סיטי: "הכלכלה העולמית במלכודת מוות"

סיטי מתאר את ה-Oilmageddon: "נפט חלש, דולר חזק, ירידה בסחר העולמי, פגיעה בנזילות, חולשה בשווקים המתעוררים ובצמיחה העולמית - וחוזר חלילה" ■ "הסיכונים אולי אפילו יותר גבוהים מכפי שהיו אחרי מלחמת העולם השנייה"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

האם השווקים נמצאים בפתחו של שוק דובי? סקירה חדשה של בנק ההשקעות סיטי מתארת תרחיש פסימי למדי, שבו שילוב של המשך ירידה במחירי הנפט מוביל למיתון עולמי, וזה מה שיגרור מפולת קשה בבורסות.

"הכלכלה העולמית לכודה בסחרור מוות", נכתב בדוח של סיטי. "נפט חלש, דולר חזק, ירידה בסחר העולמי, פגיעה בנזילות, חולשה בשווקים המתעוררים ובצמיחה העולמית - וחוזר חלילה. זה עלול להוביל ל-Oilmageddon, קרי מיתון עולמי חריף ושוק דובי במניות".

 

אמנם מחלקת המאקרו של סיטי צופה התייצבות במחירי הנפט השנה והיחלשות מסוימת בדולר, אך האסטרטגים שכתבו את הדוח הפסימי מזהירים שהמצב עלול לצאת משליטה. נזכיר כי בחודש שעבר סיטי חתך את תחזית הצמיחה העולמית ל-2.7% בלבד השנה.

בדוח מציינים האסטרטגים כי בשבועות הקרובים ינסו קובעי המדיניות להשיב את אמון השווקים, ובכך הוא רומז לצעדים שאולי ינקטו הבנקים המרכזיים בעולם: "זה דבר בסיסי והכרחי כדי להימנע מסחרור ומיתון עולמי שיגרום לחוסר סדר בשווקים הפיננסים. הסיכונים גבוהים, אולי אפילו גבוהים יותר מכפי שהיו אי-פעם בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה".

נתוני תעסוקה חלשים בארה"ב הפילו ביום שישי את מדדי המניות בוול סטריט בשיעור של עד 3.2%. רק 151 משרות חדשות נוצרו בינואר בארה"ב, הרבה מתחת לתחזיות. אנליסטים בוול סטריט מודאגים מהיחלשות בפעילות הייצור וחוששים מירידה ברווחי החברות.