מדד גלובס-פרומתאוס: פתיחה גרועה לשנה השנייה

הפתיחה הפסימית של 2016, שהושפעה מהמשך הצניחה בנפט ושלחה את הנאסד"ק לירידה של 7.9% ואת ת"א 100 לירידה של 3.5%, לא פסחה גם על מדד פרומתאוס שאיבד 7.7%

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

הפתיחה השלילית של שנת 2016 בשוקי ההון העולמיים לא פוסחת גם על מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחרי 121 החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, שפותח את שנתו השנייה, אחרי עליות ומורדות שרשם ב-2015. בחודש ינואר 2016, רוב החברות המרכיבות את המדד - הן בתחום הטכנולוגיה והן בתחום מדעי החיים - רשמו תשואות שליליות.

בסיכום חודש ינואר, ירד המדד בכ-7.7%. מדדי ההשוואה הראו גם הם מגמה שלילית עם פתיחת השנה - מדד נאסד"ק רשם תשואה שלילית של 7.9% ומדד ת"א 100 סיכם את החודש עם ירידה של כ-3.5%.

אחת הסיבות המרכזיות למגמה השלילית בינואר היא המשך הצניחה במחיר הנפט: מחירה של חבית נפט ירד במהלך החודש אל מתחת ל-30 דולר. מגמה זו הובילה לירידות חדות בוול סטריט ובשאר בורסות העולם. גם ההתפתחויות השליליות בשווקים בסין המשיכו לתת את אותותיהם.

פתיחת שנה אדומה למגזר הטכנולוגיה

ינואר היה חודש חלש אצל מרבית חברות הטכנולוגיה שבמדד, כמו גם במדדי ההשוואה. תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-51 חברות ישראליות המתמחות בתחומי הטכנולוגיה השונים, רשם בינואר תשואה שלילית של כ-7.9%. אשר למדדי ההשוואה, מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) איבד מערכו 7.6%, ומדד ת"א טכנולוגיה נחלש ב-2.8%.

לעומת החולשה הכללית, ניתן לציין מספר נקודות אור בתחום הטכנולוגיה, כאשר שתי חברות מובילות, מלאנוקס ונייס, רשמו תשואות חיוביות חד-ספרתיות.

מניית מלאנוקס רשמה החודש תשואה חיובית של כ-8%, על רקע פרסום דוחות הרבעון הרביעי, המצביעים על צמיחה בהכנסות וברווח הנקי, שהגיע לכ-37 מיליון דולר ברבעון.

התשואה החיובית של מניית נייס הושפעה בין היתר מהדיווח על רכישת Nexidia, ספקית לניתוח מתקדם של אינטראקציית לקוחות, תמורת 135 מיליון דולר. לדברי הנהלת נייס, סל הפתרונות המשותף לשתי החברות ייצור יתרון יחסי באמצעות יכולות אנליטיות עם ביצועים גבוהים.

בצד השלילי של עולם הטכנולוגיה, נציין את מובילאיי, המפתחת מערכות סיוע מתקדמות לנהג. החברה המשיכה את המגמה במניה עם ירידה של 36% רק בינואר, שהביאו את מנייתה מרמה של כ-64 דולר באוגוסט 2015, עד לכ-27 דולר למניה בסוף ינואר 2016. חלק ניכר מההשפעה השלילית על המניה נובע מפרסום דוחות אנליסטים מחברת המחקר Citron Research, שטענה שהמניה מתומחרת בחסר, ומהורדת מחיר יעד מצד מורגן סטנלי.

חברה "שקטה" יחסית בתת-המדד היא איתוראן, שבשליטת משפחת שרצקי. מדובר בחברה ותיקה שהוקמה ב-1994, הונפקה בת"א ב-1998 ובנאסד"ק ב-2005. החברה ידועה בשירותי סיכול גניבת רכבים שהיא מעניקה ל-915 אלף לקוחותיה. היא פועלת בעיקר בישראל ובברזיל, ויש לה פעילות בארגנטינה, ובמידה מצומצמת גם בארה"ב.

בחודש האחרון רשמה מניית איתוראן תשואה שלילית של כ-4%. כלכלני פרומתאוס מציינים כי באופן כללי, מדובר בחברה רווחית ביותר, שהציגה רווחיות תפעולית נאה של 25% ב-2014, ואשר מחלקת דיבידנדים משמעותיים לבעלי מניותיה - ב-2014 חולקו כ-19.5 מיליון דולר. עם זאת, בפרומתאוס מוסיפים כי ברבעונים השני והשלישי של 2015 נפגעו התוצאות שהציגה, וכתוצאה מכך, הדיבידנד הרבעוני ירד בכ-25%. במקביל, בשנה החולפת נחתך מחיר מניית איתוראן בקרוב ל-40% ביחס לשיא שלה ב-2015.

"מעיון בדוחות החברה עולה תוצאה מפתיעה, שלפיה הירידה ברווח קרתה במקביל לנסיקה חדה במספר הלקוחות - מספרם גדל בכ-10% מדי שנה בשנים האחרונות", מציין אייל שבח, שותף-מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי. "מה שגורם לירידה, אם כן, היא הצניחה החדה (עשרות אחוזים) בשערי הריאל הברזילאי והפזו הארגנטינאי ביחס לדולר".

לדברי שבח, "כדי להבין את עוצמת הפגיעה, די להביט בשורת ההכנסות. הכנסות החברה בחודשים ספטמבר 2014-ספטמבר 2015 עמדו על כ-175 מיליון דולר. מניתוח שערכנו בפרומתאוס עולה כי אלמלא הירידה המתמשכת בשערי המטבע, הרי שבמונחי 2011 היו הכנסות החברה עומדות על כ-250 מיליון דולר - כ-40% מעל ההכנסות בפועל. מדובר בדרמה של ממש, וההשפעה על שורת הרווח עצומה. במצב עניינים זה נראה כי השוק מתייחס לאיתוראן כאל אופציה על שערי מטבע".

לדבריו, הנקודה מתעצמת לאור הפיזור הגיאוגרפי של איתוראן. בישראל היא מחזיקה כבר מעל 80% מהשוק, כך שלמרות הצמיחה במספר המנויים, לא ברור מה הפוטנציאל להמשך הצמיחה. "בברזיל ובארגנטינה, שבהן לחברה פוטנציאל צמיחה גדול, המצב הכלכלי ופיחות המטבע מנטרלים חלק ניכר מפוטנציאל הרווח, ובארה"ב פעילותה לא מצליחה להתרומם מעל רמה של כ-20 אלף מנויים, וזאת למרות שהחלה לפעול שם כבר בשנת 2000. לשם השוואה, באותה שנה, החלה איתוראן בפעילות בברזיל, ושם יש לה כיום 300 אלף מנויים", אומר שבח.

להערכתו, לאיתוראן אין מנגנוני פיצוי מספקים שיגנו עליה מפני התנודות בהכנסות וברווח (ובמחיר המניה) הנגרמים משינויי שערי המטבע. "הצמיחה לבדה בשוקי הפעילות אינה מספיקה לשם כך ואילו פוטנציאל ההתרחבות מוגבל. בפרט, נראה שבארה"ב החברה טרם פיצחה את הנוסחה לחדירה לשוק המקומי. בשונה משאר מדינות הפעילות, שבהן החדירה לשוק נעשית דרך חברות הביטוח המאפשרות הפצה יעילה וממוקדת, בארה"ב החדירה נעשית בעיקר דרך סוכנויות רכב.

"נוסף על כך, השוק האמריקאי תחרותי בהרבה. ככל שהחברה תצליח לחדור למדינות נוספות (או להרחיב הפעילות בארה"ב) עשוי הדבר להוות נקודת מפנה, הן במונחי הגנה מתנודתיות שערי מטבע והן במונחים של פוטנציאל צמיחה נוסף".

חודש שלילי גם לחברות התרופות

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים חווה חודש חלש מאוד עם תשואה שלילית של 15.8%. יש לציין, שמגמת הקריסה במחירי מניות הביומד אפיינה את כל השוק ואת מדדי השוואה, כאשר מדד ת"א ביומד רושם פתיחת שנה שלילית עם ירידות של כ-19.5% בינואר ומדד נאסד"ק ביומד (NBI) רשם תשואה שלילית של 21%.

מי שבלטה לטובה בינואר היא מזור רובוטיקה. המניה רשמה תשואה חיובית של כ-7% לאחר שדיווחה על קבלת 12 הזמנות למערכות שלה, שצפויות להוביל להכנסות שיא של כ-8.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2015.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה ל 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס פברואר 2016
 גלובס-פרומתאוס פברואר 2016