מנכ"ל קרדיט סוויס: קצצו את הבונוס שלי בגלל הדוח החלש

בשבוע שעבר דיווח הבנק השני בגודלו בשווייץ על הפסד שנתי ראשון זה שמונה שנים

טידיאן תיאם / צילום: רויטרס
טידיאן תיאם / צילום: רויטרס

טידיאן תיאם, מנכ"ל בנק קרדיט סוויס, ביקש ממועצת המנהלים של הבנק להפחית את הבונוס שלו לשנת 2015 ב-25%-50%, אחרי שהבנק דיווח על הפסד שנתי ראשון זה שמונה שנים.

"מר תיאם ביקש ממועצת המנהלים לקצץ את הבונוס שהוענק לו כאקט של סולידריות בהתחשב בשנה הקשה שהייתה לבנק ובעובדה שהבונוסים הופחתו בכל רחבי הקבוצה", מסר דובר של קרדיט סוויס.

תיאם, שקיבל לידיו את ניהול הבנק השני בגודלו בשווייץ כדי להוביל רה-ארגון עמוק שלו, התחייב שמאגר הבונוסים לעובדי הבנק לשנת 2015 יהיה קטן ב-11% בהשוואה לשנה שעברה. לפני כן הוא תיאר את המענקים כ"שדה קרב" - כשהוא מציין שהוא אינו מתנגד לבונוסים לבנקאי השקעות אם הם עולים או יורדים בהתאם לביצועים, אבל כמה בנקאים מסרבים להכיר באפשרות של ירידה.

בשבוע שעבר מסר קרדיט סוויס שהוא יקצץ את הבונוסים ב-36% בחטיבת השווקים העולמיים שלו, שהפסידה כמעט 3.5 מיליארד פרנק ברבעון הרביעי של 2015 כאשר היא מחקה ערך של חובות במצוקה שלה ומוניטין בשווי 2.66 מיליארד פרנק.

מניות קרדיט סוויס ירדו ביום שלישי שעבר לרמת שפל של 24 שנים, לאחר שהבנק דיווח על הפסד כולל של 2.4 מיליארד פרנק ב-2015, לעומת רווח של 3.6 מיליארד פרנק ב-2014.

הכנסות חטיבת בנקאות ההשקעות של קרדיט סוויס, שמייעצת ללקוחות ומארגנת עבורם עסקאות מיזוג או מכירת נכסים, ירדו ב-20% בהשוואה לשנת 2014 מאחר שההכנסה מחיתום הנפקות אג"ח "ירדה משמעותית" בתנאי השוק הקשים.

הבנק הפרטי השווייצי של קרדיט סוויס ספג פדיונות של 2.9 מיליארד פרנק ברבעון הרביעי, וחטיבת הבנקאות הפרטית הבינלאומית ספגה משיכות של 4.2 מיליארד פרנק. יחידת הבנקאות הפרטית באסיה-פסיפיק הצליחה יותר, עם צבירה של נכסים חדשים בסך 3 מיליארד פרנק ברבעון הרביעי.

מניית קרדיט סוויס איבדה 47% בשישה חודשים, ונסחרה ב-0.55 מההון העצמי של הבנק ביום ו' שעבר. גם יריביו האירופיים העיקריים של קרדיט סוויס, UBS ודויטשה בנק, סבלו מירידת מניותיהם בשבועות האחרונים על רקע ביצועים חלשים.

תיאם אמר בעת הצגת הדוחות הכספיים בשבוע שעבר שהתנודתיות בשווקים והצמיחה הכלכלית העולמית המואטת הפכו את סביבת העסקים ל"מאתגרת במיוחד" לבנקים. עם זאת, הוא התחייב להמשיך בשינוי האסטרטגי של קרדיט סוויס, לפי התוכנית שהוא חשף בשנה שעברה.

לדבריו, קרדיט סוויס יוכל לעבור את היעד של קיצוץ עלויות בסך 3.5 מיליארד פרנק בשלוש שנים. הבנק רשם כנראה חיסכון של 1.2 מיליארד פרנק בינואר, סכום שכולל את הפחתת מאגר הבונוסים לעובדים ב-11%.

כדי לתמוך בתוכנית האסטרטגית שלו ולשפר את מאזן הבנק, תיאם גייס בשנה שעברה 6 מיליארד פרנק מבעלי המניות של הבנק.

קרדיט סוויס סיים את שנת הכספים שלו עם יחס הון ראשוני - מדד חשוב לכוח פיננסי - של 11.4% מהנכסים לפי חוקי החשבונאות של אמנת באזל השלישית, מתחת ל-12.2% שהוא הבטיח למשקיעים.