יעלון וכחלון דרשו לדון בהדחת יו"ר תע"א; הדירקטוריון סירב להתערב

מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב מבקש להדיח את רפי מאור בגלל "התנהלות רשלנית" ■ גורם באוצר: התערבות השרים - בתחום סמכותם

רפי מאור / צלם: איל יצהר
רפי מאור / צלם: איל יצהר

דירקטוריון התעשייה האווירית נדרש להתכנס ביום חמישי האחרון לדיון מיוחד הנוגע למהלך שמוביל מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, להדחת יו"ר התעשייה האווירית (תע"א), רפי מאור. ישיבת הדירקטוריון התקיימה בעקבות דרישת שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ושר האוצר, משה כחלון.

עפ"י הערכות מעורב בתהליך שר הרווחה חיים כץ, שעד לפני חצי שנה היה יו"ר מועצת העובדים בחברה במשך הרבה שנים ורפי מאור נחשב מינוי שנעשה בברכתו.

שני השרים פנו אל חברי דירקטוריון תע"א כבר לפני כשבוע וציינו כי פנייתם נעשית מתוקף סמכותם בחוק החברות הממשלתיות. במכתב, שיצא מלשכתו של יעלון ועליו חתום גם שר האוצר כחלון, התבקשו חברי הדירקטוריון לדון ולהחליט "האם טובת החברה מחייבת את המשך כהונתו של רפי מאור בתפקיד יו"ר הדירקטוריון".

גורמים המעורים בתהליך שמובילה רשות החברות הממשלתיות ראו בפניית השרים ניסיון מצדם להתערב במשבר בחברה, לאחר שבמהלך השבועות האחרונים דן הדירקטוריון של תע"א במהלך שמוביל יוגב להדחת מאור וקבע כי אינו נוקט עמדה בנושא. אחד הדיונים בנושא התקיים לפני כשבוע וחצי. אז הקריא מאור לפרוטוקול מכתב ששיגר ליוגב ובו פירט את עמדתו בנוגע להליך להדחתו. באותו מעמד ביקש מאור גיבוי מחברי הדירקטוריון של החברה. "הציפייה של מאור לקבל מחברי הדירקטוריון גיבוי לא התממשה אז, וגם אחרי הישיבה שהתקיימה ביום חמישי בעקבות דרישת יעלון וכחלון, הדירקטוריון בחר שלא להתערב בהליך להדחת היו"ר", אמר ל"גלובס" גורם המעורב בנושא.

ישיבת הדירקטוריון ביום חמישי הסתיימה בהחלטה לשגר לכחלון וליעלון את פרטי שתי הישיבות שהתקיימו בנושא בשבועות האחרונים, בלי לנקוט עמדה אחידה. "הדירקטוריון הוכיח שהוא גוף אקטיבי, דעתן, שער לאפשרות של הפעלת לחצים מכיוונים שונים כדי לשנות את המהלך שמוביל כיום מנהל רשות החברות", אמר הגורם. "לא ברור אם השרים ידעו כלל על דיונים קודמים שהתקיימו בנושא ולא ברור אם היו מבקשים את זימון הדירקטוריון אם היו ערים לכך או ערים לכל הניואנסים בסיפור הזה". עם זאת, גורם באוצר אמר כי אין לראות במהלך של השרים התערבות שאינה עניינית במשבר בתע"א, שכן הסוגיה נמצאת בתחום סמכותם על פי חוק החברות הממשלתיות ו"מחובתם לברר פרטים הקשורים לסוגיה כזאת", כהגדרתו.

במכתב שבו זומן מאור לשימוע לפני פיטוריו, ציין יוגב כי דוחות המצויים בידי רשות החברות מצביעים על התנהלות רשלנית מצד מאור בעת ביצוע תפקידו, וזאת בתוך הפרה לכאורה של חובת הזהירות שלו כלפי החברה, הפרות של חובת אמונים וחשש שהפרות אלה יסבו לחברה נזקים בטווח הקצר ובטווח הארוך.

השימוע של מאור נקבע לימים הקרובים, אך יו"ר תע"א פנה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה לדחות את מועד קיומו כדי לאפשר לו להיערך לקראת הדיון. גורמים שמעורבים בנושא העריכו כי ייתכן שמועד השימוע יידחה, אך לא בזמן רב.