ניתוח: שוק העבודה האמריקאי מחזיק מעמד, בינתיים

נתוני התעסוקה לחודש ינואר, שפורסמו בסוף השבוע, הראו האטה בתוספת מקומות העבודה אבל ירידה נוספת בשיעור האבטלה ועלייה בשכר הממוצע ■ עכשיו השאלה היא איך הפדרל ריזרב יתמרן בהחלטות הריבית הבאות שלו

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

שיעור האבטלה בארה"ב ירד אל מתחת ל-5% בחודש שעבר ועליית השכר הואצה במקצת למרות תוספת מקומות עבודה איטית יותר, מה שמאותת ששוק העבודה האמריקאי מחזיק מעמד למרות הרוחות הנגדיות מכיוון הכלכלה העולמית.

בינואר גויסו בארה"ב 151,000 עובדים חדשים, פחות מכפי שצפו כלכלנים, אך שיעור האבטלה ירד ל-4.9%, הנמוך ביותר מאז פברואר 2008. השכר עלה מהר מהצפוי - ב-11 סנט לשעה בממוצע, או 2.5% בהשוואה שנתית.

הנתונים הללו מתפרסמים ברגע רגיש לכלכלה העולמית, כאשר עסקים ומשקיעים מקווים שההתרחבות המתמשכת בארה"ב תימשך, למרות ההאטה בשווקים המתעוררים כולל סין. החששות הללו הציתו בארה"ב דיון על הסיכון להאטה גם במשק המקומי, וכלכלנים שנסקרו על ידי "פייננשל טיימס" מעריכים שהסיכוי למיתון הוא 20%.

הנשיא ברק אובמה התייחס לנתוני התעסוקה כאל הוכחה לכך שארה"ב מבריאה מהר יותר ויציב יותר מכלכלות מתקדמות אחרות, וקידם בברכה את סימני השכר הגבוה יותר. הוא תקף את מועמדי המפלגה הרפובליקאית לנשיאות על כך שהם מפיצים "נבואות זעם וייאוש" על הכלכלה.

הדוח של יום ו' הראה לכאורה שהזעזועים האחרונים בשוקי ההון עדיין לא השפיעו עמוקות על שוק העבודה האמריקאי, גם אם מספר מקומות העבודה החדשים היה נמוך בהרבה מהנתון של דצמבר, 262,000. היצרנים שכרו במפתיע מספר שיא של עובדים מאז אוגוסט 2013, ורשתות שיווק וקמעונאות הוסיפו 58,000 מקומות עבודה. המסעדות הגדילו את מספר עובדיהן ב-47,000.

"השורה התחתונה של הדוח היא יותר הקלה מאשר אכזבה", אמר גד לבנון, כלכלן בקונפרנס בורד (ארגון המעסיקים). "מגמת הגידול בתעסוקה צפויה להוביל להוצאה סולידית של משקי בית בעתיד".

ג'נט ילן, יו"רית הפדרל ריזרב, ביססה את העלאת הריבית בדצמבר על כוחו של שוק העבודה האמריקאי, והבנק המרכזי יצטרך לראות תוספת חזקה של מקומות עבודה בחודשים הקרובים כדי לשמור על עמדתו שהמשק זקוק לריביות גבוהות יותר.

הפד היה מופתע עד כה מאי היכולת של השכר הממוצע לעלות למרות עדויות מהשטח לתוספות שכר, ולכן נתוני השכר שפורסמו שלשום, שהיו מעל תחזית האנליסטים לגידול של 2.2%, מעודדים את בכירי הבנק המרכזי.

אומדנים מוקדמים של שלוחת הפד באטלנטה הם שצמיחת התמ"ג עשויה להגיע ל-2.2% ברבעון הראשון של 2016 - שיפור ניכר ביחס לרבעון האחרון של 2015.

הפד הותיר את הריביות ללא שינוי בינואר, והשבוע עשויה עמדתו להתבהר יותר כאשר היו"רית ילן תופיע בקונגרס בימים רביעי וחמישי לשימועים התקופתיים שלה.

התחזית של הפד עצמו בדצמבר הייתה שהוא עשוי להעלות את הריבית בעוד נקודת אחוז במהלך 2016, אבל השילוב של אובדן צמיחה בכלכלות מתעוררות חשובות, דולר חזק וירידה תלולה בשוקי המניות מתחילת השנה שכנע משקיעים רבים שהבנק המרכזי לא ימשיך להעלות את הריביות השנה.

"מגמת הצמיחה בשוק העבודה נשארה סולידית", אמרה דיאן סוונק מחברת השקעות הקרויה על שמה. היא הצביעה על גיוס העובדים החזק במגזרי המזון והאירוח כעל הוכחה להוצאה חזקה של משקי בית בעלי הכנסה ממוצעת. "אלו שחושבים שהפד יישאר על הגדר ב-2016 טועים", היא הוסיפה.

כלכלנים צפו תוספת של 190,000 משרות בינואר, ולכן התוספת בפועל אכזבה, אך כמה אנליסטים חושבים שהסיבה לכך הייתה מזג אוויר גרוע יותר בינואר. תוספת המשרות החודשית הממוצעת בשלושת החודשים האחרונים הייתה גבוהה, 231,000, והיא צריכה לשמור על ירידת שיעור האבטלה גם בהמשך הדרך, אמרו אנליסטים.

"אנחנו עדיין חושבים שהפד לא יפעל במארס, אבל הנתונים הללו מחזקים את הטיעון להידוק נוסף בקרוב, אם שוקי ההון יירגעו", אמר ג'ים או'סאליבן מחברת המחקר High Frequency Economics.