תעש ולוקהיד מרטין מתחרות על עסקה של חצי מיליארד דולר

התעשייה הצבאית הישראלית וחברת הנשק האמריקאית הגיעו לשלב הסופי במכרז של משרד ההגנה הפולני להצטיידות ברקטות מדויקות

רקטת אקסטרה / באדיבות תעש
רקטת אקסטרה / באדיבות תעש

התעשייה הצבאית (תעש מערכות) וענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין הגיעו אל השלב הסופי במכרז שפרסם משרד ההגנה של פולין לקראת הצטיידות נרחבת ברקטות מדויקות. היקף העסקה הוערך בידי גורמים ביטחוניים בכחצי מיליארד דולר, והחלטה סופית על זהות החברה שתספק את הרקטות לצבא הפולני תתקבל בקיץ הקרוב.

היקף ההצטיידות של צבא פולין ברקטות החדשות ובמערכות נלוות הוערך בכמיליארד דולר. ההצטיידות כוללת רכבי שיגור, מערכות שליטה ובקרה (שו"ב) וגם מל"טים טקטיים לאיסוף מודיעין לטווחים של כמה עשרות קילומטרים.

במסגרת המכרז, תעש מערכות מציעה לצבא פולין רקטות מסוג נץ דורס שמסוגלות לפגוע במטרות הנמצאות במרחק של כ-250 ק"מ וברמת דיוק של פחות מ-10 מטרים. משקל ראש הקרב של רקטות אלה הוא כ-200 ק"ג. רקטה נוספת שמציעה תעש מערכות לצבא הפולני היא אקסטרה, שהטווח שלה הוא כ-150 ק"מ ומשקל הראש הקרבי שלה הוא 120 ק"ג.

מדובר ברקטות שפותחו בתעש במהלך העשור האחרון והותאמו לצרכים של צבאות מערביים המבקשים להצטייד בנשק ארוך טווח ומדויק. את הרקטות מסוג זה, כמו גם רקטות אחרות שפותחו בשנים האחרונות בתעש, ניתן לשגר מאותו כלי שיגור, המכונה LINX.

לוקהיד מרטין מציעה במסגרת המכרז את הרקטות המתקדמות שלה מסוג GMLRS ואת אחת הגרסאות המתקדמות של הרקטה מסוג ATACMS, בעלת טווח מרבי של כ-300 ק"מ.

על פי גורמים המעורבים במכרז, בכוונת פולין להשקיע כמיליארד דולר בהקמת אגד ארטילרי מתקדם, שכולל כ-50 משגרים. עם זאת, אין בכוונתה לרכוש מישראל או מארה"ב את אמצעי השיגור או את אמצעי השו"ב והמל"טים הנלווים. בכוונתה לרכוש את הרקטות בלבד. הגורמים ציינו כי החברה שתיבחר בתום ההליך תספק בשנים הבאות לפולין מאות רקטות מדויקות בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר. הרקטות יותאמו למערכות שיגור שייוצרו בפולין, כמו גם למערכות שליטה ובקרה מקומיות. החברה שתיבחר בתום ההליך תיקח חלק בהתאמות אלה, בתוך שיתוף פעולה עם תעשיות מקומיות בפולין. על פי תנאי המכרז, חלק מהרקטות שיסופקו לצבא הפולני ייוצרו באדמת פולין.

בניסיון לקדם את פעילות תעש מערכות בפולין, על רקע התקדמותה במכרז הרקטות ובמטרה להעמיק את פעילותה לקראת מכרזים עתידיים, בכוונת תעש להקים בקרוב משרד בוורשה. רקטות מדויקות מתוצרת תעש מערכות כבר נמכרו בשנים האחרונות לשורה ארוכה של צבאות ברחבי העולם. בשנה האחרונה צה"ל החל להצטייד ברקטות מדויקות אחרות של תעש מערכות, מסוג רומח המאפשרות לפגוע במטרות ממרחק של כ-30 ק"מ. לתעש מערכות צבר הזמנות לשנים הקרובות של רקטות מדויקות בהיקף כולל שהוערך בכ-4 מיליארד שקל.