקה. למרות שארה"ב היא מקור ההכנסות הגדול ביותר של החברה, שני אזורים אלה תורמים כשליש מסך המכירות, והם רשמו צמיחה נמרצת אשתקד.

השפעת היחלשות הכלכלה העולמית על חברות אמריקאיות נמנתה גם היא עם הדאגות העמוקות שהטרידו את המשקיעים בשנה החולפת.

זהירים אך לא דוביים

אנליסטים בוול סטריט חוששים כעת יותר לגבי מסלולה העתידי של לינקדאין מאשר לפני הצפי המאכזב שפרסמה החברה. עם זאת, האנליסטים הללו אינם נוקטים עמדה דובית לחלוטין. ואכן, אף אחד מ-28 האנליסטים שהוציאו דוחות על לינקדאין בעקבות פרסום התוצאות, לא המליץ למכור את המניה כתוצאה מהירידה החדה שרשמה. אך במקביל, עולה סף הביצועים המצופים מהחברה, לדברי אנליסטים.

"לנוכח החששות האלה בתחום המאקרו, ולנוכח הביצועים הבעייתיים שרשמה לינקדאין לאחרונה, אנו מעריכים שהמשקיעים ידרשו ביצועי-יתר פיננסיים לפני שתירשם התאוששות משמעותית במכפיל הרווח של לינקדאין", אמר הית' טרי, אנליסט בגולדמן זאקס. "עם זאת, אנו ממשיכים להאמין שלינקדאין והרשת שלה נמנים עם הנכסים רבי הערך ביותר באינטרנט, עם פוטנציאל משמעותי להאצה בצמיחת מספר המשתמשים ובמונטיזציה".